Hjälp mig - dela ut internet|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp mig - dela ut internet
DaLys
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 346
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 15, 2001 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en dator med isdn och vill dela ut det till en annan.. hur ska man konfigurera ihop det hela? jag har installerat VPN lr vad det heter till w98... (ja jag har nätverkskort i båda och sladdar smile )

Tack!

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
sp_UserOfflineSmall Offline
63104
September 15, 2001 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena
Det är ju inte så att man får tillgång till internet på den andra datorn bara för att man drar en kabel. Utan det är ju vissa inställningar man måste göra.

Det är ungefär såhär man gör det på enklaste sättet. (Iaf så har jag gjort så flera gånger utan problem)

Dator #1:

Nätverkskort #1 är kopplat till internet med alla dom inställningarna som man har fått från internet leverantören. Och så ser man till att allt funkar som det ska på den datorn.
Nätverkskort #2 är kopplat (i detta fallet) med en korsad TP kabel till en annan dator. Det nätverkskortet ställer man in med IP adress: 192.168.0.1 och Nätmask: 255.255.255.0

Dator #2:

Är kopplad med sitt enda nätverkskort till dator #1 genom den korsade TP kabeln.
Inställningarna för datorn skall vara "Erhåll IP adress automatiskt".

Sedan ser man till så att man kommer åt varandra över det skapade nätverket utan problem. Man kan t ex pinga dator #1 genom att i dos-konsolen skriva "ping 192.168.0.1" och se om man får kontakt.

När nätverket fungerar som det ska så ska man dela ut Internet anslutningen på dator #1 med "Microsoft Internetanslutningsdelning" i windows 98. Eller bara kryssa i "dela denna anslutning" i windows 2000.
På dator 2 skapar man en LAN anslutning genom att i Internet explorer välja Verktyg / Internet alternativ / Anslutningar och klicka på knappen inställningar.
Så väljer man att man manuellt vill göra en LAN anslutning, och så avbockar man "automatiska inställningar för proxy" eftersom man i detta fallet inte ska ha proxy server.
Sen ser man till så att "ring aldrig upp en anslutning" är iprickad.

Nu ska det fungera att komma åt internet med dator #2 via dator #1

[ Detta Inlägg ändrades av: Iceman den 2002-02-15 13:48 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL