Hjälp med msata och usb3 på Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 moderkort.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med msata och usb3 på Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155 moderkort.
Svinet
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2012 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Hej. med hjälp av detta forum så har jag nu köpt och satt ihop min nya dator. Manualen och alla visuella hjälpmedel på moderkortet har varit grymma. Inga problem alls och jag är supernöjd med allting. Nu skulle jag behöva lite avancerad hjälp.

Här är mitt moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155

Här är min SSD: Komplett.se - Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM.

På mitt moderkort så finns det en "mSATA" port(?) eller vad det nu kallas. Efter lite googlande och youtubande så har jag sett hur man installerar en SSD i denna porten. När jag kollar på min SSD så är den för stor för att få plats där. Det är nästan som att samsung har satt något slags plastskydd runt disken och utan det så skulle den få plats.

Nu till min/mina frågor.

1, Kommer det vara en stor skillnad om jag installerar min "huvudSSD" i denna porten? Dvs, den jag har operativsystem på och alla saker som jag vill ska vara snabba. Jag förstår inte helt hundra vad denna porten gör. Jag tror att det är så att den stödjer 6gbit per sekund istället för 3gbit som min SSD är kopplad till just nu via en av SATA3 portarna.

2, Kan jag på något sätt använda den SSD som jag har nu i denna porten? Ta bort plasten runt?

3, Är detta en sån disk som jag är ute efter Komplett.se - OCZ SSD Nocti m-SATA 120GB

4, Låt oss säga att jag behåller min samsung i sata3 porten, där ligger OS osv. Om jag köper en disk som jag nämde i punkt 3, kommer den hjälpa min Samsung disk alls då eller är det helt onödigt? Läste något om att den skulle hjälpa att "cacha" huvudssd'n. Men jag vet inte vad det betyder eller om det gör någon märkbar skillnad.

Och till sist. Jag har ett chassi: Komplett.se - Fractal Design Arc Midi Tower Svart . Det är superbra på alla sätt. Inga klagomål alls. På framsidan så kan jag koppla 3st usb portar vilket är mycket bra. 2st av dom är USB(standard?) och en av dom är USB3. Jag har lyckats koppla in standard USB portarna men när jag kollar inuti chassit för att se USB3 kabeln så har den en mycket märklig kontakt. om standard usb kontakterna på moderkortet ser ut såhär:

1 2 3 (3st enskilda 8pins kontakter , 2 rader med 4 var)
. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .

Så står det i manualen att både USB och USB3 ska kopplas hit. Men kontakten på USB3 kabeln ser ut såhär typ:

1st 10 eller 12 pins kontakt behövs. 2 rader med 5 eller 6 var, kanske 4 var.
. . . . . . .
. . . . . . .

Så jag skulle behöva 2st eller 2½ av dom 3 kontakterna ovan att sitta ihop för att kunna koppla in USB3 kabeln. Eller finns det någon slags "adapterssladd" som man kopplar in i 2st standard usb uttag som sedan har en USB3 kontakt på andra sidan?

Allt som har med detta att göra är väldigt luddigt för mig så om det är många fel så är det bara att korrigera. Tack igen för all hjälp med att välja delarna och om jag har postat i fel del av forumet så får ni gärna flytta tråden dit där den ska vara.

Torbjörn Larsson
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
1283051
September 8, 2012 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående USB3 så har jag tyvärr inte en aning, men ska se om jag kan hjälpa till lite med SSD och mSata frågorna.

Sata och versioner är inte helt självklart om man inte vet, men SATA1 = 1.5Gbit, SATA2 = 3Gbit, SATA3 = 6Gbit.

1. Nej, snarare är den långsammare där än i vanlig då mSata porten är en 3Gbit tillsammans med ljusblåa vanliga sata portar på moderkortet. Det finns 2 stycken vita portar, dem är SATA3 (6Gbit), där bör SSD kopplas in för bäst prestanda.

2. Nej, det är helt olika SSDer, kan finns nån adapter för det, men då det är en SATA2 (3Gbit) port rekommenderas inte det ändå.

3. Ja, dock är den äldre och bara SATA2

4. Nej, snarare tvärtom då samsungen redan är snabbare än det mesta som finns till mSata. Cachefuntionen är (vad jag förtått det som) tänkt till vanliga långsamma mekaniska hårddiskar där man kan sätta en liten (20-40GB) SSD som lagrar dem mest använda filerna för snabb åtkomst.

Hoppas det hjälpte lite och att jag själv inte är helt ute och cyklar 🙂

Gabriel Ståhl
Medlem
Forum Posts: 9
1283052
September 8, 2012 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

1, Nej, vad jag kan utläsa så är mSATA SATA3. Du har 3st fullstora SATA3 och 2st SATA6 på det moderkortet

2, Nej, du behöver en mSATA disk till det. Men ger ingen vinst förutom utrymme

3, Nja, är en sån du behöver för att utnyttja din mSATA port men tror inte du är ute efter en sån 🙂

4, Nej helt onödigt. Den du har ska dock vara inkopplad i en av de vita kontakterna (0 eller 1) och inte de ljusblå.
SATA2 betyder SATA version 2 och SATA3 betyder version 3 (dvs SATA6)

Från Gigabytes produktsida:

Storage Interface
Chipset: 1.2 x SATA 6Gb/s connectors (SATA3 0, 1) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
2.3 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2 2~4) supporting up to 3 SATA 3Gb/s devices
3.1 x mSATA connector

USB
Chipset: 1.Up to 10 USB 2.0/1.1 ports (4 ports on the back panel, 6 ports available through the internal USB headers)
Etron EJ168 chip: 1.Up to 2 USB 3.0/2.0 ports on the back panel

Du har bara USB3 på baksidan, 2st kontakter (de blå). Internt har du inga. Om du kan använda chassiets USB3-port som en vanlig USB vet jag inte

Hoppas det klarar upp allt 🙂

Svinet
Medlem
Forum Posts: 14
1283053
September 8, 2012 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok tack så mycket. Det viktigaste var SSD och mSATA frågorna och det blev avklarat. Det andra är inte så viktigt. Nu förstår jag bättre hur det fungerar.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1283054
September 8, 2012 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

mSata är till för om man vill köra en SSD som Cache mot en mekanisk disk. Likt en del laptops kör.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 578
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL