January 14, 2004
Har satt i nytt grafikkort i en polares gammla dator och nu när vi ska slå på den så får vi bara 3-4 pip och sedan inget alls från datorn (skärmen funkar inte heller) jag läste att man ska cleara CMOS men jag har inte en anning om hur man gör det... jag vet inte heller vad för typ av moderkort polaren har och han vet inte själv heller (han är inte särskilt dator intresserad) men finns det nå standard sätt att cleara CMOS?
October 9, 2002
Std sätt är väl att dra strömmen ur väggen sen hitta igen BIOS Batteriet som sitter nånstans på Moderkortet, alla moderkort (aja nästan iaf) har ett sånt som går att plocka ur. Sen låter du det vara så i ca 5-10min innan du sätter tillbaka det, då ska BIOS vara tomt. Men tänk på att alla tidigare inställningar i BIOS är borta då.
May 29, 2001
rsastin wrote: Oftast måste man ställa om en bygel INNAN man tar bort batteriet.
Den bygeln sitter oftast i närheten av batteriet.
Brukar stå CCMOS eller liknande vid bygeln.
Nej, flyttar du bygeln så tömmer du cmos. Så man behöver inte ta ut batteriet, bara onödigt eftersom det är lätt att paja sockeln som den sitter i.
July 15, 2004
ehm... 🙄
ursäkta om jag lånar tråden... tror min fråga gäller samma sak
jag köpte ett begagnat moderkort av en snubbe o mobot funkade så jag slängde hans nummer..
nu visade det sig att jag behöver lösenord för att komma in i bios...
då undrar jag bara om jag kan cleara cmos för att bli av med password skiten.. kommer jag att behöva installera om en massa drivisar i burken efter ett "clear" eller om bios inte påverkar detta??
/Pollux
November 12, 2002
Pollux wrote: ehm... 🙄
ursäkta om jag lånar tråden... tror min fråga gäller samma sak
jag köpte ett begagnat moderkort av en snubbe o mobot funkade så jag slängde hans nummer..
nu visade det sig att jag behöver lösenord för att komma in i bios...då undrar jag bara om jag kan cleara cmos för att bli av med password skiten.. kommer jag att behöva installera om en massa drivisar i burken efter ett "clear" eller om bios inte påverkar detta??
/Pollux
nej du behöver inte installera om driver o sånt.
gör en clear cmos o ska det lösa sig om inte testa dra ut batteriet o låt den vara ute en stund
2 Guest(s)