March 14, 2013
OfflineHej!
Tänkte höra lite kring hur man bäst förvarar gamla komponenter, t.ex. moderkort, processorer med mera. Just nu bor jag i lägenhet med tillhörande vindsförråd. Förrådet är inte uppvärmt utan har flera "nätade" luftfickor vilket gör att det håller i princip samma väderförhållanden som utomhus bortsett från regn, vind osv. Däremot kan jag tänka mig att fukt kan transporteras in på något vänster(?).
Förrådet ser ungefär ut så här: [Image Can Not Be Found]
I slutet av taket så finns luftfickor som är nätade (för att hålla djur utanför?).
Just nu förvarar jag en del av chassin, datorkomponenter med mera på vinden. En stor mängd av dem ligger i kartonger i gamla skåp med dörr som jag inbillar mig skyddar dem lite extra. Har även minst två flyttkartonger som är förseglade med tejp.
Tyvärr är det uteslutet att ha något i lägenheten pga av brist på utrymme och förvaringsmöjligheter. Därför tänkte jag höra med forumet om ni har några rekommendationer eller om ni tycker att jag förvarat grejerna någorlunda korrekt?
Har även en komplett dator med chassi och allt som står i förrådet, är den körd efter vintern eller har den klarat sig fint?
January 17, 2004
Offlinesälj lite saker? 😛
är det bostadsrätt eller hyresrätt? hur många har nyckel till förråden? ett tips är ju o köpa 3.2mm masonit o klä insidan så grannarna inte "degglar"... borde vara torrt o fint på vinden året om men kan ha fel?
ps. gångjärnen skruvas lätt av på 5sek med skruvdragare. tråkigt men sant, annars är hönsnät bland det sämsta som skydd...
December 7, 2009
OfflineJa lite risky att förvara komponenter på ett så osäkert ställe. Inbrott i förråd hör man ju om var å varannan dag. För att svara på frågan hade jag inte gjort något särskilt för förvaringens skull, endast tänka på att låta grejerna stå en/ett par dagar inne i värmen innan man använder dem för att undvika fuktproblem. I det långa loppet kan det säkert uppstå korrosion om de ligger på vinden men då tror jag vi snackar många år.
March 14, 2013
OfflineOj oj.. Känner att jag måste förtydliga. Bilden i trådstarten är inte så det ser ut hos mig i övrigt. Jag försökte med bilden beskriva hur taket går och att det i slutet av takkanten är ett lufthål med nät. Vindsförådet jag har är med helt OK metallbalkar.
Så här ser det ut: [Image Can Not Be Found]
Okej. Så jag bör fortsättningsvis ha dem nedpackade i kartonger eller i skåpen på vinden? Jag behöver inte vidta några andra åtgärder?
Angående den stationära datorn som står på vinden då? Den står i sitt chassi med komponenter och allt. Den är ej skyddad. Tankar kring det?
Mvh
xTQ
April 4, 2013
OfflineFör hund? Är det rätt?
bilservice
1 Guest(s)

Log In