February 16, 2004
Hejsan!
Jag håller på att bygga mig en HTPC och delarna jag funderar över är:
Moderkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI
CPU: Intel Core 2 Duo E6700
Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
HDD: WD Raptor 150GB
Nätagg: Tagan 480W
Grafikkort: 8800GTS
Ljudkort: Ingen aning än. Kanske: Auzentech HDA X-Meridian 7.1 24bit / 192kHz
Sen så småningom ska jag köpa till Blue-Ray eller en HD DVD till datorn.
Kommer datorn klara spela upp 1080p?
Datorn ska vara kopplad till en reciever, och jag vill ha bästa möjliga ljud ifrån datorn ut till mitt 5.1 högtalare. Därför har jag ingen aning om vad det ska vara för ljudkort?
Recievern jag funderar på är: Marantz SR4001! Bra köp?
Kommer man få ut lika bra bild och ljud som om man hade köpt en Blue-Ray spelare istället för datorn?
Några delar ni vill byta ut?
Tack på förhand!
January 12, 2007
Såvid jag vet ger datorn, om rätt konfigurerat, bättre bild än de flesta DVD spelare. Det blir nog inte annat med BlueRay antar jag. Vill man få samma kvalitet med DVD spelare ligger man uppe i priser som skrämmer
Kan inte säga med säkerhet men jag tror att ditt system kommer absolut att klara 1080p.
Vill förresten bara tipsa att 480W känns lite åt låga sidan för såna specs. 8800 kortet drar rejelt med ström, det gör nog processorn med... det kommer att ligga på gränsen, om den klarar det alls.
Skulle nog kolla efter 600W eller högre.
November 7, 2006
Jag kan spela upp 1080p på min htpc A64 3200+, 512M minne, Asus N6200TC med nvidia purevideo decoder och PowerDVD 6.5 HD-DVD och det funkar utmärkt, kan vara något enstaka hack ibland i vissa scener men flyter annars på bra.
Jag vet att fok gnyr och gnäller när jag påstår det (mest på http://www.minhemmabio.com) men det är ett faktum, har testat med två nedladdade hddvd 1080p filmer samt massor av demos.
Jag har ingen direkt förklaring varför vissa påstår att det hackar på deras Athlon 4000+ men jag tror det har mycket att göra med vad man har installerat, många tror att den där CoreAVC är så optimerad, jag tvivlar ärligt talat.
February 16, 2004
March 10, 2003
Finns på en hel del kort nu för tiden. Men beror lite på om tillverkaren valt att sätta dit en eller inte.
8800gts kanske är för nytt för att någon tillverkare skall ha hunnit trycka dit en sådan version ?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
2 Guest(s)