August 7, 2001
Ja du måste pratitionera hårddisken, men en del är redan partitionerade och formaterade vid köp.
Om du INTE partitionerar och formaterar din hårddisk kommer ditt operativsystem DOS/windows helt enkelt inte kunna se den.
I dos partitionear du med kommandot fdisk.
och formtaring sker med format.
Glöm inte att partitionera INNAN du försöker formatera
Om du ska installera windows Xp e det bara att starta datorn från skivan, under installationen välja den HELT NYA hårddisk, och den partitioneras och formateras automatiskt. Välj då att formatera med NTFS, vilket är det nya formatet som nu har gjorts tillgängligt för oss hemanvändare.
June 28, 2002
Bara ett tips....
jag la in xp med ntfs ... & när jag skulle ha bort xp hade jag värsta trubblet...d var inte bara till att formattera & slänga in ME tex... utan jag var tvungen att ta bort hela förbannade partionen & sen göra ny som jag fick formattera & sen till slut kasta in ME...så jag säger kör Fat 32...
Ang partions-storleken...
lägg upp en partion på runt 5-10Gig & låt windows ha den för sig själv...stabilt system då.... sen är d ju bara att dela upp efter smack & tycke vettu
[ Detta Inlägg ändrades av: master den 2002-06-28 07:01 ]
April 1, 2001
On 2002-06-23 10:28, Lukascool wrote:
Ok. Tack så hemskt mycket..
Jag kommer att köpa XP och köra installationen med startdiskett och formatera med XP!Får man välja hur många mb partitionen blir? Har för mig det..
Ska jag dela den på hälften? Eller vad tycks?Tack för snabbt svar!.
Du behöver inte använda startdisketter för Windows XP. Sätt bara i skivan när du har byggt ihop allt och boota upp datorn med skivan
I installationsprogrammet kan du partionera osv. NTFS är det bättre filsystemet, så om du har tänkt att alltid köra Windows 2000/XP så är det nog bättre med NTFS
1 Guest(s)