Hjälp med fläktfråga|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med fläktfråga
-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 17, 2001 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej. Var i Sthlm igår och inhandlade två st Zalman som jag skall ha som extra kylning i mitt chassi. Ej riktigt hemma med på detta och undrar hur de skall kopplas in på moderkortet. På mitt Asus A7M 266 så ser jag bara en plats enligt manualen där man kan koppla in en fläkt. Där har jag satt fast en nu som snurrar så fint. Var hittar jag en plats för den andre på mitt moderkort?

Hur skall fläktarna blåsa? Jag håller mig därnere i mitt Chieftec Dragon chassi. Tänkte att på baksidan skall det suga ut luft och på framsidan så skall det blåsa in luft? Har även läst i forumet att det är bra att suga ut luft. Tycker ni båda fläktarna borde suga ut isstället?

En sista fråga: Sitter en extra fläkt på moderkortet som det står CPU Cooler på. Den har börjat att vibrera för mig vid uppstarter. Hur blir jag av med det oljudet?

Tacksam för snabba svar då jag sitter och pillar just nu.

Köpte även en skitfin IDE kabel som är rund. Funkar jäkligt bra och jag vann mycket utrymme i lådan.

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
104754
November 17, 2001 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det en 3-pins anslutning på fläkten? Har du inte fler 3-pins anslutningar på moderkortet så kan du behöva en sån här: http://www.gtek.net/produkt/ka...../3piny.gif eller en sån här: http://www.gtek.net/produkt/ka.....3t4pin.gif

Sätt fläktarna så att du har en som blåser in kalluft där fram och en som suger ut varmluft där bak.

[ Detta Inlägg ändrades av: newbee den 2001-11-17 15:36 ]

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
104760
November 17, 2001 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst det är en tre pins anslutning. Skumt att det bara finns plats för en fläkt. VCerkar ju väldigt dåligt isåfall. Tack fö ratt du visade mig att detr finns grejor att fixa.

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
104838
November 17, 2001 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom och tänka på en sak till. Fick en konverter med till Zalman fläktarna som gör att de går på 7 volt. Vågar man sätta en sådan på processorfläkten? Vill ha ner varvtalet på den. Den ligger på 4800 varv nu och viner.

Komigen nu orka skriva en rad. Jag är noob och ni skall supporta mig smile

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
105717
November 19, 2001 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jag provade med min 7 volts konverter och körde med den hela helgen. Den gick ner från 4800 varv till 3200 varv och låter nu mycket mindre. Är detta farlig för processorn. Har ej temp mätare på mitt moderkort. Vilket jag tycker är kasst. Har kollat med DB om man kan beställa sådana.

W!Th3r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 363
105763
November 19, 2001 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

d burkar märkas om prollen är för varm genom att den hänhger sig och blir ostabil.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL