hjälp mig någon|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hjälp mig någon
Finnstam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 26, 2001 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

har gått och köpt en ny HP 16*10*40 brännare och nu e det så att den inte vill funka ...har bytt ut den mot en ny lika dan men den funkar ändå inte 🙁 någon som har hafft samma problem ?
har Win 2000 pro

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
90153
October 27, 2001 - 1:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet flera som inte kan bränna i Win 2k. Samma problem var det för mej i Win 2k och det jag gjorde var att maila företaget i fråga och påpeka problemet.

En sak jag tror dom kommer att säga är att du ska använda microsofts IDE bus master, kolla efter senaste firmware. Sen om du inte hittar brännaren alls kan det vara ide att leta reda på ATAPI drivisar för win 2k, det problemet hade jag med ett brännar progam.

Kör du många program OCH sen nero så SKA nero installeras först sen Easy CD eller vad du nu vill ha mer.

Men som sagt jag tror då helt och hållet det är att du måste hitta ATAPI för win 2k. Nu har ju ju inte förklarat exakt VAD som inte funkar så jag har inte en susning vad det kan vara egentligen smile. Ge mej mer att gå på så kanske jag kommer på felet smile

[ Detta Inlägg ändrades av: Vecna den 2001-10-27 03:43 ]

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
90167
October 27, 2001 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

ASPI heter det, inte ATAPI, det är nåt helt annat.

Nero ska inte behöva ASPI iaf, den har egen. Har du testat med den?
Sen måste man ha en ganska ny version om den ska funka med alla nya brännare.

Kan brännaren läsa skivor förresten?

Finnstam
Kommer du hit ofta?
Medlem
90273
October 27, 2001 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

jag har testat Nero 5.5.0.3... och brännaren kan läsa skivor men inte bränna ... hittar den inte i Nero häller 🙁

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
90292
October 27, 2001 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett hett tips till alla här i forumet på NH. Det är mycket bättre att skriva en rubrik för tråden som t ex "Jag har problem med brännaren" osv. Det är bättre än att skriva "hjälp mig!" och sånt.

För det första så får du ju se till att brännarprogrammet du har tänkt att använda är kompatibelt med brännaren.
Eftersom det är Windows 2000 det handlar om, så kanske du måste installera Force ASPI. (Det måste jag göra i XP iaf).
Sen kan det hända att du måste köra brännaren på DMA/PIO.
DMA=Direct Memory Access
PIO=Processor Input Outout
Jag vet en kille som måste köra din HP brännare på PIO för att det ska fungera. Ställ om till det som brännaren inte står på nu, och testa hur det blir. Men ASPI drivrutiner måste du nog skaffa iaf.

Gör såhär för att ställa om mellan PIO/DMA.
Kontrollpanelen/System/Hardware/Device manager/IDE, ATA, ATAPI controllers/Primary/Secondary IDE channel (Beroende på vilken kanal brännaren sitter på)/Advanced settings/
Där ändrar du mellan PIO/DMA if availible.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
90293
October 27, 2001 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråden är flyttad till Felsökning & Konfigurationsråd

Noby
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
90370
October 27, 2001 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har samma problem fast mitt e värre jag köpte min lite billigare och kan inte byta tillbax 🙁 Dessa brännare e defeta tror jag, nåt e fel på de. Vet en polare som hade samma problem med sin HP brännare , min är en 9100i .

Finnstam
Kommer du hit ofta?
Medlem
90409
October 27, 2001 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-10-27 14:22, Iceman wrote:
Ett hett tips till alla här i forumet på NH. Det är mycket bättre att skriva en rubrik för tråden som t ex "Jag har problem med brännaren" osv. Det är bättre än att skriva "hjälp mig!" och sånt.

För det första så får du ju se till att brännarprogrammet du har tänkt att använda är kompatibelt med brännaren.
Eftersom det är Windows 2000 det handlar om, så kanske du måste installera Force ASPI. (Det måste jag göra i XP iaf).
Sen kan det hända att du måste köra brännaren på DMA/PIO.
DMA=Direct Memory Access
PIO=Processor Input Outout
Jag vet en kille som måste köra din HP brännare på PIO för att det ska fungera. Ställ om till det som brännaren inte står på nu, och testa hur det blir. Men ASPI drivrutiner måste du nog skaffa iaf.

Gör såhär för att ställa om mellan PIO/DMA.
Kontrollpanelen/System/Hardware/Device manager/IDE, ATA, ATAPI controllers/Primary/Secondary IDE channel (Beroende på vilken kanal brännaren sitter på)/Advanced settings/
Där ändrar du mellan PIO/DMA if availible.

ingen skilnad alls på DMA/PIO för mig 🙁
vart får jag tag i ASPI drivrutiner ? och vad e dom till för ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 323
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL