Hur ändra om bland enhetsbeteckningar?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur ändra om bland enhetsbeteckningar?
Raffe
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2002 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Min master-hårddisk har enhetsbeteckningen C: vilket är i sin ordning. Min slav-hårddisk har dock olyckligtvis fått beteckningen F: vilket inte är OK. Jag vill att den ska vara D: istället.

DVD-enheten har för närvarande beteckningen D: (vill hellre att den ska vara E:) och CDRW-enheten är E: (vill hellre att den ska vara F:).

Jag kör med Windows XP som operativsystem. Hur ändrar man enklast dessa enhetsbeteckningar? Jag HAR testat med Den här datorn > högerklick > hantera > lagring > diskhantering > högerklick på Hårddisken > ändra enhetsbeteckning, men jag kan bara välja mellan F: och uppåt i alfabetet. Endast det två HD-enheterna syns till - inte CD-enheterna. Vad göra?

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
199333
September 7, 2002 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att Partition Magic ska kunna klara av att ändra enhetsbeteckningar, skaffa det och testa. Väl värt pengarna om man kör windows, annars finns det antagligen shareware eller något liknande.

Raffe
Medlem
199335
September 7, 2002 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag vill inte skaffa och testa Partition Magic, bara för att ändra en sådan bagatell. Mina hårddiskar är ändå inte partitionerade i flera delar, så det känns ganska onödigt.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
199339
September 7, 2002 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

testa ändra cd:n (enhet d) till typ g pch starta om, kolla sen om du kan ändra hdd:n till d lr nåt! funkade för mig i 2kpro iaf... (samma skit)

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 564
199342
September 7, 2002 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

kan ju ta administrationsverktyg annars i kontrollpaneln välja datorhantering sen tar du diskhantering inne i det progget . där kan du byta enhetsbeteckningar partionera osv precis som i part magic fast det är gratis :=) bara högerklicka på disken du vill ändra på ta byt enhetsbokstav osv. smidigt,

Raffe
Medlem
199343
September 7, 2002 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

*Zeus* wrote: kan ju ta administrationsverktyg annars i kontrollpaneln välja datorhantering sen tar du diskhantering inne i det progget ,

Som jag skrev har jag redan testat det, men jag kan bara välja mellan F: och uppåt. I vilket fall så stängde jag av datorn och starta om med enbart hårddiskarna. Då lyckades jag ändra slav-disken från F: till D:.

Men nu dyker nästa problem upp: Jag satte sedan dit IDE- och strömkablaget för DVD-enheten (CD-RW-enheten är fortfarande bortkopplad). Trots detta så väljer datorn tjurigt att tilldela DVD-enheten beteckningen F: istället för E:.

Hur ändrar man enhetsbeteckningen för CD-enheterna?

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
199347
September 7, 2002 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

jo men du får ju döpa om den enhets som är D: nu till nått annat först typ F: G: så den blir ledig för din slave disk, förstår du.

Raffe
Medlem
199356
September 7, 2002 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

*Zeus* wrote: jo men du får ju döpa om den enhets som är D: nu till nått annat först typ F: G: så den blir ledig för din slave disk, förstår du.

Läs om vad jag skrev i förra inlägget. CD-RW enheten var ju bortkopplad helt och hållet. DVD-enheten var ensam inkopplad. Och var ändrar man förresten enhetsbokstaven för CD-enheter?

I vilket fall är problemet nu fixat! 🙂 Jag valde att kontroll-detekta DVD-enheten via BIOS. Efter omstart var enhetsbokstaven för DVD:n ändrad från F: till E:. Sedan monterade jag kablaget för CD-RW:n och den enheten fick automatiskt tilldelad bokstaven F:

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
199398
September 7, 2002 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jojo men du kan ändra cdenheterna i datorhanteraren osså å hade du gjort som jag sa hade det tagit dig 1 min att fixa det istälet för att gå in i bios å grejja å meka i datorn men men , skönt ha du fått ordning på grejjorna nu iallfall . keep up the good work

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
199613
September 8, 2002 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Du ändrar enheterna får både HD o CD i diskhanteraren i XP.

Precis som i Win2000 och NT!

I NT4 var man dock tvungen innan SP6a att ha en CD i CD'n för att kunna ändra, men så är inte fallet med 2000 o XP!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 161
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL