August 10, 2001
Hej alla !
Jag har köpt en IBM hårddisk på 40 Gigg med UDMA 100 stöd. Den är den nya disken som är så vanlig som typ alla köper. Kommer bara inte ihåg vad den heter.
I alla fall ... Jag vet inte riktigt hur jag ska installera den på moderkortet (ett ASUS A7V). Jag har 2 utgångar till ATA 100 och jag tänkte att det borde ju vara en bra ide att sätta den i den primära av dem.
Jag har en dvd och en brännare på sekundär ATA och så en gammal disk på primär ATA som master.
Saken är ju bara som den att när jag går in i BIOS i förhoppningen att den ska dyka upp där finns ingenting som har med ATA100 eller Raid att göra. Jag är en nybörjare på detta och har inte en blekaste aning om vad Raid är för någonting, men jag vet att det har med ATA 100 att göra i alla fall.
Det enda som finns där är: Primär och Sekundär master. Och Primär och Sekundär slav. Och min nya disk sitter ju inte på någon av de portarna.
Däremot när jag startar upp dator står det någonting i stil med: "Scanning for ATA 100 devices ... found 1 device". Så disken verkar vara rätt installerad. Jag hittar den dock varken i fdisk eller i Windows.
Någon som har någon ide om hur jag ska kunna hitta disken? Något litet program på nätet som kan hjälpa mig kanske?
mvh
Agathorn
August 10, 2001
Den primära IDE enheten är ju inte ATA 100 utan bara 66 eller om det är 33. Jag vill ju gärna utnyttja ATA 100.
Och jag ansluter ide kabeln med den ljusblå änden till jacket på moderkortet som också är ljusblått. Inget fel där ...
Ang. kabeln ... Jag skrev till datorbutiken.com och de sa vilken kabel jag skulle ha. De sa att det är en sådan jag ska ha om jag ska utnyttja ATA 100 i alla fall.
De små "kablarna" i kabeln är mycket smalare än vanliga flatkablar som till min CD spelare. Så kabeln är det inget fel med.
Problemet är nog snarare att jag inte fattar hur jag ska få fram disken i bios ...
June 18, 2001
Dyker den inte upp i FDISK !?!?!?
Jag har min IBM 30GB på ULTRA 100 (Promise RAID) kontrollern, fast inget RAID byglat.
Jag har ett ASUS A7V133 och i den BIOSen kan man endast aktivera/deaktivera Promise kontrollern samt ändra att den skall botta på SCSI/IDE o vice versa. Ställ in på SCSI/IDE!
Ser ut enligt nedan:
Promise 1 Master: IBM 30GB (80 pin)
Promise 1 Slave: tom
Promise 2 Master: tom
Promise 2 Slave: tom
HD 1 Master: Pioneer 106S (80 pin)
HD 1 Slave: tom
HD 2 Master: Plextor 12xCDR
HD 2 Slave: tom
/Mikael
August 22, 2005
Sätt hd inte i ata 100 porten
utan i vanliga ide
Du ser du om du hittar hd i bios starten,
ata 100 ser du efter bios är förbi (promise meny)
Installera win 2k nu när installation är klar av win2k kan du byta till ata 100
ladda in drivers till scsi enheten i enhethantaren
1 Guest(s)