HJÄLP: Sladdar till min nya DVD-spelare|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HJÄLP: Sladdar till min nya DVD-spelare
EmmaX
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2005 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Har fått(faktiskt beställt själv 😛 ) en DVD -spelare som jag fick i Julklapp. öppnades igår och upptäckte då att inga sladdar fanns med förutom själva sladden som går in i väggen.

Nu har jag aldrig haft en DVD innan(forutom på datorn) så jag e helgrön på det här och hopas att någon kan hjälpa mig med vilka sladdar jag behöver.
Så här står det i bruksanvisningen så jag tror att jag behöver detta:

Videokabel
Audiokabel
Scart kabel

men sen är det en konstig sak som står under rubriken Component Video.
Så här står det:
"Anslut COMPONENT VIDEO OUT/PROGRESSIVE SCAN kontakterna på DVD spelaren till de motsvarande ingångskontakterna på TV med hjälp av en Y Pb Pr Kabel."

Detta förvirrar mig. Resten tror jag jag kan lösa(go Clas Ohlsson laugh ) men denna kabeln hittar jag inte.
Har den ett annat namn kanske?

DVD spelaren är förresten en

LG DVX9900
Beskrivning:
DVD spelare MP3/DivX/Xvid

Multi-Format Playback
- DVD, DVD±R, DVD±RW, SVCD, VCD
- CD, CD-R/CD-RW/MP3 CD/WMA
- JPEG, DivX, Xvid
Coaxial Audio ut
Komponent Video ut och progressive scan
Scart (RGB)
Auto Play
x100 snabb spolning med bild
x2 Soft Scan
3D Surround Sound
Video D/A 108MHz/12Bit
Audio D/A 192KHZ/24Bit

och jag hade tänkt ansluta den till min Philips TV video Kombi tv.

Jättetacksam för hjälp med att hitta denna kabel.

Emma

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
995295
December 25, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Komponent finns på plasma/lcd/projektorer och är tre vanliga RCA-kablar. Inget du egentligen behöver om du nu inte har nått av det jag nämnt. Progressive scan gör att DVD skickar hela bildrutan upp till din TV(som en monitor) istället för "halva" som en vanlig TV-sändning gör. Vissa TV-apparater klarar detta genom skarten, så prova.

EmmaX
Medlem
995296
December 25, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote: Komponent finns på plasma/lcd/projektorer och är tre vanliga RCA-kablar. Inget du egentligen behöver om du nu inte har nått av det jag nämnt.

Jaha, så om jag bara har en "vanlig" tv så behöver jag inte det? 😀

Hogan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1577
995297
December 25, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

EmmaX wrote: [quote=Hogan]Komponent finns på plasma/lcd/projektorer och är tre vanliga RCA-kablar. Inget du egentligen behöver om du nu inte har nått av det jag nämnt.

Nej

EmmaX
Medlem
995300
December 25, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hogan wrote: [quote=EmmaX][quote=Hogan]Komponent finns på plasma/lcd/projektorer och är tre vanliga RCA-kablar. Inget du egentligen behöver om du nu inte har nått av det jag nämnt.

Nej

Åho.
Tack så mycket för hjälpen! 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
995304
December 25, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

EmmaX wrote:

DVD spelaren är förresten en

LG DVX9900

Emma

Du får gärna ge en komentar vad du tycker om den DVDn när du provkört den lite 🙂

Har precs beställt en själv (fast den med ett H på slutet) för att köra via HDMI på min plasma
😈

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
995326
December 25, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

En vanlig Scart kabel räcker bra till en vanlig Tv. Den för över både bild och ljud. Dock blir upplevelsen till filmer mycket stötte med ljud från en stereo vare sig det rör sig om 2st eller 9.

EmmaX
Medlem
995548
December 26, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote:

Du får gärna ge en komentar vad du tycker om den DVDn när du provkört den lite 🙂

Har precs beställt en själv (fast den med ett H på slutet) för att köra via HDMI på min plasma
😈

Det ska jag göra. Ska bränna ner några DVDer för första gången i kväll så det ska bli intressant att se hur det funkar. Samt köra lite musik osv i den. Men en DVD*R har funkat iaf.
Kändes bra tycker jag. Snabb och menyerna och knappar funkade bra att lära sig även för mig som aldrig använt en DVD innan. 😀

Dadde Jo jag märkte det när jag for till stan idag för att inhandla dessa kablar. laugh embarassed Valde bara en vanlig scart för tillfället så får vi se vad som händer senare. Men nu fungerar den iaf. 😀

EmmaX
Medlem
997048
December 31, 2005 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote:

😈

DU har säkert redan fått din men jag tänkte ändå bara meddela at jag bränt DivX, Iso och spelat Mp3 på den, samt "vanlig" DVD film på min spelare och det har fungerat galant 😀
Nu brände jag iofs med nero och jag tror att den konverterade DivX filmen.... så det kanske inte var kvar divx i slutändan ändå 🙄

Iaf- hoppas du blir lika nöjd med din spelare som jag är med min. 😀

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
997062
December 31, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

EmmaX wrote: [quote=Bjornsson]

😈

DU har säkert redan fått din men jag tänkte ändå bara meddela at jag bränt DivX, Iso och spelat Mp3 på den, samt "vanlig" DVD film på min spelare och det har fungerat galant 😀
Nu brände jag iofs med nero och jag tror att den konverterade DivX filmen.... så det kanske inte var kvar divx i slutändan ändå 🙄

Iaf- hoppas du blir lika nöjd med din spelare som jag är med min. 😀

jo jag har haft den några dagar nu 🙂
och har tittat på Divx med *.srt till och det funkar galant, brända filmer och vanliga har även dom funkat. Har inte hunnit testa mp3 än men det lär nog funka det med.
Ända som jag stör mig lite på är att dosan känns lite seg, men kan kanske bero på dåliga batterier, har inte orkat byta 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL