November 22, 2003
Jag har lagt upp samma tråd på sweclockers, hoppas att ingen blir sur.
Hej, jag vet att det här är en nybörjarfråga, men "bear with me" som man säger.
Det är så att jag efter att ha köpt lite nya datordelar kommit fram till att jag behöver ett nytt nätaggregat. Jag kan inte så mycket om sånt, så jag tänkte hör om ni här kunde hjälpa mig lite.
Min dator innehåller i stor sett följande följande:
Core 2 Duo E3600
Saphire Radeon x1950GT
3st IDE hårddiskar
1st DVDRW
1st gammalt Soundblaster 5.1 (kommer möjligtvis uppgraderas till ett ljudkort bättre avsett för muikproduktion)
1st PCI IDE kort
1st trådlös USB-mus
Allt sitter i en ATX-låda.
Eftersom jag som sagt inte kan så mycket om nätaggregat vore jag tacksam om lite tips om vad jag ska titta på när jag väljer nätaggregat, och om ni har några tips på på prisvärda arrgegat som skulle funka till min dator. Jag har inte direkt överskott på pengar för tillfället, så jag vill gärna komma undan så billigt som möjligt.
Säg till om ni behöver någon ytterliga information om min dator. Hoppas att ni kan och vill hjälpa mig!
December 27, 2003
jag ska börja med ett varnande ord.
Snåla inte när du köper nätagg. Om det skulle gå sönder, är risken att det drar med sig flera dyra komponenter i döden.
Med det sagt ska vi gå in på det roligare ämndet. Köpa grejor!
Jag skulle rekomendera något runt 500W till din dator. Mer om du tänker upgradera i framtiden
Hiper är alltid ett bra val, och deras 530W modell ska räcka till din dator (629kr)
Om du känner att det är lite för mycket pengar kan du nog lägga dig under 500W utan större problem, men då behöver du nog köpa nytt om du ska upgradera datorn.
de flesta där duger nog, och alla är av någorlunda bra kvalité
November 22, 2003
February 12, 2003
Att Hiper är ett bra val är ju att drämma i i överkant. De dör ju åt höger och vänster helt randomly, vill man ha ett bra agg under tusingen hade jag nog kollat på Zalman ZM600-HP som är byggt av FSP.
Jag hade undvikit Hiper, Deltaco, Q-Tec och alla de där skitmärkena och tagit nåt vettigt i stil med FSP, Zalman, Tagan, OCZ, NesteQ eller så.
May 9, 2003
Sweclockers har gjort en recension av en del nätagg
http://www.sweclockers.com/rec.....on/?id=570 som kan vara värt att läsa. Jag har själv haft ett billigare nätagg vid namn Atrix och kan efter det inte rekommendera ett nätagg från okända tillverkare. Jag tycker du borde lägga en slant på t.ex. corsair eller seasonic, du får rejäla grejer med lång garanti som håller länge samt är tysta och svala.
September 3, 2001
Kan instämma om det där med Hiper.
Trots att man får väldigt bra intryck av förpackning och komponenter när man öppnar paketet så verkar dom inte hålla vad dom lovar riktigt.
En hiper modular på 480W dog helt spontant efter en dag t.ex. Och en polares dog också men efter nåra månader.
Använder Tagan nu iaf 😉 480W den med. Låg ljudnivå på den också.
May 14, 2007
För att ge "ctrl" m.fl svaret på vilken ljudnivå tagan-aggen avger.. Jag har ett TG900 i den dator jag använder just nu. Jag har faktiskt aldrig hört nätagget, så bara för att kolla om det alls är hörbart rullade jag fram datorn, och visst hörs det på nära håll, som en viskning ungefär, men med datorn inrullad i sin vanliga position så hörs inte ett dugg av det. Datorn är även i övrigt väldigt tyst, så det är m.a.o inget annat oljud som gör att nätagget försvinner i bruset.
I den andra datorn finns ett TG580, inte heller det har någonsin avgett såpass med ljud att jag någonsin kunnat höra det vid normal användning av datorn.
Tagan-aggen är egentligen byggda av "Topower". De bygger även vissa av OCZ-aggen. Hiper byggs av "andyson" som även bygger aerocool nätagg. Vissa ocz byggs av fsp. Corsair nätagg byggs av seasonic som även bygger vissa antec.. Det är ett enda virr av märkesnamn och tillverkare. Listan finns här: http://www.jonnyguru.com/SMPS_UL.htm
denstore wrote: Jag gillar inte Hipers agg. Har haft ett par som varit rätt kassa, och man skall tänka på att de inte har 8-polskontakten som många nyare moderkort vill ha.
Till mitt Type-R 580watt följde det med en jäkla massa adaptrar, och den 8-poliga fanns på plats direkt från agget.
Sån här alltså: [Image Can Not Be Found]
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)