March 4, 2003
Jag har ett Sapphire 1950xt som skall ha fabriksklocken 625 på GPU:n och 900 på minnena. Men det verkar som om det inte fungerar . Vad jag kan se så har jag bara 500 på GPU:n och 594 på minnena, utom när jag kör den automatiska klockningen som finns i catalyst. Är det någon inställning eller vad gör jag för fel? Jag har provat catalyst 6.12, 7.1 och Omegas senaste drivare. Hjälp mig. Jag vet att ni kan. Jag får dessutom bara ca 9600 poäng i 3dmark 05 som det är nu. Jag tycker att jag borde få lite till.
July 21, 2006
ojdå wrote: Det är inte så att det du ser i catalyst är klocken vid 2-D apllikationer? och att kortet automatiskt klockar upp sig vid 3-D applikationer? Jag tycker 9600 p inte låter toklite...
Precis! Just så!
Catalyst visar endast 2D klockhastigheten, när du startar ett 3D-program (spel) så dras klockhastigheten upp till 625/900, och klockas ner igen när du återgår till Windows, helt enkelt för att spara ström och så att kortet inte ska gå så varmt. Och 9600 poäng är väl ganska ok också, får väl ca 11500 med samma kort, dock så har jag ju i övrigt ett helt annat system än dig. För övrigt när man kör ett benchmark program och vill jämföra med andras system så ska man INTE ändra inställningarna i programmet (ändra upplösningen i 3DMark05 från standard till 800 x 600 eller dylikt), det förvränger ju resultatet. Dessutom är det FUSK om man försöker sig på ett WR.
March 4, 2003
Det är så att jag kan tvinga klocken upp till 625 / 900 och då får jag 11500 p i 3dmark05, men annars bara 9600 p. Jag hade catalyst uppe och då såg man att det var de lägre hastigheterna igång under testen. Men som sagt när man kör catalysts test så ökar klocken till original. Vilken drivrutin kör du (SS_The_Demon) på eftersom det fungerar för dig? Jag tycker ju inte att jag skall behöva ominstallera datorn eftersom jag hade ett ATI Radeon 1800 GTO kort innan detta.
July 21, 2006
Lorca wrote: Det kanske är så att ditt graffe inte heller kör i full hastighet. Förresten vad har du för temp på ditt kort? Du har ju bytt kylare och vissa påstår att Zalmans kylare inte klarar av att kyla 1950xt korten.
Testade också att tvinga upp klocken, men det gjorde ingen skillnad. Men kylningen räcker nog gott och väl till, inga problem där, iaf när jag kör kortet stock, men med lite högre klocks (680/1040) så börjar det bli en aning varmt.
Mean Machine: 625/900 är vad kortet är specat till, dock så körs alltid kärnan i 621 av ngn okänd konstig anledning.
March 4, 2003
Allt löste sig när jag avinstallerade Ati Tray Tools. Nu klockar den upp sig under 3d applikationer.
Lite off topic.
Finns det någon som kan säga annars om det finns några bra kylare till X1959xt. Original kyler välan, men för ett fasligt oväsen när man spelar.
Tempen har varit uppe i 93 grader som mest också, och det tycker jag är lite väl magstarkt.
Hur är det med Zalmans VF900? Jag hade en sådan på mitt Radeon X1800GTO och den sänkte fulload tempen med ca 15 grader. Funkar den till mitt nuvarande kort?
1 Guest(s)