July 13, 2002
Hej hej alla.
Jag hjälper en familj med deras hp laptop som har krånglat.
Den var inne på reparation på nått hp-center i stockholm (som skickade den till göteborg i 6 veckor), och när de fick tillbaka den och man försökte boota så fick man bara upp "Operating system cannot be found". HP-centret de köpte den på har nu lagt ned.
No probs tänkte jag, bara installera om vista då, installationsnyckeln sitter ju klistrad under laptopen. (Det är Vista Home Premium). Allt går bra tills man kommer till det stadium i installationen då man ska välja vilken partition man vill installera vista på. Den hittar ingenting, och man kan inte skapa en ny HD, alla alternativ som döljer sig under "Enhetsalternativ (avancerat)" är gråa.
Provade att leta efter en drivrutin på hps hemsida (se länk), laddade hem .exe filerna till chipset samt till Storage, la dem på ett USB-minne och lät laptopen leta drivrutiner på även den. Men den reagerade inte på någon av filerna.
I BIOS kunde man göra ett "Primary Hard Disk Self Test" och den fick OK på den. samt att BIOS verkar hitta en "Notebook Hard Drive", den verkar dock inte ha något närmare namn på den så att jag kan leta fristående drivrutiner. Samt att det enda stället den omnämns är just under fliken "Diagnostics" ->"Primary Hard Disk Self Test" samt när man väljer boot-order.
Det enda skillnaden mina försök i att installera windows har gett är att det nu står "Invalid partition table" iställer för "Operating System cannot be found" när man försöker boota :bok:
Vad gör man nu? Har jag laddat hem fel filer? Eller är filerna i fel format? Uppskattar all hjälp ni kan ge! ...kan fasen inte låta en hp laptop besegra mig 😉
EDIT: Det är en
Product: hp Pavillion dv6500
s/n: CNF7462HT0
p/n: GZ937EA#UUW
December 24, 2002
I bios ändra SATA mode från enhanced/AHCI/Advanced eller vad det nu står.. Till Compatible/IDE
Då emulerar SATA kontrollern IDE och du behöver inga drivisar när du installerar vista.. Dock får du inte NCQ och lite andra funktioner men du märker knappast någon skillnad..
2 Guest(s)