October 26, 2004
Jag har nyss flyttat till en ny lägenhet och i fall jag ska ha internet på min dator måste jag dra kabel tvärs över hela lägenheten. Därför funderar jag på att skaffa ett trådlöst nätverkskort, men då undrar jag:
Hur bra är de trådlösa nätverken? fungerar det lika bra att tanka med dom som de kabelförsädda. Klarar de t.ex. bit torent utan problem?
July 21, 2006
Använder själv WLAN, fungerar alldeles utmärkt, åtminstone för bittorent och surfning, dock när jag skulle kommunicera med den andra datorn över nätverket så gick det inte alls 🙁
Men om du bara vill surfa och inte behöver ngn intern kommunikation så går det nog riktigt bra med WLAN, det SKA gå att prata med den andra datorn, har bara inte fått det att fungera ännu 😡
EDIT: Allting fungerar nu, helt perfekt och utan problem, dock inte lika snabbt som kabel, men det duger!
September 27, 2005
Jag har också wlan och har datorn ca 10 m bort med en vägg emellan, och spelande, surfning, skype, ventrilo funkar utan problem...!
Har även fört över stora saker utan problem, visst inte lika snabbt som kabel men tillräckligt snabbt!
EDIT:En viktigt grej att tänka på som gjorde enorm skillnad får mig var när jag bytte från DHCP till statisk IP-adress. Innan hade jag haft problem med att jag tappade anslutningen någon gång vilket var väldigt irriterande när man spelade, men det försvan och kom aldrig tillbaka 😀
Mer EDIT:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=306148 den har jag tycker den funkar kanon... (visserligen min första, men man har ju sett skräckexempel hos kompisar)
August 16, 2003
trådlöst är inte alls lika bra som kabelburet nätverk, men det fungerar, man får räkna med lägre hastigheter vid nerladdningar, och ju längre ifrån accesspunkten man kommer desto långsammare blir det (jag menar inte så långt ifrån så att det ploppar upp att den har sänkt hastigheten)
att spela på, det fungerar, men man får lite högre ping en vad man hade haft vanligtvis och risken för avbrott är inte allt för liten.
så om du bara sitter några timmar om dagen och småsurfar och tankar någon enstaka grej så duger trådlöst. men om du hårdanvänder datorn så dra kabel, det är värt besväret 😉
September 27, 2005
Poontus wrote: trådlöst är inte alls lika bra som kabelburet nätverk, men det fungerar, man får räkna med lägre hastigheter vid nerladdningar, och ju längre ifrån accesspunkten man kommer desto långsammare blir det (jag menar inte så långt ifrån så att det ploppar upp att den har sänkt hastigheten)
att spela på, det fungerar, men man får lite högre ping en vad man hade haft vanligtvis och risken för avbrott är inte allt för liten.så om du bara sitter några timmar om dagen och småsurfar och tankar någon enstaka grej så duger trådlöst. men om du hårdanvänder datorn så dra kabel, det är värt besväret 😉
Håller inte med där! Jag har 8mbit och har laddat ner med mer än 800kb/s utan problem! jag pingar ca 15 på bra csservrar... sen jag byte till statisk ip-adress har det kanske hoppat ur ett par gånger på ett halvår.
February 4, 2002
WIRN wrote: Hur bra är de trådlösa nätverken? fungerar det lika bra att tanka med dom som de kabelförsädda. Klarar de t.ex. bit torent utan problem?
Inga problem, fungerar lika bra som kabel. Jag kör själv med ett 54Mbps router som är kopplad till tre datorer, 2 st trådlöst och 1st via kabel.
Överföringshastigheten är ~1500 kbytes/s.
1 Guest(s)