August 19, 2001
Tjena alla på detta underbara forum... jag har lite frågor: Finns det ett moderkort till Pentium III processorer som kan köra DDR-minnen med full prestanda? Finns det nåt som heter L3 cache... å var befinner det sig, min kompis säger att det befinner sig vid CNR-sloten??? Snälla hjälp mig.. det finns inget jag hatar mer än folk som ljuger om sina kunskaper... eller hur?
May 24, 2001
Hmmm.. L3 chache är nog en missägning/lögn...delvis i alla fall. Läste i manuale till mitt MK att det ska finnas nån form av Cahce/buffer minne till grafikkortet på ca 2-4mb att klämma i cnr slotten. Har dock aldrig hört talas om detta förrut (kommer jag ihåg fel ??? är bergis att det va nått sånt) Har heller aldrig sett nåt sådant tillägg att köpa nånstanns
*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]
August 16, 2001
Hej !
Det som en gång var L2 cache`n på moderkortet kallas nu L3 cache, då kortet används tillsammans med processorer med inbyggd L2 cache.
Tror jag fick allt rätt...Eller ?
Mvh
[ Detta Inlägg ändrades av: CerVON74 den 2001-08-21 08:33 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: CerVON74 den 2001-08-21 08:34 ]
July 21, 2001
http://www.anandtech.com/chips.....tml?i=1519
VIA Interview - August 2001 - Aug 16th, 2001 12:00 PM
Chances are that you have one of their chipsets in your system, now find out what their plans are for the future. We talked to VIA's Director of Marketing, Richard Brown, about nForce, L3 cache on chipsets, and VIA's thoughts on SMP Athlon/Hammer platforms.
läs o lär
June 7, 2001
Det finns moderkort till P3 som kan köra DDR, men full prestanda vete fan om jag skulle kalla det. P3 hämmas nämligen av sin GTL+-buss som är långsammare än minnet. athlon har en snabbare EV6-buss som går i samm takt som DDR SDRAM.
Level3-cache är rätt ovanligt. På gamla Pentium/K6-tiden hade man Level2-cachen på moderkortet, men stoppade man i en K6-3 som redan hade L2-chache på chippet så blev det på moderkortet trea i ordningen och kallades då för L3-cache.
"Riktigt" L3-cache hittar man dock normalt bara i RISC/UNIX-servrar från SUN, IBM och grabbarna. Men de talas om att vanliga PCar kan komma att få det framöver när chipsetet brakar iväg i hastighet och börjar springa ifrån minnet.
Vad CNR-slotten har med saken att göra fattar jag inte. Den är till för modem, de gamla Pentium-moderkorten hade aldrig CNR, och jag har inte hört talas om moderkort med cache sen dess.
Det finns som sagt en del moderkort som har integrerad grafik där man kan öka grafikminnet genom att pilla i litet RAM i en därför avsedd sockel ungefär där en CNR-slot brukar sitta, din kompis kanske har blandat ihop detta med cache.
May 9, 2001
CNR är till för lite diverse instickskort. I huvudsak modem och nätverkskort. Jag har ett nätverkskort på min CNR-plats. Lite trist att man måste välja. Antingen CNR-platsen ELLER PCI-plats 5. Går inte ha båda. Med andra ord så försvinner den sista PCI-platsen om man använder CNR-platsen.
Sten
1 Guest(s)