Hjälp med ny dator?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med ny dator?
_Sara__
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 8, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bestämt mej för att köpa en ny dator, och före jul ska det bli av har jag bestämt.
Det som ja har funderat på är:

A8N-SLI DELUXE ASUS S939 NFORCE4 SLI, DDR, PCI EXP.
AMD ATHLON 64 3500+ S939 2.2G BOX VENICE
+ att jag skulle behöva ett passande grafikkort då mitt gamla inte kommer att fungera med domhär nya grejjerna, har jag fått veta.

Min fråga är då hurudant grafikkort jag ska köpa till grejjerna?
Datorn användas mest till att se filmer, musik, surfa, lite spel (the sims 2 och dyl.).

Jag undrar också om nåt om moderkortet och processorn som ja har tänkt skaffa är bra? eller om dom fungerar ihop och sånt?

Förresten så behöver inte moderkortet va så "bra" som det ja har kollat på, men ja hittar inget annat heller som jag heldre skulle vilja ha, enda kravet är i princip att det ska va ASUS och bättre än mitt gamla, men de e ingen risk för att de inte ska va de 😉
Priset e de inte egentligen så stor skillnad med, ungefär i prisklass med dom delarna jag kollar på själv.

Ja e tackasm för alla kommentarer om domhär delarna! 🙂

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
974997
November 8, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall du spela sims 2 räcker ett GF 6600gt på mellan 1500 - 2000 bagis. Sedan undrar jag om du redan har minne eller hade du tänkt köpa det nu? 😕

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
975001
November 8, 2005 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror verkligen inte att han behöver SLI om han ska hålla sig till Sims 2.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
975023
November 8, 2005 - 11:48 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Jag tror verkligen inte att han behöver SLI om han ska hålla sig till Sims 2.

Fast varför inte köpa ett moderkort som klarar det om man kanske vill kunna uppgradera senare?

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
975063
November 9, 2005 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Jag tror verkligen inte att han behöver SLI om han ska hålla sig till Sims 2.

Ska vi ta en vild gissning att _Sara_ är en hon. wink

Jag håller nog med men kortet kanske har ngn annan funktion som hon är ute efter. Även om Denstore har rätt i att det ger en möjlighet till uppgradering så kan man även uppgradera ett 6600GT utan att behöva köpa ett till. När det är dags att uppgradera 6600GT så finns det mkt snabbare kort att köpa till vettig peng och troligen vill man inte ha kvar sitt 6600:a kort om det gått ett år eller två.

_Sara__
Medlem
975160
November 9, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Skall du spela sims 2 räcker ett GF 6600gt på mellan 1500 - 2000 bagis. Sedan undrar jag om du redan har minne eller hade du tänkt köpa det nu? 😕

Okej, tack för tipset, jag tror också det är en bra idé.

Angående minnet så har ja redan, de är en ganska lång historia, men ja har ett som e 512 ddr 400mhz, som jag inte använder för tillfället eftersom mitt moderkort tydligen inte klarar av det även om det står att det borde.
Och ett som jag har nu i datorn är ett 512 ddr 333mhz.

_Sara__
Medlem
975161
November 9, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hon.. 😉

Jo jag tycker att du har helt rätt,
men har du eller någon annan nåt bra förlsag på vad jag skulle kunna skaffa istället?

_Sara__
Medlem
975168
November 9, 2005 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=kicking_kangaroo]Jag tror verkligen inte att han behöver SLI om han ska hålla sig till Sims 2.

Jag håller nog med men kortet kanske har ngn annan funktion som hon är ute efter. Även om Denstore har rätt i att det ger en möjlighet till uppgradering så kan man även uppgradera ett 6600GT utan att behöva köpa ett till. När det är dags att uppgradera 6600GT så finns det mkt snabbare kort att köpa till vettig peng och troligen vill man inte ha kvar sitt 6600:a kort om det gått ett år eller två.

Helt rätt, Sara är en hon 😉

Jo, jag tycker nog du har rätt.. att jag knappast vill ha kvar mitt kort om några år, men som sagt, hurudant moderkort skulle du rekomendera till mej?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
975308
November 9, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: [quote=kicking_kangaroo]Jag tror verkligen inte att han behöver SLI om han ska hålla sig till Sims 2.

Saken är väl att med ett SLI-moderkort kan hon uppgradera till två stycken Geforce 8800GTXL Ultra II när det väl beger sig. Kostnadsökningen för ett SLI istället för ett vanligt, icke-SLI är försumbar.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
975351
November 9, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, skulle nog tipsa om Asus A8N-E eller MSI K8N Neo4 Platinum. A8N-E fungerar bra för mig, även om jag då inte har lekt med överklockning (inte än, kanske jag borde säga) eller något annat sånt utan kör med dom inställningar som är "default".

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
975380
November 9, 2005 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Då borde du tänka på att köpa ett 3200 (ddr400) minne till, så att du kan få samma hastighet på minnet, för det "gamla 2700 (ddr333)" minnet klarar inte det något vidare, om du nu vill kunna köra dualchannel på ditt nya moderkort?! 😕 😛 wink

_Sara__
Medlem
975603
November 10, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

kicking_kangaroo wrote: Hmm, skulle nog tipsa om Asus A8N-E eller MSI K8N Neo4 Platinum. A8N-E fungerar bra för mig, även om jag då inte har lekt med överklockning (inte än, kanske jag borde säga) eller något annat sånt utan kör med dom inställningar som är "default".

Okej, tack för tippset.. ska kolla upp det 🙂

_Sara__
Medlem
975604
November 10, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Då borde du tänka på att köpa ett 3200 (ddr400) minne till, så att du kan få samma hastighet på minnet, för det "gamla 2700 (ddr333)" minnet klarar inte det något vidare, om du nu vill kunna köra dualchannel på ditt nya moderkort?! 😕 😛 wink

Jo jag har nog funderat på det, jag får se hur mycket allt blir att kosta först å se sen om ja ska köpa ett till eller ej.. 🙂 jag hoppas förstås på att jag ska ha råd med det också 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 154
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL