June 19, 2002
Hej!
Jag har precis skaffat lite nya grejer till min dator och det mesta funkar som det ska, dock har jag ett mycket irriterande problem.
Varje gång jag ska installera eller avinstallera något börjar hårddisken låta ovanligt mycket och det tar väldigt långt tid för installationen att bli klar. Ett exempel är Gears of War som tog nästan två timmar att installera.
Hårdvaran i datorn är:
Asus A8R-MVP
Athlon 64 3700+
1.5gb ddr
Radeon x850XT
samt en Maxtor SATA disk.
Jag har uppdaterat BIOS på moderkortet, fipplat runt i BIOS, testat lite olika drivrutiner och kört benchmarks men allt verkar vara i sin ordning med allt förutom i installationer.
Nu hoppas jag på att någon av er kan hjälpa mig med detta.
June 19, 2002
Ctrl wrote: Vet inte om Sata diskar kan gå i PIO läge, har för mig det bara var IDE som drabbades av sådant. Men kolla i enhetshanteraren vilket överföringsläge den använder.
Letade runt lite men hittade inget sådant. Kör PATA emulering i BIOS just nu då det verkar fungera bäst.
Tog bort ULi drivisarna för diskstyrenheten och kör XP:s drivrutiner istället och det verkar fungera bättre, dock fortfarande överjävligt segt.
June 19, 2002
Jalle64 wrote: Tanka hem Ultimate Boot Cd och bränn och starta med den och kör sedan seatools på den, för att se om den är vid god hälsa
Försökte precis köra seatools men fick nåt felmeddelande om nån felaktig opcode. Ska försöka med någon annan version senare.
Funderar på om detta problemet kan uppstå p.g.a. för lite ström till hårddisken. Låter kanske inte helt troligt men har ett väldigt underdimensionerat nätagg för min hårdvara.
1 Guest(s)