hur bygger man ett eget chassi??|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur bygger man ett eget chassi??
abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2002 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tjaba läget! posta nån guide där man får veta det mesta av hur man bygger chassis, får kanske gå till skrot-tippen och kolla efter nån gammal mikro lr dylik, sen blire operation glassbar! 😀

Skruven
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 358
179871
June 30, 2002 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha
Göra en dator av en micro skulle va skit coolt! smile värma maten i genom å stänga av cpu fläkten! 😀

abishai
Member
Medlem
179913
June 30, 2002 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-30 16:31, Skruven wrote:
Haha
Göra en dator av en micro skulle va skit coolt! smile värma maten i genom å stänga av cpu fläkten! 😀

eii daggerrr som har gjort det, var bara ett exempel smile

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
179915
June 30, 2002 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

fast det skall nog till lite mer än att stänga av cpu-fläkten om man vill värma sitt käk 🙂
abishai: om du vill veta hur jag gjorde mitt så kan du kontakta mig på icq...
1*120mm 9*80mm 4*60mm fläktar

[ Detta Inlägg ändrades av: daggerr den 2002-06-30 19:25 ]

CastorFiber
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 196
179936
June 30, 2002 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dagger - berätta för oss alla istället! smile

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
179940
June 30, 2002 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

daggaerr istället för att berätta så kan du ju sjunga det för oss smile) Jag Är Helt Galen Kviddelevitt

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
180103
July 1, 2002 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror jag skrev lite om det i någon annan tråd. Men jag kan ju skriva lite om det igen, jag har ju inget bättre för mig 🙂
Man plockar ut allt ur mikron som inte skall vara där, magnetronen, transformatorn all tramsig elektronik osv. (transformatorn kan man nog använda till ett nätagg om man kör den baklänges, framlänges är nog ingen hitt då man får ut en spänning på typ 1kv (: ) När man har plockat ut allt så ser man, om man inte såg det innan, vilket man antagligen gjorde, att själva lådan som man ställer sin mat i är kvar. men tar man bort hela så finns det en stor risk för att chassit blir instabilt, om mikron är konstruerad på samma sätt som min. Det är lite dumt, eftersom man måste låta kanterna sitta kvar i. Så när man dremlar så dremlar man bara bort väggarna och sparar en 15mm i varje kant (utom på den nedersta eftersom man skall ha moderkortet å grejjer där) Hörnena som blir kvar bildar fina och rätt så stabila T och L-profeler. Sedan så tar man sitt gamla chassi och tar ut dom delarna som man fäster 3.5" & 5.25" enheter i. dom monterar man sedan in på lämpligt sätt i mikron, själv så satte jag dom så att dom är precis där man öppnar luckan. (jag kan ju nämna att min mikrotower står upp, alltså jag har vridit den 90 grader från hur en vanlig mikro står). Man kan med fördel montera den i katerna som blev kvar efter att man hade tatt bort väggarna. Sedan så är det ju bara nätaggen/nätagget kvar, själv så tog jag ut "nätaggregatshållaren" ur mitt gamla chassi och satte in den högst upp längst bak, där nätagget sitter i ett normalt chassi. sedan så är det bara att hålsåga lite så att alla fläktar får luft och sånt 🙂 Moderkortet fäste jag även det med moderkortsplattan från mitt gamla chassi. Samma sak med kortplatserna, i mitt chassi så satt det en plåt med hål och skruvfästen för expansionskort (pci,agp,isa) nitad i själva chassit, så jag borrade upp nitarna och dremlade upp ett passande hål för den bakom moderkortet borrade några hål och nitade dit den. sedan var det klart! Men se till att mäta noga som fan om det skall bli snyggt. Man kommer garanterat att ångra sig bara för att man tänkte "äh det blir nog bra" men det är garanterat värt att mäta lite nogrannare, med 0.5mm precision, så att allt blir snyggt och rakt och passar bra.

plame
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
180223
July 1, 2002 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ytterligare en modantusiast.

en morgon när jag vaknade bestämde jag mig för att införskaffa en ny dator! Jag tittade i min plånbok och konstaterade att det skulle ta tid att få ihop alla komponenter.

ca: 7 månader senare:

med lika lite pengar i plånboken lämnade jag den lokala datorbutiken med ett moderkort i min hand det var den sissta lilla pusselbiten i mitt datorbygge...

...trodde jag tills jag kom på att man behövde ett chassi, jag bestämde mig för att bygga ett eget, eftersom jag inte hade tid att vänta på mer pengar.

hm hur skalldetta gå till?
jag hittade min jättegammla p 133:a stående i ett hörn av mitt rum.

Jag började modda:
för att få in det nya moderkortet var jag tvungen att höja den lilla midilådan med 1 decimeter och medans jag ändå höll på att höja från dåtidens midihöjd till nutidens midihöjd, samt att jag nu hade ett extra at nätagg tänkte jag att jag lika gärna kunde göra en hightower, så blev det.

jag drog ut popnit efter popnit och delade på chassi skelletet som nu var väldigt rangligt jag höjde den lösa 5,25"/nätagg nivån med dess dubbla höjd och borrade nya hål och popnitade fast igen nu blev den lite stadigare, men inte tillräckligt, jag löste det med en metall pinne på snedden.

Hur skulle jag lyckas fästa ett nytt atx moderkort på en gammal at-plåt?
Kortet fick inte plats på höjden så jag vände plattan 180* och efter många noggranna uträkningar borrade jag 6 nya hål och fäste moderkortet. Perfekt!

i med alla andra komponenter och vips hade jag en fungerande dator...

...fungerande ja! men inte estetiskt funktionsduglig.

Masonit, Plexiglas och Tarkett!
fick duga som sidor, resp. front och tak
sidorna var ingen match bara såga ut och spraya svarta och fästa i den ursprungliga sidoplåten från den gammla 133:an men fronten däremot, att såga och borra i plexi var inte det lättaste men det gick och det går taket/locket vill jag inte tala om för det är inte färdigt ännu på långa dar.

men så kan det gå när man har lust en fördel med masonit och plexi är att det är väldigt ljuddämpande, en liten nackdel är väl att den är lite ranglig fortfarande men å andra sidan är den väldigt seg lr rättare sagt inte skör, man kan iaf sitta på den utan att den knäcks.

mm så ligger det till, så ni som har orkat läsa så här långt vet just det.

AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
180235
July 2, 2002 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som har gjort de här moddarna....ni kan väl lägga upp bilder med text till varje bild & berätta hur ni gjort?

Jag är väldigt intresserad av att veta exakt hur det är gjort & hur det ser ut.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
180317
July 2, 2002 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-07-02 02:30, Tintin wrote:
Ni som har gjort de här moddarna....ni kan väl lägga upp bilder med text till varje bild & berätta hur ni gjort?

Jag är väldigt intresserad av att veta exakt hur det är gjort & hur det ser ut.

donerar du en digitalkamera så kan jag nog fixa det 🙂

Lentroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 857
180320
July 2, 2002 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som har gort sitt minikylskåp till chassi?

Tintin
Member
Medlem
180325
July 2, 2002 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Borde man inte kunna låna en digitalkamera för en dag av någon? Det går säkert.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

x1zt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
181460
July 7, 2002 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

håller på bygger en kub i trä just nu. måtten är 500*500*500mm. kan säga att den e ganska stor. ska kläs med högtalar matta. har 8st 120mm fläktar i den 😀

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
181806
July 8, 2002 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

den dagen ja skaffar en egen dator ska ja bygga min låda i Lego!!

de e ju bara att limma ihop bitarna!
man kan ju använda teknik lego bitar (med hål i) där man ska ha fläktar laugh

bra idé lr hur??? smile

abishai
Member
Medlem
182545
July 11, 2002 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

whee, ska kolla ifall man får åka till skroten och kolla, dom slänger datorer också, kommunen alltså, helt användbara ~400mhz! har jag hört, ska upp och kolla om jag finner någe "modustraktivt"!

fick idén idag när jag satt i bilen och försökte klura ut nåt tyfft man kunde modda om lådan på, micro'idén är perfekt om jag hittar en snygg en! smile jag tänkte vidare..
helt plötsligt som en blixt från ovan! en idé bättre än allt! modda skärmen! 😛 kylningen kan bli ett problem då, men man skaffar fläktar, man kan väl kanske dra in nån vattenkylning från lådan, lr så bygger man ihop både lådan, alltså det med allt typ moderkort osv, och skärmen i ett! kanske en kyl lr nåt, lite mindre variant!

då när jag satt och kom på idén så tänkte jag på hur kylar fungerade, dom kyler ju ffs greit!! om man hittar en hel kyl så kan man ju få en härlig fläkt! perffa perffa!! 😀

en del saker må va oförståbara, men det hindrar man sig inte för att drömma!

plame
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
192628
August 14, 2002 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: den dagen ja skaffar en egen dator ska ja bygga min låda i Lego!!

bra idé lr hur??? smile

LEGO LEGO!!!

you said it man!!!

förlåt men jag ska nog sno din idé, varför har jag inte tänkt på det förut!

AMD XP 2400+@2.0GHz 39c idle, Syntax SV400 ATA133, Maxtor 120 GB, Maxtor 20 GB,
512 MB DDR pc3200, Gef4 ti4800 vivo 128 MB, Sony 24/10/40, Pioneer DVD 16x, i en röd och silvermålad midi ATX-låda...

-siN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 933
192635
August 14, 2002 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

plame wrote: [quote=Snorch]den dagen ja skaffar en egen dator ska ja bygga min låda i Lego!!

bra idé lr hur??? smile

LEGO LEGO!!!

you said it man!!!

förlåt men jag ska nog sno din idé, varför har jag inte tänkt på det förut!

nee varför inte en superlätt dator i frigolit???(vet f*n inte hur det stavas)
laugh
det blir ju lätt att göra hål osv. och nåt i botten som gör att den står stadigt.......MOHAHAHA!! laugh

abishai
Member
Medlem
192684
August 14, 2002 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ooh en gammal tråd med mitt namn som författare, lego! jaa det måste jag testa göra nån gång jag har tid.. och lego för den delen laugh

en annan rolig och mättande sak att göra är att man äter mycket glass 😛 och klistrar fast glasspinnar på chassit lr om man har orken göra ett helt eget glasspinnechassi, men glasspinnar skulle va tufft också 🙂

Tintin
Member
Medlem
192728
August 15, 2002 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Såg både ett legochassi & ett glasspinnechassi på DH-01.
Vet inte vilka de var som gjort dem men de såg häftiga ut!

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

abishai
Member
Medlem
192732
August 15, 2002 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

kanske man tar och börjar samla ihop sig till ett glasspinne chassi nu 😀 dock så tar ju "glass-säsongen" slut snart 😡

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 180
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL