July 25, 2001
Hej. Var i Sthlm igår och inhandlade två st Zalman som jag skall ha som extra kylning i mitt chassi. Ej riktigt hemma med på detta och undrar hur de skall kopplas in på moderkortet. På mitt Asus A7M 266 så ser jag bara en plats enligt manualen där man kan koppla in en fläkt. Där har jag satt fast en nu som snurrar så fint. Var hittar jag en plats för den andre på mitt moderkort?
Hur skall fläktarna blåsa? Jag håller mig därnere i mitt Chieftec Dragon chassi. Tänkte att på baksidan skall det suga ut luft och på framsidan så skall det blåsa in luft? Har även läst i forumet att det är bra att suga ut luft. Tycker ni båda fläktarna borde suga ut isstället?
En sista fråga: Sitter en extra fläkt på moderkortet som det står CPU Cooler på. Den har börjat att vibrera för mig vid uppstarter. Hur blir jag av med det oljudet?
Tacksam för snabba svar då jag sitter och pillar just nu.
Köpte även en skitfin IDE kabel som är rund. Funkar jäkligt bra och jag vann mycket utrymme i lådan.
May 23, 2001
Är det en 3-pins anslutning på fläkten? Har du inte fler 3-pins anslutningar på moderkortet så kan du behöva en sån här: http://www.gtek.net/produkt/ka...../3piny.gif eller en sån här: http://www.gtek.net/produkt/ka.....3t4pin.gif
Sätt fläktarna så att du har en som blåser in kalluft där fram och en som suger ut varmluft där bak.
[ Detta Inlägg ändrades av: newbee den 2001-11-17 15:36 ]
July 25, 2001
Kom och tänka på en sak till. Fick en konverter med till Zalman fläktarna som gör att de går på 7 volt. Vågar man sätta en sådan på processorfläkten? Vill ha ner varvtalet på den. Den ligger på 4800 varv nu och viner.
Komigen nu orka skriva en rad. Jag är noob och ni skall supporta mig
July 25, 2001
Jag provade med min 7 volts konverter och körde med den hela helgen. Den gick ner från 4800 varv till 3200 varv och låter nu mycket mindre. Är detta farlig för processorn. Har ej temp mätare på mitt moderkort. Vilket jag tycker är kasst. Har kollat med DB om man kan beställa sådana.
1 Guest(s)