November 18, 2003
Hej,
en kompis till mig går någon itgrejsutbildning och där ahde han lärt sig att ramminnen "anpassar" sig efter hur mkt ramminnne man har, ska ge exempel.
tex. om jag nu kör wow med 512 så kanske ramminnet endast använder 300 mb för att den "vet" att man har mindre ramminne och det är ett sätt för den att inte lagga sönder datorn då och nu om en annan har 1024 i ramminne så kan den använda upp till dubbelt så mkt eftersom den vet att den har mer att använda eller vad man kan säg (man har samma inställningar på windows, grafik o allt möjligt).
Detta tycker jag låter lite tokigt för isåfal kan man ju köra windows xp på en gammal 200 MHz med 64 mb ram helt laggfritt för då anpassar den sig, vad jag vet så tar alltid program osv upp lika mycket plats oavsett vad man kör dom på och skulle ramminnet inte räcka till så börjar den använda en liten del av hårddisken som minne och den är mycket slöare än vanliga minnen därav ordet lagg kommer upp?
Det minnet jag kan tänka mig han menar är grafikminnet då tex. räcker inte minnet till där så anpassar den så att den endast läser/skriver en viss färg och sånt.
Någon som har en bra hemsida man kan läsa om sånt här på?`
Stämmer det jag säger eller anpassar sig minnet efter hur mycket som ska användas osv.
April 13, 2004
Kort förklarat är det Windows som anpassar hur mycket minne som används, har du inte tillräckligt med minne, så använder den hårddisken som extraminne, vilket ju innebär att det går långsammare, eftersom hårddisken är ca:1000 gånger långsammare än Ramminnet 😛
Blev det klarare? 😕 😀
April 13, 2004
Programmet ifråga frågar operativsystemet (Windows) efter så mycket minne det behöver, och blir tilldelad detta dynamiskt (rörligt) och om grafikminnet inte räcker till så tar den också ramminnet till hjälp, åtminstånde när det gäller AGP, har för mig att det är så med PCI-Express också 😛
April 13, 2004
D3mpa wrote: Men om det vore nu som han säger att den blir tilldelad en viss andel av minnet så skulle det inte stå att ett spel kräver tex 512 i minne det skulle ju stå att det kräver 40% av minnet och så.. lr har jag fel?
För att spelet skall kunna köras utan problem skriver man en viss mängd minne som behövs, det skulle vara infernaliskt svårt att ha procentsats, eller hur?! 😛
August 16, 2003
det som dom använder som krav på spelkartongerna är antingen det minimum som laggar sönder som dom anser eller vad den dator som var sämst som dom testade på, om dom bara har testat på en PII 400MHz 256MB RAM så kan dom inte skriva att spelet går att köras på en P200MHz med 128MB
program och sådant tar oftast upp så mycket RAM det behöver, när jag hade 1GB så fylldes det av många av spelen som jag spelar.
när jag uppgraderade till 2GB så märkte jag att mer minne togs upp av Windows när man inte hade startat något program, visst anpassar sig Windows ganska så bra, men det är stor skillnad i prestanda beroende på hur lite RAM man har.
sen finns det vissa spel där man kan ändra i en .cfg fil för att ställa in (höja) hur mycket RAM minne man vill att spelet ska använda (som mest?) för att kunna flyta på bättre
vet inte hur flummit mitt inlägg är, men frågan är lite skumm också anser jag...
läsa mer om, testa här: http://en.wikipedia.org/wiki/RAM
1 Guest(s)