Hjälp med prestandatester?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med prestandatester?
freka586
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
February 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2006 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag arbetar med en undersökning över prestanda hos snabba spelkort för appliktioner utöver just spel.
Specifika workstationkort (FireGL/Quadro etc) är ofta mycket dyrare och jag vill undersöka om de snabbare spelkorten klarar vissa delar lika bra.

Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa in 5-10 olika kort bara för att mäta prestanda, och jag tänkte därför se om jag kan få hjälp med detta.
De kort jag främst tänkt mäta är ATIs X1800 och X1900 varianter, samt Nvidias 6XXX och 7XXX varianter.
Jag siktar även på att mäta den snabbaste AGP-varianten, för att se om buss-skillnaden kan vara relevant.

Notera att testet kräver SM3, så även om X800-korten är snabba är de tyvärr inte aktuella i det här fallet. Alla SM3-kort är dock intressanta!
För att delta i undersökningen gör följande:

* Ladda ned testapplikationen på http://www.freefileupload.net/.....ngTest.zip

* Starta runme.bat. Första gången som applikationen körs utförs en mängd förberäkningar. Tiden dessa tar är inte relevant för testet.

* Tryck F10. En svart/grå bild visas nu.

* Tryck shift-L. En vit/grå bild av ett skelett ska nu visas.

* Tryck Space för att starta animeringen. Skelettet roterar sakta runt.

* Varje gång ett helt varv slutförts skrivs min/avg/max fps ut i dos-fönstret.

* Kör igenom några varv för att utesluta underligheter vid uppstarten.

* Posta min/avg/max fps samt grafikhårdvara.

*** Frivilligt ***

För de som är intresserad av plus i kanten och guldstjärna vore det fint om ovanstående även kunde testas med maximerat fönster, och skärmupplösningen 1280x1024.
Frivilligt, eftersom det kräver lite pyssel. Men det vore intressant att se om olika kort skalar olika med ökad upplösning.

Tack på förhand,

Fredrik

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1010582
February 2, 2006 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

hej .... länken fungerar inte 😛
hur lång tid tar dom här testerna ungefär? jag kan prova om de inte tar värst lång tid ....en geforce 6600 har jag. om du är intreserad av tester gjorda av 6600.

freka586
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
February 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1010589
February 2, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Klipp & klistra är inte alltid så bra...

Testet tar kanske 3-5 minuter att genomföra, med ett långsammare kort.
6600 är ju bland de enklaste SM3-korten så det vore faktiskt intressant att få siffror på de också.
Även om det med all säkerhet är för långsamt för praktiskt bruk visar det kanske lite på vilka parametrar hos korten som är relevantast.

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1010614
February 2, 2006 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick detta med datorn i sign
vanligt i "minimerat läge"
MinFPS : 3.272527
avgFPS : 3.686712
MaxFPS : 4.571012
- - - - - - - - - - - - -
Fullskärmsläge 1280x1024
MinFPS : 0.995325
avgFPS : 1.144386
MaxFPS : 1.295668

det här är ju larvigt låga siffror laugh men hur mycket får man med värstingmaskinerna?

freka586
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
February 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1010623
February 2, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, det här är ett extremfall så jag hade inte räknat med några höga FPS ens med värstingkort.

Men bortåt 4 ggr bättre prestanda med de absolut snabbaste korten är en gissning.

Det som lockar mest att mäta är prestanda på ATIs SM3-kort, med tanke på pipeline-uppsättning och cache-strukturer.
Tidigare hade ATI en intern struktur som gav dålig prestanda för den här typen av applikationer. Detta kan dock ha ändrats på senare tid.

freka586
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
February 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1010821
February 3, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

*** CRAP!!! ***

Nu inser jag att shaderprogrammet som körs styrs till nvidias opengl extensions.
Men de operationer som körs stödjs ju av ATIs SM3-kort också, så det borde främst vara en fråga om att hänvisa till rätt OpenGL extension.

Nu används OPTION NV_fragment_program2, det måste väl finnas något motsvarande för ATI?

Finns det ngn som är lite slängd i OpenGL fragment shaders och har ATI-kort?
I absolut värsta fall får jag väl se detta som en förstudie enbart på Nvidia HW, men det vore ruskigt synd.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 193
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL