Hjälp med köp av LCD TV|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med köp av LCD TV
Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2006 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har kollat runt lite men blir inte klok av detta så tänkte ta hjälp av experterna innan köp, dvs ni 😉 vill vara säker på att jag inte missar nån viktig detalj så allt går åt skogen:

Letar efter en billig men inte allt för sunkig platt tv som skall användas i ett Comhem hus (alltså inte digitaltv än) samt med en HTPC. Vet att det finns 2 sorters HD signal lr va man skall kalla det 720i och 1080i lr? hur vet man vilken av dom som tv:n klarar? har tittat på dessa:

Philips 32PF3320
http://www.siba.se/index.aspx?.....er=SE87517

MATSUI 32MWL3205
http://www.elgiganten.se/is-bi.....032MWL3205

HYUNDAI E320D
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010095566

är kanske mest inne på den sista då den verkar rätt ok. Dock hade det vart skönt att kunna köpa den i någon av de större affärerna som ligger nära för att slippa krångel med returer ifall det nu skulle bli en sådan. Någon som kan guide:a mig i djungeln? Alla tips välkomnas.

BTW, mitt nuvarande grafikkort i HTPC:n har inte HDMI kontakt så DVI hade vart bäst tror jag :)?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1070163
August 20, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vill köra 720p, inte 720i.
Och man kan konvertera mellan DVI och HDMI, så det gör inget om det är en HDMI-port.

Leffman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1070169
August 20, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kommer inte få någon bra bild i ett comhem hus. LCD TV'n kräver en riktig bra signal för att det ska bli någorlunda bra bild på tv'n. Okej bild när man tittar på DVD men oftast dålig via comhem boxen.

Köpte själv en http://www.siba.se/index.aspx?.....er=SE87517 som säkert är bättre än dom du länkar till. Vill du ha en bra LCD så får du leta bland dom dyraste.

LCD tv'n har problem med svärtan och eftersläpningar. Köp hellre en tjock tv och du sparar många tusen och får bättre bild.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1070195
August 20, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Leffman wrote: Du kommer inte få någon bra bild i ett comhem hus. LCD TV'n kräver en riktig bra signal för att det ska bli någorlunda bra bild på tv'n. Okej bild när man tittar på DVD men oftast dålig via comhem boxen.

Köpte själv en http://www.siba.se/index.aspx?.....er=SE87517 som säkert är bättre än dom du länkar till. Vill du ha en bra LCD så får du leta bland dom dyraste.

LCD tv'n har problem med svärtan och eftersläpningar. Köp hellre en tjock tv och du sparar många tusen och får bättre bild.

var la den jag länkade till?

mjo jag har en "tjock tv" som fungerar men poängen är att jag vill använda den som datorskärm, vilket den tjocka inte riktigt klarar av känner jag. blir suddigt å dant

Leffman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1070205
August 20, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote:
var la den jag länkade till?

mjo jag har en "tjock tv" som fungerar men poängen är att jag vill använda den som datorskärm, vilket den tjocka inte riktigt klarar av känner jag. blir suddigt å dant

Förstår inte frågan. Men till datorn fungerar LCD bra.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1070209
August 20, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: Har kollat runt lite men blir inte klok av detta så tänkte ta hjälp av experterna innan köp, dvs ni 😉 vill vara säker på att jag inte missar nån viktig detalj så allt går åt skogen:

behöver alltså lite guidning så jag får en hyfsad skärm, vet inte riktigt vad man skal kolla efter på en tv, vad som gör den ena bättre än den andra

ewert
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
1070221
August 20, 2006 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.webopedia.com/DidYo.....5/HDTV.asp

Här kan du läsa allt du behöver veta om HDTV

480i: The digital version of current television signals.

480p: Enhanced Definition Television (EDTV) provides a sharper image and looks closer to HDTV than regular television. Today all DVDs can be played on EDTV.

720p: a HDTV format that provides an image close in quality to 1080i, but allows 480p signals to be broadcast as well.

1080i: the most detailed HDTV image available from broadcast TV

Json_81
Member
Medlem
1070296
August 21, 2006 - 3:41 am
sp_Permalink sp_Print

Leffman wrote: Du kommer inte få någon bra bild i ett comhem hus. LCD TV'n kräver en riktig bra signal för att det ska bli någorlunda bra bild på tv'n. Okej bild när man tittar på DVD men oftast dålig via comhem boxen.

Bakåtsträvare!
Plus att du har helt fel.
En bra LCD-tv har inte problem med varken svärta eller eftersläpningar.
Dock är svärtan inte lika bra som på en plasma.
Jag får helt ok bild med comhems analoga nät och riktigt bra bild med digitaltv.

Varning för okända märken. Köp inte om du inte kollat upp modellen noga innan. Jag köpte min lite på en chansning (hittade några bra omdömen o nöjde mig med det) men å andra sidan skulle jag ha den som sovrumstv.
http://www.prisjakt.nu är en bra sida där folk betygsätter sina tv'ar och oftast skriver en kommentar.
Gå in där o klicka dig fram LCD o välj storlek.
När jag köpte var det en "budget" TV som hette viewpia som fick riktigt bra omdömen, den kan vara värd att kolla upp.

MicroManiac
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
1070320
August 21, 2006 - 5:43 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersläpningar på nya LCDer??? Njae, försvann nog för runt 3 år sedan... min lcd är max på 8 ms... kör BF2 på en 32" inga som helst problem...

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1070879
August 22, 2006 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

mjo fast hur vet jag att tv:n klarar 1080i och inte enbart den sämre varianten? skall man ändå köpa så kan man ju lika gärna köpa bra på en gång

Json_81
Member
Medlem
1070890
August 22, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: mjo fast hur vet jag att tv:n klarar 1080i och inte enbart den sämre varianten? skall man ändå köpa så kan man ju lika gärna köpa bra på en gång

1080i är en sämre variant.
Jag tror alla tv'ar som klarar 720p oxå klarar 1080i.
En tv som klarar 1080p däremot är dyrt, riktigt dyrt.
Billigaste jag sett var en 42" LCD för 20 000.
Och det var något konstigt märke som man fick beställa från tyskland.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1071055
August 23, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: mjo fast hur vet jag att tv:n klarar 1080i och inte enbart den sämre varianten? skall man ändå köpa så kan man ju lika gärna köpa bra på en gång

Du kollar vilken naturlig (native) upplösning tv'n har.
720 = 1280x720
1080 = 1920x1080
Bli inte vilseledd när dom skriver att tv'n är hd ready och klarar av att spela upp tex 1080, jo visst den kan spela upp en film i den upplösningen med den skalar ned bilden till tex 1280x720.

När det gäller i och p, så står p för progressiv dvs att man visar en hel bildruta i taget, i står för interlaced (sammanflätad) och var ett sätt för att spara utrymme, men om man kör en "i" signal till en progressiv bildvisare tex lcd eller projektor så kan man få störningar i bilden.

Måste få bitcha lite till på hd ready märkningen en sista gång, den säger att din lcd ska kunna ta imot en 720 eller 1080 signal och spela upp den, bara den har en vertikal (eller var den horizontell) upplösning på minst 720, så säg att din lcd har en upplösning på 1024x768.
Den är då hd-ready och du matar den med en 1280x720 signal, resultatet blir att bilden skalas ned och du tappar bildinformation, så hd-ready "my ass".
Rekommenderar att du läser igenom HDTV artikelserien som finns här på NH, skrivna av Anton, dom är jävligt bra och förklarar rubbet.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
1074937
September 5, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med kraven för att kalla en TV för HD Ready har "irriterat" mig en aning.
Kravet verkar säga att så länge TV:n klarar 720 linjer (vertikalt) så kan en TV kallas för HD Ready.
Vad jag fått lära mig av en kille som kan hyfsat om LCD är att kolla om den klarar upplösningen 1366 x 7... någonting.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 382
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL