HTPC - X1300 eller Nvidia Purevideo?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HTPC - X1300 eller Nvidia Purevideo?
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 13, 2006 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har som bekant krigats en del på den här fronten den senaste tiden. Purevideo sopade mattan med X1300-kortet i ett test, tio dagar senare släpper ATI nya drivrutiner som gör att X1300 helt plötsligt spöar Purevideo-kortet.

Nvidias PureVideo piskar ATIs AVIVO [5 dec]
ATI svarar genom att uppdatera drivrutinerna. ATI nu klart bäst [16 dec]
Nya drivrutinen stödjer ärven acceleration vid H.264 uppspelning

Jag har följande kort i min kundkorg just nu:
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=314137

Går det att få mer bang for the bucks? Jag är tveksam, men rätta mig gärna om jag har fel. Det enda kortet skall pyssla med är att streama video, både HD 720p/1080i och DVD. Inget spelande eller dylikt, HTPC-verksamhet endast.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1002814
January 13, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller video och dylikt så kan Nvidia inte jämföra sig med ATI. Nvidia har mycket bättre prestanda i spel och proffskort för CAD och dylikt men när det kommer till video är ATI långt före. Du kan inte gå fel med ATI för en HTPC och du valde en perfekt "bang for the buck" kort i X1300.

Freddesix
Medlem
1002863
January 13, 2006 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Damn, man blir ju nästan tårögd wink

Kräver PCI-E särskild kontakt från nätaggregatet? Jag såg att komplett.se skrev ut PCI-E i några få aggregats beskrivningar, därav frågan.

Exempel:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....38;cks=PRL

geronimo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1002886
January 13, 2006 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har det kortet du ska köpa, me nfick retunera det då jag fick artifekter vid 1600x1200

Kortet behöver ingen extra pci-express plats.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002887
January 13, 2006 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Freddesix wrote: Damn, man blir ju nästan tårögd wink

Kräver PCI-E särskild kontakt från nätaggregatet? Jag såg att komplett.se skrev ut PCI-E i några få aggregats beskrivningar, därav frågan.

Exempel:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....38;cks=PRL

Nej denna kontakt krävs bara om du har "high end" spelkort och liknande, dvs 6800GT, ultra, X1800XT, XL, X800XT PE osv ingeting du ska bry dig om i detta fall. Det är bara tuta o köra.

Freddesix
Medlem
1002923
January 13, 2006 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är uppfattat. Hade dock ingen lust att inte vara framtidssäker, så nu vart det 2x Easyconnect Tagan 480W PSU:er i alla fall 😎

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1002964
January 13, 2006 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra val måste jag tilläga 😉 och tyst är den också

Freddesix
Medlem
1003059
January 13, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, den har fått mycket beröm har jag sett här på forumet. Dock var det ju typiskt att fläkten på easyconnect-varianten skulle trycka ut varmluften inne i chassiet, kan bli lite kritiskt med HTPC:ns relativt trånga chassi. Återstår att se om det vållar problem, i så fall lär ni få höra det i den kommande projekttråden.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
1003399
January 14, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror du ska ta ATis video-comeback med en nypa salt, mycket tyder på att de optimerat deras "AVIVO" specifikt för HQV-testet som den där recensionen använder tyvärr.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
1003405
January 14, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Jag tror du ska ta ATis video-comeback med en nypa salt, mycket tyder på att de optimerat deras "AVIVO" specifikt för HQV-testet som den där recensionen använder tyvärr.

Jag har inte baserat mitt råd på ett benchmark/test utan ATI är de facto bäst när det gäller video. Använd google och läs vad majoritet av folk där ute anser bla en del proffs som använder ders produkter i videoproduktion. Märk väl jag har Nvidia kort i min speldator då deras hårdvara och drivrutiner är bättre när det kommer till spel och 3D arbete utan tvekan. Men vad hände med Purevideo ? Vi väntar fortfarande på att Nvidia ska "släppa loss" kraften i deras 6 och 7 serie kort trots att dom har varit ute på marknaden bra tag nu.

Anton Nilsson
Member
Medlem
1003492
January 14, 2006 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote:
Jag har inte baserat mitt råd på ett benchmark/test utan ATI är de facto bäst när det gäller video. Använd google och läs vad majoritet av folk där ute anser bla en del proffs som använder ders produkter i videoproduktion. Märk väl jag har Nvidia kort i min speldator då deras hårdvara och drivrutiner är bättre när det kommer till spel och 3D arbete utan tvekan. Men vad hände med Purevideo ? Vi väntar fortfarande på att Nvidia ska "släppa loss" kraften i deras 6 och 7 serie kort trots att dom har varit ute på marknaden bra tag nu.

För det första riktade sig mitt inlägg inte till dig utan trådskaparen som i sitt första inlägg refererar till en artikel som i stort är baserad på HQV.
Jag gav mitt råd precis som du gav ditt råd. Personligen är jag av åsikten att det är bra att ta in olika synvinklar.
Att ställa en fråga i ett forum och sedan blint lita på första förslaget man får är sällan en smart idé.

Vidare känns det som att det är onödigt att börja tjafsa internt, du ger ditt råd, jag ger mitt. Men vill du leka forumskrig så kan vi göra det:

Vilka delar av PureVideo väntar du på förutom H.264 acceleration?
*MPEG2 decoding och encoding accelereras som utlovas.
*De-interlacing fungerar som utlovat.
*Brusreducering, sharpening fungerar i de lägen de utlovat.
*WMVHD acceleration fungerar som utlovat och avlastar CPUn mer än ATis kort.
*Demos på deras H.264 acceleration visar på prestanda som klår ATi ganska rejält.
*nVidias PureVideo DVD-codec anses jämte DScaler 5.0.6 vara det tveklöst bästa man kan köra på en PC för tillfället. (Kolla avsforum.com som är Forumet med stort F när det gäller hembio och HTPC)
*Visst vissa cadences klarar den inte så bra men på vanliga 3:2 och 2:2 cadences är den snabbare på att detektera scenförändringar än ATi.
Dock tror jag knappast någon annan än anime-freaks "lider" av att PureVideo inte detekterar sjuka cadences då all vanlig film funkar fin-fint.

ATi var defacto bäst på video/film tills GeForce6 serien dök upp, sedan dess har nVidia haft ett ganska markant övertag ända tills Radeon X1x00-serien dök upp.
Nu verkar de ganska likvärdiga i "real world" tester men i just HQV så verkar ATi prestera oväntat bra...

Jag har testat grafikkort i ett par år för NH och har själv tidigare varit frälst i ATis överlägsna video-stöd men iom. GeForce 6 så var det ju inte längre ett uns av tvekan över vems lösning som var bäst förrän nu när AVIVO lanserades. Och som sagt tycker jag man bör avvakta med att säga att AVIVO skulle vara bättre än PureVideo tills man ser fler tester än HQV.
Hittills har det inte gjorts några av mer professionell karaktär vad jag vet.

För övrigt så är ju ett X1300 för segt om Freddesix har tänkt sig att köra H.264 när det slår igenom senare i år.
Bara X1600 och X1800 klarar H.264 i HDTV-upplösning och enbart det sistnämnda klarar det i 1080p (den upplösning som typ ALLT HD DVD och Blu-ray material kommer att komma i, vilket givetvis kommer vara den stora källan till H.264).
nVidias PureVideo däremot verkar vara betydligt vassare på att accelerera H.264 och deras mid end-kort ska komma att klara av 1080p enligt preliminära rapporter.

Freddesix
Medlem
1003624
January 15, 2006 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Två av mina tre beställningar är lagda. Den enda som kvarstår är den på komplett, där går det fortfarande att påverka innehållet - bl. a grafikkort.

Vad klarar egentligen x1300, klarar det ens 720p? 1080i? Vill inte börja banka HD-rellar, till antalet ganska många (mer eller mindre alla TV-serier), om kortet inte klarar detta. Då köper jag hellre ett dyrare kort direkt. Vad mer rent konkret ger x1600 och x1800 mig, förutom en högre utgift? Och vad ger/kostar dito Geforce-kort?

Köper hellre ett nytt mid-end-kort om 1,5år för 1500kr som klarar H.264 än ett för 5000kr idag när jag ändå inte avser att använda H-264 förrän det börjar komma ut PAL Nordic-releaser på HD-DVD. Och det känns inte som att det lär hända varken denna månad eller nästa.

Jag har förvisso ett knippe HD-DVD:er i 1080i, 1080p samt någon enstaka i 720p men de är i relation till den övriga samlingen mycket få. Därför känns det inte som att det brinner i knutarna med HD-DVD och BlueRay. Inte så pass att totalt uppåt 10 000kr skulle läggas på grafikkort i alla fall. Hellre 2000kr idag och sen 2000kr till lite då och då för att hänga med i svängarna.

Alltså: jag är inte minsta rädd för att byta bitarna jag köpt när tekniken utvecklas, men 720p måste kortet klara redan idag! 1080i och 1080p vore förstås trevligt, men inte till vilket pris som helst. UndaC, du får titta in på kompletts hemsida och ge mig lite bra förslag. Motivera dem väl, och se till att inte dröja för länge...vill gärna få igenom ordern ikväll, hämtar ut de första delarna imorgon måndag och vill innan veckan är slut ha allt hemma för att kunna påbörja bygget under helgen som kommer. Därför brunner det lite i knutarna nu...

Anton Nilsson
Member
Medlem
1003658
January 15, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=SER
Passivt kylt 6600GT.

Anledning till att jag rekommenderar det (över ett X1300):
Bättre generell 2D/Video/3D prestanda än X1300.
Suveränt MPEG-codec om man lägger till en nätt summa.
Bättre hårdvaruaccelerering av MPEG/H.264/WMAHD.
Mycket smidigare stöd för custom resolutions/refreshrates.

Om du struntar i den passiva kylning kan du hitta ett 6600GT för 1400 spänn tom.

Sen vet jag inte om X1300 klarar av ordentlig de-interlacing och pulldown av 1080i-material. Jag har för mig att det inte har det men är inte säker.

Freddesix
Medlem
1003719
January 15, 2006 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gissar att det passivt kylda 6600GT inte får plats i mitt chassi, eller?

http://www.lian-li.com/Product.....PC-880.htm

Klarar det alla upplösningar såsom 720p, 1080i och 1080p? Prisskillnaden på 100% bör motiveras ganska väl, jag jämförde specerna och där syntes inte mycket av det dubbla priset.

"Suveränt MPEG-codec om man lägger till en nätt summa."

Är det något jag måste köpa till, eller menar du mellanskillnaden mellan x1300 och 6600GT?

Anton Nilsson
Member
Medlem
1003783
January 15, 2006 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Har svårt att avgöra om det kommer passa i det där chassit eller inte.

Ja det fixar 720p, 1080i och 1080p oavsett om vi talar H.264, WMVHD eller MPEG.

MPEG-codecet kallas nVidia PureVideo Decoder och det måste man köpa separat från nVidia på deras hemsida. Basicversionen utan avkodning av DTS/DD (som jag förmodar att du kanske ändå tänker mata ut digitalt så då kvittar det) kostar typ 200 spänn.
Det anses som sagt vara om inte det bästa så åtminstånde har det delad förstaplats med Dscaler 5 när det gäller MPEG-avkodning.

Kör man codecet tillsammans med ett nVidia-kort aktiveras hårdvaruaccelerering av avkodning, de-interlacing och pulldown.

Men men, det var mina fem öre, lycka till med köpet.

Freddesix
Medlem
1003795
January 15, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det innebär att jag i alla fall är hyfsat framtidssäker till en merkostnad som inte verkar bli alltför blodig. Ett 6600GT it is, och det med fläkt - nu vill jag veta vilket ni rekommenderar, det finns som bekant flertalet tillverkare.

Med fläkt då jag inte har något behov av att kyla härligheten passivt längre; ena burken kommer att stå i en klädkammare och skämmas, den andra i en stor garderob.

Som jag ser det står det mellan dessa:
http://komplett.se/k/ki.asp?sk.....38;cks=SER

De kommentarer som är lagda för Asus-kortet hos komplett verkar onekligen bra, några protester mot att jag kör på 2st Asus?

Imorrn (vart inte av ikväll) trycker jag annars iväg följande beställning:
http://komplett.se/k/shoplist......0FCA2D77A1

Jag besökte även nvidia.com i jakt på en full förteckning över vilka upplösningar kortet klarar. Detta utan resultat, det jag söker är ev. stöd för 1024x1024. Funderar nämnligen på vilken upplösning som kommer att lämpa sig bäst på den 42" Plasma med maxupplösning 1024x1024, därav frågan.

Freddesix
Medlem
1003879
January 15, 2006 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag orkade inte vänta. Har nu beställt allt som ligger i denna kundvagn, samt ett tiotal artiklar till:

http://komplett.se/k/shoplist......0FCA2D77A1

Tack för alla tips, rubbet av prylarna är nu beställda. Håll utkik i projektforumet...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 238
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL