March 1, 2003
Jag har en Samsung LE46A656 och en vanlig PC med dubbla dvi-kontakter i grafikortet och 3.5mm ljudutgång på moderkortet. Det fungerar utmärkt att köra material på tv:n från datorn men jag förstår inte hur jag ska få ljudet ur tv-högtalarna. Jag väljer ju tex hdmi4 som källa men där får jag ju bara bilden och inget ljud. Ljudet är inkopplat i nån annan port via rca-kontakter som tex ext1 men det går inte att spela bild från hdmi1 samtidigt som ljud från ext1.
Om jag inte vill köpa ett separat högtalarsystem hur ska jag gå till väga?
Finns det separata instickskort som kan spela ljud och bild via hdmi på samma sätt som Popcorn hour kan? Det känns så onödigt att köpa den där saken om jag ändå har en dator som står vid tv:n.
May 8, 2001
På min LG finns det ingångar (kommer inte ihåg om det är RCA eller 3,5) som om man kopplar in ljudet där fungerar tillsammans med HDMI 1. Kontakten sitter i närheten av HDMI-kontakterna. Koppla in ljudet och testa med olika HDMI-ingångar och se (hör) om ljudet fungerar med någon av dem.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
hymer wrote: Kapar tråden lite: Jag kör HDMI från pc till tv. Men jag vill få in mitt surround ochså. SKa jag då köpa en reciver med hdmi och köra pc > reciver. reciver > tv?
Antingen kan du göra så eller så använder du bara den optiska utgången från grafikkortet och kopplar den till förstärkaren.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
April 29, 2004
Nåja, såhär fick jag göra med mitt 8800GT:
1. Använde en 10m DVIsladd med en generic DVI till HDMI-dongel.
2. Kopplade stereoljudet med RCA till tillhörande audiokontakter på TV:n.
Fick samma resultat som du, bild utan ljud.
Vilket var en smula konstigt och förbryllande för samma setup minus just DVI-HDMI-dongeln fungerade perfa på min förra tv (en äldre Philips mmed DVI-ingång), hade inte en tanke på att en jäkla dongel skulle ställa till det.
Gjorde då följande (började med att läsa graffemanualen):
1. Kopplade in koax-sladden som jag fick med graffet mellan koax-utgången för ljudet och svhs-ut/ingången på graffet.
2. Ställde om ljudet till digital utgång i windows.
Resultat, både bild och ljud. Special 🙂
Edit: En sak att tillägga, jag har inte den blekaste vad det är för ljud jag får ut ur tv:n, hör bara på ett öra så kanske det är mono som skickas, jag kan tyvärr inte avgöra sådant 🙂
July 19, 2003
Testa att koppla in en mp3-spelare med en "3.5mm hane/hane" kabel till 3.5mm audio-in under HDMIn där datorns kabel sitter. Spela upp någonting från mp3-spelaren och sätt sedan på datorn. Ljud och bild ska/bör komma från tvn tills operativsystemet startar.
Eller?
Testa också den andra DVI-kontakten på datorn och se till att tvn är som Device1.
2 Guest(s)