November 15, 2002
Tja!
Brorsan har köpt ovannämnda laptop nu då hann kom hem hade batteriet laddats ur så pass att den inte gick att starta...
Kopplade i nätströmmen och nu står det vid batteriet "anslutet men laddas inte"...
Vad är fel?
Hur bör man förresten sköta batterien i dessa, då han främst kör med nätström?
Man kan köra utan batteri, är detta då bättre... Alltså att bara ladda batteriet fullt och köra litet med det och annars bara ha det att ligga i lådan?
August 15, 2004
Vad jag upplevt så dödar man batteriet ganska fort om man kör med nätadaptern inkopplad och batteriet inne i datorn samtidigt, under längre perioder (blev även rekommenderad i butiken att plocka ut batteriet om jag ska köra på nätström under en längre period).
Att ladda ur batteriet så som han gjorde, kan ha dödat det.
Inte något ovanligt och är även något jag fått uppleva. Kontakta återförsäljaren, säg att batteriet vägrar ladda och att du därmed misstänker att det är defekt. Kräv ett nytt.
November 15, 2002
Soir,tack för tipsen...
Läste även en annan guide på nätet där stod det även att man bör ladda batteriet ur till 40% och därefter avlägsna det och förvara det på ett mörkt ställe. Batteriet bör laddas till fullo och användas till 40%, var 3-4 vecka.
Angående brorsans dator fick jag den just skumt nog att funka.
Körde HP-Battery check och den sa att batteriet bör bytas ut.
Tog dock bort batteriet och stoppade i nätströmsadaptern utan batteri,satte i batteriet medans strömmen var ikopplad och nu funkar den klockrent. Började direkt ladda och har nu kört 20 min med batteri utan att tappa något... 🙂
August 15, 2004
Fan va bra, härligt att det löste sig.
Ja, det stämmer att man bör ha batteriet på runt 40% om man vill lägga undan det.
Men att man ska göra så var 3:e till 4:e vecka har jag inte hört något om.
Kom ihåg att när datorn säger att det är lågt batteri, så stäng av den eller sätt den på laddning. Undvik att ladda ur helt.
November 27, 2003
Umm det där om 40% osv låter ganska överdrivet i min mening. Av alla laptops jag kört kan jag inte säga att jag märkt någon direkt skillnad på nyare batterier över någon längre period, dvs. att batteritiden skulle bli sämre. Dagens batterier och laptops är så pass bra att man inte behöver göra sådana här extrema saker.
För fem år sedan kanske det gick att motivera detta, men idag känns det aningen överdrivet.
//Andreas
August 15, 2004
AFAIK så skrivs det fortfarande i dagens manualer (uhm, inte för att jag läser dem!) =)
Fast jag ser inte problemet? Batteriet ska vara urladdat till ca 40% för att det ska vara "friskt" när man lagrat det ett tag. Det är precis så batterierna ska vara när man får dem med en ny pryl.
Googlar man på "lithium battery store 40 percent" så får man fram väldigt många sidor som rekommenderar just detta med Lithium-batterier.
February 14, 2004
Av egen erfarenhet, har haft dell laptop i snart 2 år kör alltid med nätadapter och har batteriet i laptoppen, har inte märkt någon skillnad på batteri funktionen den räcker precis lika länge (kort) tid som förut.
Så jag tror att nyare laptop och dess batterier är betydligt bättre än 3 - 4 år sedan.
Mvh Markku
November 27, 2003
Soir wrote: AFAIK så skrivs det fortfarande i dagens manualer (uhm, inte för att jag läser dem!) =)
Fast jag ser inte problemet? Batteriet ska vara urladdat till ca 40% för att det ska vara "friskt" när man lagrat det ett tag. Det är precis så batterierna ska vara när man får dem med en ny pryl.
Googlar man på "lithium battery store 40 percent" så får man fram väldigt många sidor som rekommenderar just detta med Lithium-batterier.
Jojo visst har du rätt, jag menar bara att det är lite som med överklockning. Visst sliter det mer om man överklockar eller kör med batteriet i, men slitaget är så relativt litet att det i det stora hela inte gör någon reell skillnad 😉
//Andreas
1 Guest(s)