April 29, 2004
Hej!
Ska förmodligen köpa ett Geforce 6800GT 256MB (AGP), vilket blir den sista investeringen på min nuvarade dator , av en god vän.
Har ju, som alltid, några roliga frågor som jag behöver lite hjälp med först 🙂
Hur står sig 6800GT i konkurensen? Är det ett bra kort (AGP, som sagt)? Och så, gör de extra 128mb mycket? 🙂
Räcker detta kort för att låta min dator smeka lös BF2, F.E.A.R och så vidare?
Självklart inte i högsta upplösningarna, men jag vill kunna spela i runt ½ år till, sen ska denna datorn väck.
Tack på förhand /// FloRic
September 27, 2005
Ja det duger det kortet alldeles utmärkt till (har själv ett 6800GT).
Källa: http://www.anandtech.com/video.....spx?i=2466
Källa: http://www.anandtech.com/video.....spx?i=2575
November 26, 2002
FloRic wrote: Hej!
Ska förmodligen köpa ett Geforce 6800GT 256MB (AGP), vilket blir den sista investeringen på min nuvarade dator , av en god vän.
Har ju, som alltid, några roliga frågor som jag behöver lite hjälp med först 🙂
Hur står sig 6800GT i konkurensen? Är det ett bra kort (AGP, som sagt)? Och så, gör de extra 128mb mycket? 🙂Räcker detta kort för att låta min dator smeka lös BF2, F.E.A.R och så vidare?
Självklart inte i högsta upplösningarna, men jag vill kunna spela i runt ½ år till, sen ska denna datorn väck.Tack på förhand /// FloRic
Graffet är ett bra gaffe och det funkar till de spel du nämner. Men frågan är om din prolle kommer att sätta käppar i hjulet för dig. De tester som nämns ovan är med AMD FX processor och din prolle är tyvärr avsevärt långsammare. En polare till mig uppgraderade precis sin P4 2,4 GHz med ett X800XL, och i flera spel som borde flyta bra med det kortet så går prollen i taket och hänger inte med.
November 26, 2002
optimuz wrote: Bara att överklocka den till 3GHz eller mer 🙂
Sen överklockar du ditt 6800GT till Ultra hastigheter så har du ett bra kort 🙂
Det var nyligen en länk upp här till ett test över hur processorer påverkar spelprestandan. De snabbaste P4:an i testet (3,8 GHz EE) kom väl upp i ungefär samma genomsnittsresultat som en A64 3200+. Så han får nog sikta på 4GHz i så fall, eller byta till AMD.
April 29, 2004
optimuz wrote: Haha jo men vafan en 3GHz P4 borde ju palla med medium inställningar iaf, så jääävla usla kan dom väl inte vara? 🙂
Usla? Klart dom inte är usla.. isåfall skulle dom inte ha majoriteten av marknaden.
Dock så blir nog nästa dator en AMD. Farsan kör AMD Sempron 64 (snikvarianten) 2800+ och jag tycker den är lite segare än min P4. Men med riktig 64 prolle så.. men de blir om ett halvår då:P
July 14, 2003
FloRic wrote:
Usla? Klart dom inte är usla.. isåfall skulle dom inte ha majoriteten av marknaden.
Dom har inte majoritet pga prestandan utan pga att Intel i princip haft monopol tidigare, det har ingenting med om dom är bra eller inte att göra! P4 är ingen höjdare jämfört med A64, speciellt inte i spel, det jag menade var att en 3GHz bör palla medium inställningar på BF2 osv.
Sveriges mest sålda bil är Volvo V70, inte fan är det världens bästa bil för det!
April 13, 2004
optimuz wrote: [quote=FloRic] Usla? Klart dom inte är usla.. isåfall skulle dom inte ha majoriteten av marknaden.
Dom har inte majoritet pga prestandan utan pga att Intel i princip haft monopol tidigare, det har ingenting med om dom är bra eller inte att göra! P4 är ingen höjdare jämfört med A64, speciellt inte i spel, det jag menade var att en 3GHz bör palla medium inställningar på BF2 osv.
Sveriges mest sålda bil är Volvo V70, inte fan är det världens bästa bil för det!
Kolla här så "usla" Intel är i jämförelse med AMD i spel:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html
April 29, 2004
Tusan! Nu kom jag på ett problem angående grafikkorts-inköpet.
Just nu har jag ett 350W Q-Tech nätagg i datorn, och jag tvekar starkt på att den klarar ett 6800GT. Tror knappt den klarar mitt 9800PRO som jag har nu, då jag märker kosntiga lagg i ganska många spel, även fast kortet inte bör behöva jobba.
Så.. ekonomin är ju inte det hetaste, och jag vill inte lägga ut för mycket på den här burken, men ett bra nätagg går ju alltid att flytta över.. så, billigt bra, vad ska jag ha för nätagg? Eller pallar mitt Q-tech jobbet tror ni?
November 26, 2002
FloRic wrote: [quote=optimuz]Haha jo men vafan en 3GHz P4 borde ju palla med medium inställningar iaf, så jääävla usla kan dom väl inte vara? 🙂
Dock så blir nog nästa dator en AMD. Farsan kör AMD Sempron 64 (snikvarianten) 2800+ och jag tycker den är lite segare än min P4. Men med riktig 64 prolle så.. men de blir om ett halvår då:P
Iom att ett företag som Dell väljer att köra med enbart Intel så är det lite lättare att vara störst. Vi får se hur det går med marknadsandelarna nu när Dell börjar lägga in AMD i sina burkar.
April 29, 2004
N1ko wrote: är det lönt att köpa nytt grafikkort om du bara ska spela ett ½ till sen ska den väck? spara pengarna istället till en helt ny dator eller fler komponenter, eller iaf bättre grafikkort.. 7800 gt korten är ju inte alls dyra! + att de sänks ännu mer nästa år..
Tänker man så så blir det ju alrig nått nytt.. "nääh, ja väntar ½år till så jag får en 4.2GHZ till bättre pris" .. Får det här grafikkortet väääldigt billigt, och så kan jag behålla min nuvarande dator ett tag till utan att lida 🙂 Men problemet med nätagget kvarstår... räcker det med ett Q-tech 350W ? :bok:
August 16, 2003
du kommer nog inte få någon större prestandavinst eftersom din processor är så kass.
så du köper nytt grafikkort, du inser att du inte vann mycket alls, du vill uppgradera till ett riktigt system (939) och då kommer du på ajfan, jag köppte just ett AGP grafikkort, nu måste jag köpa ett nytt igen. typ så kommer det gå för dig gissar jag om du köper nytt grafikkort nu 🙂 (så det gick för mig under sommaren)
October 20, 2001
Underbart kort, mitt av märket PNY funkar klockrent och överklockat till ultra hastighet med orginalkylning. BF2 och Fear funkar med högre än medium inställningar, sitter dock på bara 2x 256MB bh-5 minnen. Med andra ord har du mer än 512 ram borde det funka ännu bättre än för mig och för mig funkar det redan bra 🙂
Processorn jag har är en XP2400-M som tuffar på i 2Ghz så det där med att man behöver minst 3Ghz, ja själv tror jag det är mer snack men det är väl som vanligt med rykten, en hör någonting och till slut har det blivit en höna av en fjäder 🙄
April 29, 2004
Vecna wrote:
Processorn jag har är en XP2400-M som tuffar på i 2Ghz så det där med att man behöver minst 3Ghz, ja själv tror jag det är mer snack men det är väl som vanligt med rykten, en hör någonting och till slut har det blivit en höna av en fjäder 🙄
Tack! Precis vad jag tänkte skriva 🙂
Mycket av det där är bara snack. Tillexempel så körde jag Half Life 2 i 1024 x 768 med medium/max på inställningarna med min nuvarande dator, dock med endast 2.4GHZ, 512MB PC 2100 DDR och ett Geforce 4 Ti 4200. Flöt på? Hyffsat!
Så det där med "Du mååååååste ha minst 3ghz och über grafikkort för att kunna lira det där och det där spelet" är mycket snack. Överdrivet av många i alla fall.
Nu är prollen ytterligare överklockad till 2.66Ghz, jag har 1024mb minne, och med ett 6800GT 256mb förmodar jag att det kommer gå mycket bättre.
En kompis har P4 2ghz, 512mb ram, 9800pro och lirar BF2 med medium grafik och det funkar finfint på nätet.
Slutsats av det här är:
1. Många här lyssnar för mycket på andra och för lite på sig själva
2. P4 2 till 3 ghz verkar underskattade. :bok:
3. Man måste faktiskt inte köra ALLT på max och ha ALLT godis aktiverat, så man kan skryta för polarna.. Klart det kräver extra must isåfall.
Åter till frågan.. Räcker ett Q-tech 350W nätagg för att försörja min dator med ett 6800GT?
1 Guest(s)