March 30, 2003
Jag hjälpte en kollega med att tanka över bilder från hennes kamera, en Olympus [mju:] 300 Digital.
Mitt problem är nu att hon inte ville att jag skulle tömma minneskortet då hon hade tänkt koppla in den i TV:n hos en släkting och visa bilderna där. När jag flyttat över bilderna igen vill inte kameran kännas vid dem. Jag kan bara välja mellan "power off" och "format" i en meny som har rubriken "Card setup".
Hur ska jag göra för att lyckas få kameran att känna igen filerna som bilder? Tilläggas kan att om jag ansluter kameran till dator känner XP igen bilderna och startar automatiskt "guiden kopiera bilder...", så bilderna i sig är ok. Det verkar vara någon slags information som försvunnit, info som kameran behöver...
March 5, 2005
Om du ansluter kameran till dator och öppnar Utforskaren ser inte du typ "flyttbar disk" i den ? Om ja då är det bara kopiera bilder tillbaka till den (till samma mapp på minnet där kamera lagrar dom) Om du inte vet vilken mapp det är ta en bild med kameran och använd utforskaren för att hitta den på minneskortet.
Om det inte funkar då är det väl lättast med en minneskortläsare.
March 30, 2003
Men, jag funderar på om du egentligen läst mitt inlägg?
Jag har ju redan filerna liggande på minneskortet. De har, utan problem, gått att flytta tillbaka. Problemet är att kameran inte vill kännas vid att det finns bilder på kortet. Alltså lär det inte gå att visa dem på en tv heller...
March 30, 2003
Jag lusläste manualen till det medföljande programmet Camedia Master och fick där till min glädje se att det går att konvertera tillbaka filerna till ett format som kameran kan läsa (konvertera till exif tror jag att det hette).
Det dystra är att man måste ha pro-versionen, något som inte följde med i paketet. Återstår att se hur mycket Olympus vill ta betalt för att ge mig den upphottade versionen.
March 14, 2001
På de kameror jag har och har haft så kan man då slänga runt bilderna hur som helst, sålänge man inte spar om dem i något annat format..
Använde du något program för att föra över bilderna? Isf var väl det säkert det programet som sparade om bilderna då.. Men vilket kass program..
March 5, 2005
Snorch wrote: På de kameror jag har och har haft så kan man då slänga runt bilderna hur som helst, sålänge man inte spar om dem i något annat format..
Använde du något program för att föra över bilderna? Isf var väl det säkert det programet som sparade om bilderna då.. Men vilket kass program..
En del av olympus cameror fungerar annorlunda bla olympus 300. Har haft en sådan själv och där är det precis som postaren säger nästan omöjligt att få kameran att "känna igen" bilder om du har flyttat dom till datorn. Spelar absolut ingen roll om du använder explorer eller vilken annan program som helst. Bilderna går att fysisk flytta till minneskortet igen men att visa dom på kameran fungerar inte.
March 14, 2001
Redzo wrote: [quote=Snorch]På de kameror jag har och har haft så kan man då slänga runt bilderna hur som helst, sålänge man inte spar om dem i något annat format..
En del av olympus cameror fungerar annorlunda bla olympus 300. Har haft en sådan själv och där är det precis som postaren säger nästan omöjligt att få kameran att "känna igen" bilder om du har flyttat dom till datorn. Spelar absolut ingen roll om du använder explorer eller vilken annan program som helst. Bilderna går att fysisk flytta till minneskortet igen men att visa dom på kameran fungerar inte.
Jaså, ja tur att man inte har sån skit då..
2 Guest(s)