November 27, 2002
Jag funderar på att efter jul slänga ihop lite billiga prylar till en duglig htpc. Jag bryr mig inte om utseende etc. men jag är lite osäker på en del saker som jag hoppas att ni kanske har några svar på 😀
När jag kör tv-ut från grafikkortet in i vanliga video-only RGB varianten så suger verkligen kvaliten (jag har bara en 28tum widescreen med vanligt bildrör) men om man jämför scart kvaliten så är ovanstående under all kritik (ska tillägga att jag ej testat s-video, ger det mycket?). Hur löser man detta? Finns det på tv-kortet? scart eller liknande ut som är schysst?
Vi har kabel-tv. Vad ska man tänka på vid köp av tv-kort? hdtv och liknande är inget jag har råd att bry mig om än, men jag vill kunna ta emot kanalerna jag nu har direkt ur väggen och få en hyffsad kvalite (har ju en 'vanlig' tv..)
Finns det några minimikrav? En sempron med 512 i minne ska ju klara av xvid/divx/etc mp3 eller hur? Jag vill inte ha prestanda och troligtvis ej spela dvd film i den. Bara kunna se på tv, spela in från tv, kunna pausa och låta burken cacha åt mig tills jag är tillbaka. Inbyggd scart i moderkortet?
Grafikkort som klarar ovantstående? behöver väl knappast nå fancy?
Ir mottagere för en billig clas ohlson fjärrkontroll?
Hur fungerar alla program där ute med våra svenska kanaler. ex. http://www.team-mediaportal.com kan man kolla på programutbud, välja vad man vill spela in exempelvis?
Finns det något svenskt htpc projekt som snöar in lite på detaljer (ej estetiska detaljer, tänker typ gömma burken under sängen ;))?
Återkommer säker med fler frågor, hoppas någon lite kunnig vill hjälpa mig i djungeln! Tack på förhand och God Jul!
1 Guest(s)