March 29, 2001
Min master-hårddisk har enhetsbeteckningen C: vilket är i sin ordning. Min slav-hårddisk har dock olyckligtvis fått beteckningen F: vilket inte är OK. Jag vill att den ska vara D: istället.
DVD-enheten har för närvarande beteckningen D: (vill hellre att den ska vara E:) och CDRW-enheten är E: (vill hellre att den ska vara F:).
Jag kör med Windows XP som operativsystem. Hur ändrar man enklast dessa enhetsbeteckningar? Jag HAR testat med Den här datorn > högerklick > hantera > lagring > diskhantering > högerklick på Hårddisken > ändra enhetsbeteckning, men jag kan bara välja mellan F: och uppåt i alfabetet. Endast det två HD-enheterna syns till - inte CD-enheterna. Vad göra?
March 29, 2001
July 18, 2001
kan ju ta administrationsverktyg annars i kontrollpaneln välja datorhantering sen tar du diskhantering inne i det progget . där kan du byta enhetsbeteckningar partionera osv precis som i part magic fast det är gratis :=) bara högerklicka på disken du vill ändra på ta byt enhetsbokstav osv. smidigt,
March 29, 2001
*Zeus* wrote: kan ju ta administrationsverktyg annars i kontrollpaneln välja datorhantering sen tar du diskhantering inne i det progget ,
Som jag skrev har jag redan testat det, men jag kan bara välja mellan F: och uppåt. I vilket fall så stängde jag av datorn och starta om med enbart hårddiskarna. Då lyckades jag ändra slav-disken från F: till D:.
Men nu dyker nästa problem upp: Jag satte sedan dit IDE- och strömkablaget för DVD-enheten (CD-RW-enheten är fortfarande bortkopplad). Trots detta så väljer datorn tjurigt att tilldela DVD-enheten beteckningen F: istället för E:.
Hur ändrar man enhetsbeteckningen för CD-enheterna?
March 29, 2001
*Zeus* wrote: jo men du får ju döpa om den enhets som är D: nu till nått annat först typ F: G: så den blir ledig för din slave disk, förstår du.
Läs om vad jag skrev i förra inlägget. CD-RW enheten var ju bortkopplad helt och hållet. DVD-enheten var ensam inkopplad. Och var ändrar man förresten enhetsbokstaven för CD-enheter?
I vilket fall är problemet nu fixat! 🙂 Jag valde att kontroll-detekta DVD-enheten via BIOS. Efter omstart var enhetsbokstaven för DVD:n ändrad från F: till E:. Sedan monterade jag kablaget för CD-RW:n och den enheten fick automatiskt tilldelad bokstaven F:
1 Guest(s)