August 10, 2002
Hej jag funderar på att köpa en 120mm fläckt till mitt chassi.
Det står att den låter 30db (desibell, eller hur det nu stavas) och nu undrar jag om det låter mycket. Jag vet inte alls hur 30 db låter.
Den pumpar 67cfm (kubik fot/min). Och kostar 125kr.
E det bra lr? FÖr jag vill ha en ganska tyst burk.
En till sak jag undrade var, hur stora fläcktar finns det?
Jag skulle hälls vilja ha en typ 20-30 cm fläckt snurrar bara 100 rpm så man kan se när den snurrar. Finns det ngt liknande?
December 6, 2001
30db är ganska mycket. Inte så att man får ont i öronen men iallafall så mycket surr att det är svårt att förtränga, särskilt om du har andra fläktar i datorn som höjer ljudnivån ytterligare. I min dator får ingen fläkt låta mer än 15-20db eftersom det blir så hög ljudnivå i slutändan. Märket Enermax är bra eftersom man kan justera fläkthastigheten (ljudet).
20-30cm? Du tänker på bordfläktar förstår jag. Men det är lugnt. Det är inget fel med att ta av sidan på chassit och placera en bordsfläkt in mot moderkortet.
July 19, 2002
30db mycket???
man talar ungefär i 60db...man kan knappt höra 20db...en flygplanstart på 100-110db....så 30db e inte så mycke ändå...
men som Lentroo skriver att om du har fler fläktar i datorn så blir det högre ljudnivå för datorchassit blir som en förstärkare....
jag har en enermax 80mm systemfläkt och jag tycker den e bra.....inge fel me den....
January 8, 2001
30 db är mycket.....
det blir MYCKET irriterande att lyssna på i längden!
jag har ingen fläkt som låter mer än 22db i min burk, men den låter ändå så pass mycket så att det är i princip omöjligt att spela utan lurar(eller det går men då klagar grannarna på ljudninvån....)
June 3, 2001
30dB är rätt mycket om dom andra fläktarna man har låter 12dB.. tänk även på att dB skalan är logaritmisk dvs en fördubbling av ljudtrycksnivån innebär en ökning med 3 dB. (12->30 = 6 fördubblingar)
30 dBA är högsta tillåtna ljudnivå från ventilation och radiatorer mm i sovrum medans 40 dBA är högsta tillåtna ljudnivå från ventilation och utrustning i kontorsrum.
July 19, 2002
Kingen wrote: 30dB är rätt mycket om dom andra fläktarna man har låter 12dB.. tänk även på att dB skalan är logaritmisk dvs en fördubbling av ljudtrycksnivån innebär en ökning med 3 dB. (12->30 = 6 fördubblingar)
30 dBA är högsta tillåtna ljudnivå från ventilation och radiatorer mm i sovrum medans 40 dBA är högsta tillåtna ljudnivå från ventilation och utrustning i kontorsrum.
ok
June 4, 2001
allt over 1db är mycket 🙂
jag har ändrat uppfattning om fläktar osv, innan ja köpte min nya dator tänkte jag, ahh det är väll grymmt att man hör datorn, köpte en taisol 120mm o en 80 mm o körde på med dem för fullt. sov med datorn på o allt som man brukar, o datorn stod 4m ifrån min säng... VARJE morgon ja vakna var jag om i öronen, o efter ett halvår kännde jag att det t.o.m gjorde ont i öronen. då bestämde jag mig för att verkligen göra någonting åt ljudet, så jag planerade att ställa datorn i en klädkammere o dra ut sladdarna till skärmen o musen osv, men tyvärr va ja lite försent. så idag har ja fått tinitus... känns jätte kul när man är 17-18!
nu står datorn iaf i klädkammern o låter inte mycket, o jag kör inte alla fläktar längre... för vem fan bryr sig om datorn blir lite varm, hellre har ja hörseln i behåll!!!!!!
tyvärr är människan så att den kan inte lära av andras misstag, så alla där ute lär ju köpa högljuda saker o så, men jag kommer i fortsättningen inte tveka att lägga ut 1000kr extra för att få en supertyst dator!!
April 5, 2001
January 8, 2002
1 Guest(s)