February 24, 2001
På dator #1 har jag:
Nätverkskort 1: Realtek 8029 10MBit
Nätverskort 2: 3Com EtherLink III
Dator #2:
Nätverkskort: Realtek 8029
Internetdelningsprogram: Sygate
Har hört även att 3Com strular lite med andra nätverkskort som inte är 3Com...
Det ska väl vara så att TP-Kabeln från väggen ska till ett nätverskort, det här fallet till Realtek 8029.
Eftersom jag har Telia konfiguerar jag det till Erhåll IP Automatiskt.
Sedan drar jag en TP-Kabel mellan 3Com EtherLink III till Realtek 8029 på andra datorn. Båda ska vara på Erhåll IP automatiskt.
Då ska datorn med två nätverskort vara som server, den andra som client. Och det funkar ändå inte. Jag tror 3Com nätverskortet inte funkar, för när jag satt in TP-Kabeln från väggen till 3Com kortet så funkade inte internet...
Men om det är fel på 3Com kortet, så är det iaf så här man ska konfiguera det? Visst är det så?
Tack så mycket för svar!
July 2, 2001
On 2001-11-02 21:32, Kane wrote:
Eftersom jag har Telia konfiguerar jag det till Erhåll IP Automatiskt.
Sedan drar jag en TP-Kabel mellan 3Com EtherLink III till Realtek 8029 på andra datorn. Båda ska vara på Erhåll IP automatiskt.
Då ska datorn med två nätverskort vara som server, den andra som client. Och det funkar ändå inte. Jag tror 3Com nätverskortet inte funkar, för när jag satt in TP-Kabeln från väggen till 3Com kortet så funkade inte internet...
1. Du kan behöva tvinga ditt Etherlink III Combo (om du nu har ett sådant) till TP-porten manuellt och inte AUTO som är standard. Det gör du med ett program som heter 3c5x9cfg.exe som finns på diskett 1.
2. Dator #1 realtekkort får sitt IP från Telia, det ser du med winipcfg (kolla att det stämmer). 3comkortets IP sätter du till 192.168.0.1, testa att pinga det efter omstarten.
Dator #2 sätter du till 192.168.0.2, testa att pinga det efter omstarten.
3. Testa att från dator #2 pinga 192.168.0.1 och vice versa.
4. Om det går att pinga mellan datorerna så är det fel på dina sygateinställningar. Jag har aldrig sett Sygate så det vet jag inget om.
August 8, 2001
Jag skulle köra Win2000 burken som server, där finns internetdelning inbyggd, vet inte om ME har det. Fast sygate funkar ju det med.
Kabeln som går mellan datorerna måste vara korsad om ingen annan utrustning finns emellan de. Dessa kort ska inte ha erhåll ip automatiskt! Dessa skall ha "kalleAnka" ip, tex 10.x.x.x lr 192.168.x.x.
February 24, 2001
On 2001-11-02 22:37, SuperUser wrote:
Jag skulle köra Win2000 burken som server, där finns internetdelning inbyggd, vet inte om ME har det. Fast sygate funkar ju det med.Kabeln som går mellan datorerna måste vara korsad om ingen annan utrustning finns emellan de. Dessa kort ska inte ha erhåll ip automatiskt! Dessa skall ha "kalleAnka" ip, tex 10.x.x.x lr 192.168.x.x.
Där satt det! Satte en hubb mellan kablarna.. förut körde jag nätverskort till nätverskkort mellan kablarna. Men.. Det står hela tiden "Detecting Proxy Settings..." På min dator med Windows 2000!
Kommer ingenvart...
Kör med Dator #1 med IP: 192.168.0.1
Dator #2 med IP: 192.168.0.2
Subnet mask: 255.255.255.0 på båda nätverkskorten. men ska jag inte ställa in gatewayen på dom två nätverskorten man konfiguerar manuellt? För gatewayen för realtek nätverskortet är 213.66.199.1
ser man i Sygate... Ska man inte ställa in det också?
August 8, 2001
July 28, 2001
On 2001-11-02 23:17, SuperUser wrote:
Dator 2 default gateway ska peka på dator 1 ip#.Skruvis förslag e nog att föredra jämfört med sygate, lättare iaf.
Kör man med windows egen internetdelning så måste man installera ett protokoll som heter NetBEUI om man vill använda ICQ´n på den sekundära datorn!
August 8, 2001
Kör man med windows egen internetdelning så måste man installera ett protokoll som heter NetBEUI om man vill använda ICQ´n på den sekundära datorn!
Det tror jag däremot inte på! Kör med windows egen internetdelning själv o har inte ett spår av NetBläh på nån utav burkarna. Varför skulle man behöva det?
July 28, 2001
On 2001-11-02 23:34, SuperUser wrote:
Det tror jag däremot inte på! Kör med windows egen internetdelning själv o har inte ett spår av NetBläh på nån utav burkarna. Varför skulle man behöva det?
Jag var tvungen att installera det på mina burkar för att få ICQ´n att fungera på dom 2 burkar som befinner sig bakom huvuddatorn så att säga!!
August 8, 2001
February 24, 2001
On 2001-11-03 00:02, SuperUser wrote:
skruvis: ok, lite konstigt. Men alla sätt e bra utom de sämsta! 😀Kane: Hur går det för dig?
Du försvann på ICQ så nu har vi lyckats sabba dit nät helt lr?
Hej... Har satt på NetBEUI nu.. fast det kanske inte behövs? Skitsamma... Men har jag dom här inställningarna:
Dator #1 nätverskkort #1: Erhåll IP automatiskt.
När jag kör "winipcfg" får jag fram:
IP: 213.66.199.146
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: 213.66.199.1
Nätverkskort #2 Manuell inställning: IP: 192.168.0.1
Gateway: ingen
Dator #2 nätverskort #1:
IP: 192.168.0.2
Gateway: 213.66.199.146
Sygate inställningar
--------------------
Configuration
Direct Internet / ISP Connections
Ethernet: Realtek 8029 / Auto-Detect
Local Network Connections
Select manually: 0001: ELNK3 Ethernet Adapter
Inget Single NIC mode kör jag.
Enable DNS Forwarding
Enable Adress Server (DHCP)
SuperUser, kan du berätta om det här är rätt inställningar och vad jag ska ändra isf?
Kan det bli nån krock mellan datoererna eftersom en kör ME och en kör W2000? säg inte det 🙁
då måste jag installera WinME 🙁
Om det inte löser sig så skickar jag bilder på mina configs till dig PowerUser.
February 24, 2001
En sak till! I Windows 2000 Pro, så under "Settings" finns "Network and Dial-up Connections". Där har jag en Connection som heter "Local Area Connection" Ska det vara det? Eftersom jag har juh ADSL, inte Local Area...
Aja... har nu tre inlägg efter varann.. svara på dom ni först.
January 8, 2001
On 2001-11-03 08:32, Kane wrote:
En sak till! I Windows 2000 Pro, så under "Settings" finns "Network and Dial-up Connections". Där har jag en Connection som heter "Local Area Connection" Ska det vara det? Eftersom jag har juh ADSL, inte Local Area...
Aja... har nu tre inlägg efter varann.. svara på dom ni först.
Så skall det se ut...
det ha inget med "internet" trafik att göra, det är "lokaltnätverktrafik" och ett ettsåfant har du juh mellan dator 1 och 2...
January 8, 2001
testa att byta plats på sladdarna i hubben, testa att köra ena sladden i uplink, och den andra i en vanlig, funkar inte detta så testa med båda i ett "vanligt" uttag.
då det brukar att ta lite tid för datorerna att "hitta varandra" så rekomendrerar jag en omstart imellan.
på dator ett testa ping 192.168.0.2(ip# dator 2) och vice versa på dator 2
får du svar så har du kontakt imellan dem och hibbar nic's och kablar är hela!
August 8, 2001
3 Guest(s)