Hur formatera en dator med extern CD som ej känns av?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur formatera en dator med extern CD som ej känns av?
zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 14, 2002 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare, ska ta och formatera min syrras gamla dator nu som inte har någon cd-rom, utan jag har lånat en extern pc-card cd-rom som jag tänkte installera windows från. Felet är att den inte känns av av drivrutinerna som ligger på startdisketten, däremot om man startar upp windows så känns den av, men det är ju inte det som är själva poängen... Grejen jag undrar är alltså, hur får jag stöd för den här cd-enheten i DOS?

Är dock inte säker på att jag postar detta i rätt forum, men vet inte vilket som skulle vara det rätta heller.

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
192561
August 14, 2002 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att ni kan ignorera detta då jag hade varit så lat att inte kolla på deras hemsida efter bootdisk, hittade en sådan... ursäkta mig 🙂

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
192602
August 14, 2002 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ytterligare en uppdatering i denna tråd, nu när jag har försökt med den disketten ett bra tag så funkar det fortfarande inte, det står att drivrutinen inte hittar några enheter... jävligt skumt, för den funkar ju som sagt inne i windows... What to do now?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
192757
August 15, 2002 - 5:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag installerade Windows på ett par bärbara maskiner utan CD-ROM. Då använde jag en såndär backpack (tror den hette så) cd-rom box som man monterade in en vanlig cd-rom i. Hade en diskett med drivrutiner och ett installationsprogram. Det var bara att starta med en startdiskett och sedan slänga i backpack disketten och installera det hela med det snygga halvgrafiska interfacet 🙂 Sedan fungerade allt som det skulle...
Finns det inte nån manual/FAQ eller nåt på tillverkarens sida du kan kolla på?

Klockenstein
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
192795
August 15, 2002 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Själv installerar man ju windows på sin gammling med hjälp av DOS gammla Interlnk & Intersvr laugh

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
192827
August 15, 2002 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Jag installerade Windows på ett par bärbara maskiner utan CD-ROM. Då använde jag en såndär backpack (tror den hette så) cd-rom box som man monterade in en vanlig cd-rom i. Hade en diskett med drivrutiner och ett installationsprogram. Det var bara att starta med en startdiskett och sedan slänga i backpack disketten och installera det hela med det snygga halvgrafiska interfacet 🙂 Sedan fungerade allt som det skulle...
Finns det inte nån manual/FAQ eller nåt på tillverkarens sida du kan kolla på?

Nja, den är inte så bra om man säger så, http://www.archos.com/uk/tech_.....pport.html MiniCD är enheten jag äger och den har dom inte någonting om där tyvärr... Mailade dom igår, men man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta... Det är troligen drivrutinerna till PC-Kortet som jag behöver, men hur fan hittar man rätt sådana? Det kortet som sitter i cd-n är också gjort av Archos, men de har inga drivrutiner för något sådant på deras hemsida, PCMIA facket i datorn är av typen Cirrus PD6730... Vet inte om det är kortet eller själva hållaren jag ska söka drivrutiner till, har dock gjort både och och inte hittat något av det...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 213
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL