June 16, 2004
Jaharu!
Sitter på en Dell dator nu med:
Mobo okänt
Minne: 768 MB RAMBUS PC1066
Hdd: 60gb
Processor: 2.4 ghz P4
Grafikkort: X800XT AGP
Sommarjobbar för fullt och ska nu byta ut en del saker, eller nästan allt.
Jag har ett Antec nätagg på 380 W, vet inte om det räcker till detta men då får ni väl säga till ;P
Ska byta ut
Processor
Mobo
Minne
Chassi
Hdd har ja redan beställt 2 stycken.
Budget på 10 000-12 000 borde man väl kunna få nåt hyfsat? Ska som sagt inte köpa nytt grafikkort och hdd.
Vore tacksam med lite förslag! Jag har ingen aning om vad för moderkort, minnen m.m som är bra, så det vore schysst om nån la ner 5 minuter
PS. Om det på något sätt skulle kunna gå att få in en FX-55'a vore det underbart 😀
May 1, 2005
Alla chassin är tysta :p
Men allvarligt nu, om din budget inte är tajt, så isf detta:
3500+ Venice s939
A8V-Deluxe, om ditt kort är AGP, annars A8V-E Deluxe eller SLI moderkort
1 gig Corsair eller Samsung standard minnen (nej, samsungs standard minnen e inte kassa!)
detta chassit ---> http://www.styggapojken.com/?p....._id=124996 ,har det själv och är enormt nöjd
Nått Q-Technology eller Hiper agg .
Detta borde nog räcka om du vill ha nått bra.
June 16, 2004
Detta moderkortet tänkte jag mig:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....&s=sc
Men vad ska man ha för minnen till det då? 1 gb räcker ju, men är det DDR2 man ska ha? Hur snabba då? :S PC vad? Hur snabbt stöder det egentligen? Jag vill inte ha några slöa minnen, men jag har ingen aning om vad som är slött och inte. Finns ju ända upp till PC8000 :O
Four 184-pin DDR SDRAM DIMM sockets
Support single-sided or double-sided 2.5v DDR-333/400 DIMMs with dual channel architecture in 128/256/512Mb technologies
Support Asynchronous clocking mode between FSB and DIMM
Support up to 4 GB system memory
Det där säger mig typ ingenting, är inte SDRAM dåligt? Fungerar bara Dual channel upp till 512 mb? Jag hade tänkt att köpa 1 gb sticka..
BTW.. ett tyst chassi vill jag ha 🙂
Antec är tysta va?
Värst vad folk hade snålt med tid då.. =P
May 1, 2005
roxerthedead wrote: Detta moderkortet tänkte jag mig:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....&s=scMen vad ska man ha för minnen till det då? 1 gb räcker ju, men är det DDR2 man ska ha? Hur snabba då? :S PC vad? Hur snabbt stöder det egentligen? Jag vill inte ha några slöa minnen, men jag har ingen aning om vad som är slött och inte. Finns ju ända upp till PC8000 :O
Support single-sided or double-sided 2.5v DDR-333/400 DIMMs with dual channel architecture in 128/256/512Mb technologies
Support up to 4 GB system memoryDet där säger mig typ ingenting, är inte SDRAM dåligt? Fungerar bara Dual channel upp till 512 mb? Jag hade tänkt att köpa 1 gb sticka..
Antec är tysta va?
Förstod du inte va ja mena med att alla chassin va tysta? :p
MEn allvarligt nu. Jag tror att de där me "tysta" chassin bara e bullshit. En tyst dator uppnår man ju lättast genom tyst kylning, eller med att man stoppar lådan full med ljuddämpning och hoppas att den inte börjar lysa brandgult :). Så tro inte för mycket på det där med tysta chassin, ta det med ett badkar fyllt med grovsalt :bgrin:
June 7, 2005
Angående snacket med tysta chassin så är det inte bara skitsnack :p
Vet inte riktigt vad jag ska rekommendera, säg vad du ska ha datorn till eller vad du vill att syftet med din uppgradering ska vara. Blir lättare att tänka ut något då. Annars får man ösa på med förslag som kan cirkulera kring det mesta.
Hur sträng är din budget? tror faktiskt 10k är mer än tillräckligt för en semi halv skalig uppgradering du gör........fast finns ju alltid dual opteron för de tillfällena 😛
June 16, 2004
Jag vill ha en speldator, jag hade alltså tänkt en FX-55'a, det är resten av komponenterna jag inte vet, minne och moderkort som ska vara bra. Jag har beställt 1 raptor 74gb hdd och en maxtor på 300gb, jag vill gärna att chassit ska dämpa ljudet då raptor låter en del.
Jag har tänkt antec sonata.. men jag är inte hundra. http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=1
September 1, 2002
roxerthedead wrote: Detta moderkortet tänkte jag mig:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....&s=scMen vad ska man ha för minnen till det då? 1 gb räcker ju, men är det DDR2 man ska ha? Hur snabba då? :S PC vad? Hur snabbt stöder det egentligen? Jag vill inte ha några slöa minnen, men jag har ingen aning om vad som är slött och inte. Finns ju ända upp till PC8000 :O
Support up to 4 GB system memoryDet där säger mig typ ingenting, är inte SDRAM dåligt? Fungerar bara Dual channel upp till 512 mb? Jag hade tänkt att köpa 1 gb sticka..
Antec är tysta va?
Asså Epox-moderkortet du har länkat till har PCI-E ... vill du använda de grafikkort du har nu (X800XT AGP) så kan du ej köpa det moderkortet.
DDR SDRAM är inte samma sak som SDRAM. DDR SDRAM (som moderkortet stödjer) är bra.
Dual Channel funkar med mer än 512MB, Jag kör själv exempelvis 2x512MB Dual CHannel. Funkar med mer, dock så är Athlon64's minneskontroller lite störd.
I stället för att köpa 1x1024MB-sticka så köp 2x512MB i stället och utnyttja Dual Channel, det kan du ej utnyttja med bara 1 sticka minne.
June 16, 2004
Skippa Sonatan och gå direkt på P180.
Ett givet köp.
P180? Was? Menar du den här? [Image Can Not Be Found]
Den bilden förvirrar mig, är den upponed, bakofram och utoin? Vart har man hårddiskarna? 😀 Men jag gillade sonatas lösning på hårddiskarna..
Jo, jag såg att jag länkade till fel moderkort, jag menade ett epox kort med AGP såklart. Men vad har man för minnen till det då? PC? Är det lönt att köpa ett bättre moderkort nånstans som klarar minnen med högre klockfrekvens?
Kan ni rekommendera något eller några bra moderkort och minnen som passar bra med AMD 64 FX-55?
September 12, 2001
Ja det är Antecs senaste låda.
Ett givet köp här...lådan är "rättvänd". 🙂
Nätaggregatet ska sitta där nere. Hårddiskarna monteras in i "korgarna".
Sonatan är inte helt och hållet maximal när det gäller placeringen av hårddiskarna. Det vet jag själv då jag har en sådan.
Jag har ett gäng lådor av Antec i övrigt och P180 blir min nästa.
June 7, 2005
Lite skeptisk till den lådan. Hur mår hårddiskarna av att placeras vertikalt egentligen? För jag har inte mycket erfarenhet av det.
Kanske lite sen med råden men jag tycker du borde köra antingen A64 X2 eller bara A64, är lite väl kostsamt att köra opteron, både moderkort och minnen(har för mig du behöver reggade ecc minnen).
Kan leta upp något specifikt senare.
June 7, 2005
September 1, 2002
roxerthedead wrote:
Skippa Sonatan och gå direkt på P180.
Ett givet köp.
Jo, jag såg att jag länkade till fel moderkort, jag menade ett epox kort med AGP såklart. Men vad har man för minnen till det då? PC? Är det lönt att köpa ett bättre moderkort nånstans som klarar minnen med högre klockfrekvens?
Kan ni rekommendera något eller några bra moderkort och minnen som passar bra med AMD 64 FX-55?
PC3200 eller högre. Vill du överklocka mycket ta PC4000 eller PC3500 av kvalitet. Inte så grovt insatt i minnen tyvärr.
2 Guest(s)