Högtalar-, skärm-, tgb-, muskablar. Långa.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Högtalar-, skärm-, tgb-, muskablar. Långa.
johan_lunds
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 20, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, ska försöka hålla det kort och rakt på sak.

Har tänkt köpa ett par högtalare till datorn för ljuduppspelning, men har ingen dator egentligen. Har börjat fundera över ifall man kan plugga in långa (10-15m) tangentbordskablar, muskablar, högtalarkablar samt monitorkabel i datorn och dra in till mitt rum. Högtalarkabeln kommer bli RCA.
Egentliga frågan är väl egentligen hur det går med tgb, mus och monitor. Dessa uppsättningar ska köras dubbelt, så man kan sitta vid vanliga stället utanför mitt rum också. Går det att köra något sorts dubbelkommando alternativt två skrivbord?
Kör väl en vanlig monitorkabel, samt en DVI (går det att köra splitter på analoga monitor-utgången?). USB, möjligtvis i kombination med PS2 till tgb och mus.
Finns det tgb och möss som kör över RF?

Vad tror ni, funkar det?

TAckar för svar!
/Johan

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
952827
September 20, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till NH!

Många frågor. Några av dom lär du säkert få svar på.

Långa kablar till tangentbord och mus ska inte vara ngt större problem om du väljer USB. Då klarar du dig med att dra en kabel och sen plitta den vid musen och t-bordet. Lång skärmkabel? Enligt vad jag har förstått så har flera här dragit upp till 10 meter med bibehållen kvalitet. Men då med kvalitetskabel! Dubbelkommando vet jag att fungerar med mus, men med tangentbord har jag aldrig testat. Borde väl fungera - ser inte varför det inte skulle. Lycka till!

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
953147
September 21, 2005 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Välkommen till NH!

Många frågor. Några av dom lär du säkert få svar på.

Långa kablar till tangentbord och mus ska inte vara ngt större problem om du väljer USB. Då klarar du dig med att dra en kabel och sen plitta den vid musen och t-bordet. Lång skärmkabel? Enligt vad jag har förstått så har flera här dragit upp till 10 meter med bibehållen kvalitet. Men då med kvalitetskabel! Dubbelkommando vet jag att fungerar med mus, men med tangentbord har jag aldrig testat. Borde väl fungera - ser inte varför det inte skulle. Lycka till!

Har hört rycktas om en "wussitsname" i vilken man petar in mus, tangentbord skärm etc. (hade några USB-portar också), sedan drar du bara en tp-45 (standard nätverkskabel) till datorn (som har lämplig mjukvara installerad) så kan du sitta så långt bort som en tp-45 tillåter (vaddå? hundra meter?) 🙂 skall höra med en polare om den där...

johan_lunds
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
953155
September 21, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för svaren. Kan nog hjälpa. Är säkert dyra grejer den där sista 😛 men jag ska iaf kolla upp.
Asså jag har hållt på en del med HTPC där man snackar en del om DVI och HDMI (samma typ, olika kontakt) och där är begränsas man utav att längden på kabeln inte kan vara över en max 20 meter. Dock vanlig analog monitor vet jag inte, men det vore ju bra om det gick att köra längre med sån sorts kabel.
Som kortast kan jag nog få ner avståndet till drygt 10 meter
Men Ihmrat vad menar du med "wussitsname"? 😀

/Johan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 341
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL