hur byter man mobo utan att ominst 2k ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur byter man mobo utan att ominst 2k ?
Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2002 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

topiken säjer la allt lr ?
får bluescreen om jag bara byter rätt av i booten,

Mind
Member
Medlem
164542
April 20, 2002 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

snälllaaaaaaaaaaaa
nån måste la veta hur man gör

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
164544
April 20, 2002 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 16:33, Mind wrote:
topiken säjer la allt lr ?
får bluescreen om jag bara byter rätt av i booten,

Du har alltså tänkt att byta moderkort från en P3 450mhz@558mhz + Cpu till en AMD athlon 700Mhz + Cpu och tänkt att slippa installera om datorn Att du får bluescreen är inget konstigt alls Det är ju 2 helt olika moderkort Att försöka strunta i att installera om är ju som att be om strul
Så mitt råd är Fdisk / format c:

Mind
Member
Medlem
164547
April 20, 2002 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jaja jag vet att det är 2 helt olika saker men jag vet oxå att det SKA gå och byta moderkort utan att formatera,

Arne Anka
Member
Medlem
164551
April 20, 2002 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 17:18, Mind wrote:
jaja jag vet att det är 2 helt olika saker men jag vet oxå att det SKA gå och byta moderkort utan att formatera,

Eftersom du är så envis så får du väl göra en ny installation av Win 2000 över den gamla Inget jag rekomenderar egentligen

fiskpinnen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1040
164553
April 20, 2002 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om du skulle lyckas byta moderkort mm utan formatering och lyckas komma in i windows så finns det yttligare en nakdel med att inte formatera.
Du kan i vissa fall tappa mycket prestanda på att inte formatera, äldre drivrutiner och liknande från det gamla moderkortet kan ligga kvar och orsaka mycket strul.

Mitt råd, formatera istället.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
164554
April 20, 2002 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bara att byta moderkort. Boota från samma hårddisk som innan och installera alla nya drivrutiner. Detta kommer förmodligen att leda till en hel del problem med drivrutiner och sånt...

Arne Anka
Member
Medlem
164555
April 20, 2002 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 17:41, fiskpinnen wrote:
Även om du skulle lyckas byta moderkort mm utan formatering och lyckas komma in i windows så finns det yttligare en nakdel med att inte formatera.
Du kan i vissa fall tappa mycket prestanda på att inte formatera, äldre drivrutiner och liknande från det gamla moderkortet kan ligga kvar och orsaka mycket strul.

Mitt råd, formatera istället.

Håller med fullständigt

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
164559
April 20, 2002 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde samma sak nyligen, men i XP, bytte från intel celeron, till AMD Duron.
Vart egentligen inga problem alls. Stoppade i alla kort jag behövde, minnen M.M.
Sen startade jag, direkt så säger XP, hittade nya drivisar hit o dit, och la in nya default drivisar. Sen va de ju bara att köra i igen, ( i mitt fall VIA drivisar) funkade klockrent. Tror bara att om man gör saker i lugn och ro, och i basic stil så går det att ordna. Jag hävdar än en gång, Att lösningen INTE alltid är formatering.

Arne Anka
Member
Medlem
164564
April 20, 2002 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 17:56, Peter@20ghz wrote:
Vart egentligen inga problem alls. Stoppade i alla kort jag behövde, minnen M.M.
Sen startade jag, direkt så säger XP, hittade nya drivisar hit o dit, och la in nya default drivisar. Sen va de ju bara att köra i igen, ( i mitt fall VIA drivisar) funkade klockrent. Tror bara att om man gör saker i lugn och ro, och i basic stil så går det att ordna. Jag hävdar än en gång, Att lösningen INTE alltid är formatering.

Kan ju funka skapligt ett tag Blir strul förr eller senare

Mind
Member
Medlem
164568
April 20, 2002 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jo men jag har ju inte direkt lust att formatera 80GB med filer , PQ funkar inte så j**la bra att dela upp disken heller

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
164571
April 20, 2002 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 18:08, Arne Anka wrote:

Och varför skulle det bli strul?
Har du gjort detta många gånger eller?

Arne Anka
Member
Medlem
164576
April 20, 2002 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 18:15, Peter@20ghz wrote:

On 2002-04-20 18:08, Arne Anka wrote:

Bara 1gång fick installera om datorn efter nån månad Har kompisar som också gjort det samma sak där Oftast samma sak med att lägga ett operativsystem över ett annat blir aldrig
riktigt bra

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
164577
April 20, 2002 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara 1gång fick installera om datorn efter nån månad Har kompisar som också gjort det samma sak där Oftast samma sak med att lägga ett operativsystem över ett annat blir aldrig
riktigt bra

Ja, well, det får stå för dig då. Har gjort detta ett flertal gånger, utan problem. Skulle tro att det handlar mer om kunnande i så fall. Stöter på detta allt som oftast i arbetet, ( arbetar på en av de större dataförsäljarna med, config och felsökning)
Där folk säger, oftast juniorer med nyaste prylarna. " detta funkar inte" Sen kollar man lite på prylarna, och nog fan funkar det.
Alltid nått som har missats eller gjorts fel.
- Men som sagt, kör du gärna bilen till skroten när motorn krånglar.

Arne Anka
Member
Medlem
164582
April 20, 2002 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 18:37, Peter@20ghz wrote:

riktigt bra

Ja, well, det får stå för dig då. Har gjort detta ett flertal gånger, utan problem. Skulle tro att det handlar mer om kunnande i så fall. Stöter på detta allt som oftast i arbetet, ( arbetar på en av de större dataförsäljarna med, config och felsökning)
Där folk säger, oftast juniorer med nyaste prylarna. " detta funkar inte" Sen kollar man lite på prylarna, och nog fan funkar det.
Alltid nått som har missats eller gjorts fel.
- Men som sagt, kör du gärna bilen till skroten när motorn krånglar.

För det första är jag ingen junior

Ok eftersom du säger att det funkar bra så skulle jag vilja veta vad du gör för att få det att funka För det räcker inte bara att lägga in nya drivrutiner till moderkortet

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
164584
April 20, 2002 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Handlar ju lite om vilket OS du använder för att avgöra vilket som är smidigast.
Men som tex. XP, där uppdateras registret automatiskt i och med att du uppdaterar nobo drivarna. Sen kan det bli så, att i vissa spel tex du får göra nya inställningar.
Du får ju räkna med att tex, via och intel drivarna skall in nya, likaså alla drivare till ljud graffe mm. Allt är i detta läge satt till xp default.
I win98 och ME. starta i felsäkert läge, i controllpanelen/system, släng ut allt som ev. finns där på drivrutiner till mobo ide mm.
Starta om, räkna med kaos, men du har ju allt du behöver, antingen på cd, eller sparat nånstans på HD. installera om då alla drivisar från cd eller HD. Sök även igenom regedit efter nycklar som hänvisar till det gammla, om sånna fins kvar, inaktivera eller ta bort dem, starta om, kolla om det uppkommer något knas i enhetshanteraren eller dylikt. Om inte så är det bara att rulla på som vanligt. Inget märkligt.

Och BTW. jag sa aldrig att DU är en junior.

[ Detta Inlägg ändrades av: Peter@20ghz den 2002-04-20 19:13 ]

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
164596
April 20, 2002 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 19:05, Peter@20ghz wrote:
Handlar ju lite om vilket OS du använder för att avgöra vilket som är smidigast.
Men som tex. XP, där uppdateras registret automatiskt i och med att du uppdaterar nobo drivarna. Sen kan det bli så, att i vissa spel tex du får göra nya inställningar.
Du får ju räkna med att tex, via och intel drivarna skall in nya, likaså alla drivare till ljud graffe mm. Allt är i detta läge satt till xp default.
I win98 och ME. starta i felsäkert läge, i controllpanelen/system, släng ut allt som ev. finns där på drivrutiner till mobo ide mm.
Starta om, räkna med kaos, men du har ju allt du behöver, antingen på cd, eller sparat nånstans på HD. installera om då alla drivisar från cd eller HD. Sök även igenom regedit efter nycklar som hänvisar till det gammla, om sånna fins kvar, inaktivera eller ta bort dem, starta om, kolla om det uppkommer något knas i enhetshanteraren eller dylikt. Om inte så är det bara att rulla på som vanligt. Inget märkligt.

Detta är rätt sätt, Man behöver inte formatera så fort man har bytt MK, Prolle, med mera. Peters lösning funkar utmärk, har själv bytt MK utan problem.

Arne Anka
Member
Medlem
164603
April 20, 2002 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 19:05, Peter@20ghz wrote:

Visst du får lägga ner en del jobb kommer
alla program direct x servicepack mm du installerat funka som vanligt eller måste
man installera om dom också Är det inte bättre att börja med ett operativsystem
som garanterat funkar bra från början istället för att försöka reparera alla fel

ja ja snubben kommer ju ingenstans han får ju blåskärm direkt frågan är om han kommer in i felsäkert läge har du några bra tips

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
164610
April 20, 2002 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi kan säga så här, för att inte snöa in för mycket på onödigheter. Givetvis får man ju ALLTID, den enklaste problemfria installationen efter en format och nyinstallation. Men, som i detta case, vill ju faktiskt Mind ha kvar sina saker, vill inte formatera bort 80GB med godsaker. Och då fungerar mitt sätt alldeles utmärkt.
Har ännu inte sprungit på nått som inte gått att ordna utan formatering, den är ju ändå sista utvägen, absolut sista för många som har mycket sparat. Sen kan man ju alltid prova med PM, lägga en ny part på typ 4gb, för att lägga ett nytt os på, och därigenom slippa formatera bort sina sparade filer.. men är dom programfiler, ja då får man återgå till mitt sätt....

Menar inte med mitt inlägg att vara otrevlig, bara klargöra att det finns andra vägar att gå, inte bara formatera. som jag sagt tidigare, visa att ni kan lite, lägg ner lite arbete, lär er genom det.

Arne Anka
Member
Medlem
164616
April 20, 2002 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-20 20:16, Peter@20ghz wrote:
Vi kan säga så här, för att inte snöa in för mycket på onödigheter. Givetvis får man ju ALLTID, den enklaste problemfria installationen efter en format och nyinstallation. Men, som i detta case, vill ju faktiskt Mind ha kvar sina saker, vill inte formatera bort 80GB med godsaker. Och då fungerar mitt sätt alldeles utmärkt.
Har ännu inte sprungit på nått som inte gått att ordna utan formatering, den är ju ändå sista utvägen, absolut sista för många som har mycket sparat. Sen kan man ju alltid prova med PM, lägga en ny part på typ 4gb, för att lägga ett nytt os på, och därigenom slippa formatera bort sina sparade filer.. men är dom programfiler, ja då får man återgå till mitt sätt....

Menar inte med mitt inlägg att vara otrevlig, bara klargöra att det finns andra vägar att gå, inte bara formatera. som jag sagt tidigare, visa att ni kan lite, lägg ner lite arbete, lär er genom det.

Jag menade aldrig att han skulle formatera bort sina 80GB filer dom går ju att lägga över på nån annan hårddisk tex Din ide med Partition Magic låter vettigt

Nee nu blir det krogen
MVH Arne Anka

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 176
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL