Hjälp med SPID|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp med SPID
-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 26, 2002 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan för typ ett halvår sedan så köpte jag ett högtalarpaket från Creative.
Till det paketet så följde det med ett extra kort med en SPID ingång som man kan koppla mellan subwoofern till detta kort som sedan är kopplat till ljudkortet.
Tydligen så skulle detta ljud vara digitalt medans den valiga phono kabeln till Subben ger analogt ljud??? NU har jag iaf kört såhär under ganska lång til och fick för mig att ta reda på hur det låg till. Problemet är att i manualen så tar de bara upp var SPID EXT sitter på Soundblaster Value och jag har Soundblaster Player 5.1. Jag kan inte hitta den utgången. En ingång hittar jag med av annan typ av ingång. Är det så att ljudkortet eller ljudpaketet är äldre än den andre? Paketet är Creative Digital 2.1 (Har surround i min ljudanläggning och vill inte ha fler högtalare).
Någon som vet hur detta fungerar? Har letat flera i flera manualer på Creative utan att hitta ngt intressant.

[ Detta Inlägg ändrades av: -=Andreas=- den 2002-06-26 19:49 ]

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
178813
June 26, 2002 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Den översta kontakten på ditt ljudkort kan användas både som digital eller analog. För att den ska funka som digital måste du tala om det i Win.

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
178830
June 26, 2002 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har precis samma prylar som du och undrade också lite över det där först. Den där extra kortliknande prylen behöver du inte eftersom du antagligen har digital out bak på ditt ljudkort. Dra helt enkelt bara en passande sladd från digital out på ljudkortet och digital in på subwoofern. För att ljudkortet ska sända över digital out behöver du även kryssa för "1 digital output" i advanced i ljudinställingarna. Minns att jag hade lite problem innan jag fick det att fungera, du kanske behöver dra ut lite andra ljudsladdar.

ASUS A7V266-E | AMD 1600+ @ 1.52Ghz | ASUS GeForce3 Ti200 | 384 MB DDR | 40 GB Maxtor | ASUS DVD/CD 16X/48X | SB Live 5.1 | TerraTV TValue | Win2k | IntelliMouse Optical

[ Detta Inlägg ändrades av: Lentroo den 2002-06-26 21:01 ]

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
178832
June 26, 2002 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan vad kul det var att någon engageradde sig. Jo jag hade en kabel som var av phono typ som inte gick att köra i de kontakter som fanns på ljudkortet. Man fick även med en 15cm lång kabel som möjliggjorde detta. Jag kopplade in den i kontakten längst till vänster på bilden som finns på denna sida.

http://www.soundblaster.com/pr.....atinum5.1/

Sen kopplade jag in den i subben, i SPID in. I volume control unde advanced klickade jag i digital output only och HAR ljud. Är detta bätter ljud än den andra kabeln som är den bredvid den svarta på samma bild som nyss, alltså nr 2 från gameporten sett? Är det ljudet jag hade innan analogt?

Fråga: Man kan ju inte ha både analogt och digitalt i samtidigt och få ljud alltså kör man bara vidare som det är nudå?

Några fler som har några åsikter och någon idé angående detta så skriv en rad. Jag kanske verkar lite dum, men jag har aldrig försökt och få igång det tidigare.

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
178888
June 26, 2002 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo hur gör du när du vill ha dina hörlurar. Det finns ju ingen ingång för dem någonstans annat än på ljukortets analoga utgång. Är det den du kör på eller är du ägare av en Live Drive? Som jag kör nu så kan jag bara köra digitalt med mina högtalare och analogt när jag har mina hörlurar.

Stämde bilden ovan med hur du har kopplat?

[ Detta Inlägg ändrades av: -=Andreas=- den 2002-06-26 23:08 ]

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
178907
June 26, 2002 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade ett problem till. När man kör digitalt till högtalarna så kör man endast digitalt ljud under volume control. När man sedan växlar till hörlurar så måste man inte bara krypa in bakom chassit och byta kabel utan man måste också in under just voume control och stänga av digitalt ljud.

Komigen nu grabbar, 5000 registrerade användare och säkert minst hälften sitter med ett Soundblaster och byter mellan högtalare och hörlurar dagligen. Kom med lite lösningar nu.

En ny lösning som jag kom på nyss är att jag kan ha både hörlurarna och högtalarna inkopplade samtidigt. Om jag då växlar under volume control mellan digital och inte digital så får jag ljud i den ena helöa tiden. Då slipper jag krypa bakom datorn hela tiden utan behöver bara växla på datorn. Någon som vet om det iallafall kommer att belasta hörlurarna att ha de inkopplade fast det inte kommer ljud ur dem för att de ej stöder digitalt ljud) (Finns det förövrigt sådana som gör det?)

[ Detta Inlägg ändrades av: -=Andreas=- den 2002-06-27 00:38 ]

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
178982
June 27, 2002 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ska försöka ge lite klarhet i det hela:

Portar på LIVE/Augity:

GAMEPORT
Ut 2 (Analogt surround)
Ut 1 (Analogt ut, 2st högtalare alt lurar)
Mic IN
Line IN
Digital (Optisk OCH "vanlig" i samma)

Man slår mellan "digital out ONLY" i OSet. Om "Dig out" är på så ger BARA den digitala kontakten utsignal (dvs. inte Ut 1 & Ut 2).

OM man har en extern kontroll (Augity/live-drive) dvs. en sådan där man kan ha externt eller sätta i en plats i datorn... ja, hoppas ni vet vad jag menar (kolla annars Augity Platinum Ex paketet, den svarta boxen). Har man det iaf, då kan man koppla hörlurar i den och man har ljud ut trots att digital out ONLY(?) är påslaget i operativet.

Signalen som den digitala porten ger är samma om du anväder optiskt eller vanlig kabel. En del av SB korten kan man koppla in en speciell adaper. Den är en 3.5 mm (vanlig kontakt) i ena änden, i andra är det en spec. DIN kontakt. (ser ut som en stor PS/2 kontakt ung.) Den kan kopplas till dekoders/högtalarpaket som har den kontakten IN. Tror bara att SB högtalare har denna (inte säkert). Alt. är att koppla den optiskt om ditt högtalarpaket/dekoder har en optisk ingång. Högtalaren eller motsvarande MÅSTE ha en digital ingång för att det ska funka med digitalt ljud, kanske uppenbart men men... koppla en digital signal till en vanlig LINE IN går INTE. Har du en förstärkare med en "hörlurar UT" kan du koppla in lurarna där eftersom ljudet då har gått digitalt till den och sedan vidare till dina hörlurar.

Det är lite klurigt med allt eftersom man ofta vill ha digitalt till förstärkaren ibland och ibland bara vanligt analogt till hörlurarna. Jag har tyvärr ingen lösning på hur man löser så att kortet ger ut på BÅDE digitalt och analogt samtidigt (dvs. Ut 1, Ut 2 och digital).

Det är INGA problem att ha kablar inkopplade till alla kontakter hela tiden, dvs ska man ha högtalare (digital signal) och hörlurar (analog) så är det bara att koppla in allt.

Problemet är att man vill ställa in följande saker:
"Hörlurar" inställningar för analogt.
"5.1 högtalare" för digitalt
"Gör om ljudet till så mycket 3D som möjligt för hörlurar" wink Vet inte vad inställningen heter.

Vet att det kanske blev lite rörigt, men så här är det iaf.

Om någon har lösningar på resterande problem, posta gärna. smile

Peace, over and out / Wedge

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL