December 30, 2005
Jag partitionerade en volym till två med hjälp av GParted. Sen installerade jag XPpro på de nya. Så nu har jag två OS på datorn, ett XPhome och ett XPpro.
Men problemet blev att på den nya XPpro blev systemdisken kallad F:
Det är ju inte så bra alls.
Jag trodde och hade hört att den bara byter enhetsbeteckning aotumatisk så det inte blir några problem.
Hur ändrar man så att F: blir C: inne på det nya XPpro?
Om det är omöjligt så säg till.
August 7, 2003
-8-DEAMON-8- wrote:
Hur ändrar man så att F: blir C: inne på det nya XPpro?
Om det är omöjligt så säg till.
Det är omöjligt... säger vi. Jag gjorde samma sak nån gång förut, eller inte så jag hade två olika os men jag lyckades iaf få F: istället för C:
Jag började med klona disken till en ny C: sen ändrade jag så den bootade från ny disk. Då läste den lite saker från C och lite från F: osv under uppstart och så. Sen fick jag gå igenom hela registryt för hand och ändra F: till C:, till slut fick jag till det så den bootade men man var alltid tvungen köra ctrl-alt-delete (om F var omdöpt) innan skärmbilden visade sig (inte så man behövde logga in bara trycka ctrl-alt-del... mysko) Det var lite andra skumma problem ibland med.
Så... för att göra en lång historia kortare, efter jag hållit på några dagar gav jag upp och installerade om allt. Det gick betydligt fortare det, så det kanske inte är helt omöjligt för nån som är bättre än jag, men det är väldigt mycket enklare att "gör om, gör rätt"
November 5, 2002
Det har ingen betydelse! Jag kör på jobbdatorn dubbla OS. (Beroende på om jag ska ha den som jobbdator eller om jag vill leka med den hemma).
Jobb-OS har C: och hem-OS har E:
Har inga problem med något.
Har även på andra datorer haft annan bokstav än C för systemdisk, fått det som du vid ominstallationer. Störande, men inte skadligt.
Så om du tycker det är för störande:
Laglorden wrote: "gör om, gör rätt"
Annars, lev med det... tills nästa gång det är dags för ominstallation.
1 Guest(s)