July 11, 2002
hmm.
Har nämligen en Temperaturövervakare som sitter i 5.25 racket, som jag vill modda så gärna 😀
Det är så här att jag har ställt in övervakaren på att den ska pipa när temperaturen är 47c i burken. Och jag planerar på att sätta in en strobe i chassit som blinkar när temperaturan överstiger 47c som styrs via min temperaturövervakare.
Stroben tar 12v och strömstyrkan är ca: 0.2amper€, jag hade tänkt mig koppla in stroben till vart "pip saken" sitter i övervakaren, pipsaken tar 4v..
Och min fråga är: hur ska jag kunna förstärka signalerna som skickas från "pip saken"till Stroben?
PS.vad har "pip saken" för namn? högtalare?
//mVh Smirnoff 👿
August 7, 2001
det finns massor med lösningar på det problemet. om signalen är tillräcklgit stark för att driva ett relä, så kan du använda det, fast jag tror att du skall ha en liten kondensator parallellt med reläets manöverspole som jämnar ut signalen, eftersom att det är en vågform när den kommer till högtalaren. Om inte signalen är tillräckligt kraftig för att driva ett relä kan du använda en optokopplare i stället för ett relä(typ samma grej fast det är optiskt innuti, kräver inte lika hög spänning å stark ström fört att manövreras som ett relä). eller så kan man helt enkelt använda en transistor och ett par motstånd.
2 Guest(s)