Hur bra är trådlösa nätverk?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur bra är trådlösa nätverk?
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 12, 2006 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nyss flyttat till en ny lägenhet och i fall jag ska ha internet på min dator måste jag dra kabel tvärs över hela lägenheten. Därför funderar jag på att skaffa ett trådlöst nätverkskort, men då undrar jag:

Hur bra är de trådlösa nätverken? fungerar det lika bra att tanka med dom som de kabelförsädda. Klarar de t.ex. bit torent utan problem?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1068065
August 12, 2006 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har använt bittorrent med ca 800kb /s ner på min 8Mbit lina via wlan.

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1068102
August 13, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Har inget wlan själv men stör mig grovt på kompisar som har. Det går ju alldeles bra att ladda ner m.m. Men sedan när det tex kommer till att spela och prata med skype så skällper skiten fullständigt. Kanske möjligen finns några wlan som klarar de men då är de dyra.

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
1068133
August 13, 2006 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Använder själv WLAN, fungerar alldeles utmärkt, åtminstone för bittorent och surfning, dock när jag skulle kommunicera med den andra datorn över nätverket så gick det inte alls 🙁
Men om du bara vill surfa och inte behöver ngn intern kommunikation så går det nog riktigt bra med WLAN, det SKA gå att prata med den andra datorn, har bara inte fått det att fungera ännu 😡

EDIT: Allting fungerar nu, helt perfekt och utan problem, dock inte lika snabbt som kabel, men det duger!

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
1068138
August 13, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, det låter ju bra
Har ni några trådlösa routrar att rekomendera då?

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1068140
August 13, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har också wlan och har datorn ca 10 m bort med en vägg emellan, och spelande, surfning, skype, ventrilo funkar utan problem...!
Har även fört över stora saker utan problem, visst inte lika snabbt som kabel men tillräckligt snabbt!

EDIT:En viktigt grej att tänka på som gjorde enorm skillnad får mig var när jag bytte från DHCP till statisk IP-adress. Innan hade jag haft problem med att jag tappade anslutningen någon gång vilket var väldigt irriterande när man spelade, men det försvan och kom aldrig tillbaka 😀

Mer EDIT:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=306148 den har jag tycker den funkar kanon... (visserligen min första, men man har ju sett skräckexempel hos kompisar)

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1068151
August 13, 2006 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

trådlöst är inte alls lika bra som kabelburet nätverk, men det fungerar, man får räkna med lägre hastigheter vid nerladdningar, och ju längre ifrån accesspunkten man kommer desto långsammare blir det (jag menar inte så långt ifrån så att det ploppar upp att den har sänkt hastigheten)
att spela på, det fungerar, men man får lite högre ping en vad man hade haft vanligtvis och risken för avbrott är inte allt för liten.

så om du bara sitter några timmar om dagen och småsurfar och tankar någon enstaka grej så duger trådlöst. men om du hårdanvänder datorn så dra kabel, det är värt besväret 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1068154
August 13, 2006 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: trådlöst är inte alls lika bra som kabelburet nätverk, men det fungerar, man får räkna med lägre hastigheter vid nerladdningar, och ju längre ifrån accesspunkten man kommer desto långsammare blir det (jag menar inte så långt ifrån så att det ploppar upp att den har sänkt hastigheten)
att spela på, det fungerar, men man får lite högre ping en vad man hade haft vanligtvis och risken för avbrott är inte allt för liten.

så om du bara sitter några timmar om dagen och småsurfar och tankar någon enstaka grej så duger trådlöst. men om du hårdanvänder datorn så dra kabel, det är värt besväret 😉

Håller inte med där! Jag har 8mbit och har laddat ner med mer än 800kb/s utan problem! jag pingar ca 15 på bra csservrar... sen jag byte till statisk ip-adress har det kanske hoppat ur ett par gånger på ett halvår.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1068158
August 13, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå, happ.
du kanske har haft tur med riktit fin hårdvara då?
jag har kört trådlöst 3½ år hemma med två olika routrar och i skolans med alla deras accespunkter. så det jag skrev har jag inte hittat på 😉

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1068220
August 13, 2006 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: så det jag skrev har jag inte hittat på 😉

Nej det trodde jag inte 😛 vile bara säga vad jag har upplevt, det har nämnligen funkat kanon för mig både hemma och i skolan...

Leffman
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1068257
August 13, 2006 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: Hur bra är de trådlösa nätverken? fungerar det lika bra att tanka med dom som de kabelförsädda. Klarar de t.ex. bit torent utan problem?

Inga problem, fungerar lika bra som kabel. Jag kör själv med ett 54Mbps router som är kopplad till tre datorer, 2 st trådlöst och 1st via kabel.

Överföringshastigheten är ~1500 kbytes/s.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 500
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL