October 2, 2001
Har en gammal dator som jag kör som mediapc med geexbox.
Det fungerar att spela upp xvid, dvd utan problem, men det hackar tyvärr alldeles för mycket med 720p material kodat med x.264.
Fråga är om det är möjligt att uppgradera ngn del för kunna spela HD-filmer?
Dator som jag använder har följande spec:
P3 1Ghz
256 mb RAM
Radeon 7000LE
Min gissning är att cpun är flaskhalsen, och tror att moderkortet klarar en celeron på 1.3ghz. Kanske skulle kunna funka?
August 16, 2003
jag har fått erfara att min Xbox Celeron 733Mhz är precis i underkant för vis 720p och andra hackar mer än vad det går att stå ut med.
men det hela beror en hel del på vad man har för codecs installerade på datorn. nu kommer jag inte ihåg vad man skulle ha till lite svagare system, ska se om jag hittar det.
det skrivs så mycket om att det ska vara så höga krav på att spela upp högupplöst, men varför jobbar min CPU med massor av bakgrundsprogram i 10-20% vid uppspelning av 720p (AMD64 vid ~2GHz)
jag använder mig av CCCP och spelar upp i VLC
August 16, 2003
Json_81, vad är det? 1080p?
eller hur kan det änns? wtf? du har fel codecs eller något. spelar ingen roll om jag har en film på 8GB eller en serie eller vad jag nu kan ha som är 720p min cpu användning ligger mellan 10-20% flyter på hur bra som hellst, inte har jag dualcore. fungerar fint på brorsans xp2400 med PC2100 minnen.
November 22, 2001
Poontus wrote: Json_81, vad är det? 1080p?
eller hur kan det änns? wtf? du har fel codecs eller något. spelar ingen roll om jag har en film på 8GB eller en serie eller vad jag nu kan ha som är 720p min cpu användning ligger mellan 10-20% flyter på hur bra som hellst, inte har jag dualcore. fungerar fint på brorsans xp2400 med PC2100 minnen.
Testat 1080p med x264?
November 22, 2001
Poontus wrote: nej, min projektor är 720p, jag har ingen BlueRay / HDDVD brännare så jag har ingen anledning att ladda ner sådant, samt att jag bara har 17Mbit uppkoppling.
nej, nu ska jag se om jag hittar någon tracker som har Bikini Beach eller vad det HD demot heter 😀
Om du kan hitta allt i 720p får du gärna berätta för mig var.
Min tv + projektor fixar inte heller 1080p, men mycket är i den upplösningen.
Men visst, struntar vi i sådant material räcker runt 2ghz bra.
1 Guest(s)