July 20, 2004
Jag tog mig en funderare på hur PWM-fläktar fungerar.
1. Styrs fläktarna av en signal från moderkortet via PWM-kabeln och får konstant ström/spänning.
2. Känner moderkortet av fläkten och reglerar strömmen/spänningen.
Alternativ två tycker jag påminner för mycket om de gammla 3-pin kontakterna, där ändrade moderkortet hastigheten genom att förändra mängden strömm som gick till fläkten.
Om jag har förståt det hela rätt så är PWM-signalen en fyrkantsvåg som beroende på hur långa pulserna är påverkar fläktens varvtal.
Teori:
_ _ _ _ _ _ _
33% __| |__| |__| |__| |__| |__| |__| |__
0% _____________________________________
Och en följdfråga:
Om man skulle koppla in en fläkt som vanligt i moderkortet och även dra en förlängning av PWM-kabeln till en annan fläkt med separat strömförsörjning. Skulle båda fläktarna regleras av moderkortet, eller skulle det bara bli cirkus.
Anledningen att jag vill veta detta är att jag skulle vilja kontrolera flera fläktar via moderkortet utan att riskera att bränna det pga för högt strömmurtag.
//Philip
November 19, 2007
Focus: Du behöver såna här fläktar http://www.arctic-cooling.com/.....hp?idx=108
dom kommer med en kabel som gör att man kan seriekoppla dom och på det viset styra flera fläktar från samma fläktuttag på brädan.
Tänk bara på att man kan inte ta ut för mycket ström från 1 kontakt då det kan resultera i bränd kontakt/bräda men 2 fläktar ska gå hur lätt som helst.
Dessutom varierar amp styrkan man kan ta ut från brädan till brädan så du gör klokast i att kontakta tillverkaren eller kolla i manualen vad är gränsen för just ditt kort.
July 20, 2004
Tack för svaren, men vad jag även undrar är om den "fjärde kabeln" gör.
Skickar den en signal till fläkten som har in inbyggd fläktkontroller som reglerar varvtalet eller? Jag kan inte riktit förstå varför man har tre ledningar nu, varför körde man inte pulsvis strömm förut? Eller gjorde man det?
Vad jag inte kan förstå är varför man inte kunde klara sig med tre fläktar, en signal och två strömkablar där man även där skulle kunna styra fläkten med pulser.
Och det sista, skulle det fungera att styra fläktarna så som bilden visar?
Edit fixade bilden
[Image Can Not Be Found]
August 7, 2003
Varför man inte körde med pwm förut, vet inte, man brydde väl sig inte tillräckligt...
Det är ju bara ett sätt spara ström. Om man har 12 volt och vill ha ut säg 7 volt så kan man antingen montera in ett (kanske reglerbart) motstånd som sänker volten till 7 volt. Resterna försvinner då i värme, inte så bra kanske eller så kan man använda pwm. Då kör den ibland 12 volt, ibland inget och "samlar" ihop elektronerna i en kapacitator (heter det så?) och sprider ut dem i jämna fina 7 volt. Ingen ström används då att elda för kråkorna med.
Det är samma pryl med vissa "dimmers" för lampor och så. Antingen kan man lägga ett motstånd (old stylee) eller anvämda pwm.
Fan vet hur fjärde kabeln funkar och hur man styr upp till fem fläktar med den... kanske ett uppslag till en artikel här på NH 😀
March 14, 2001
Laglorden:
Har du en kondensator efter en PWM-krets så kommer spänningen att lagras i kondensatorn och ger då dig samma spänning från kondensatorn som in i PWM-kretsen. Allstå PWMar man 12V och ansluter den till en kondensator buffras alla pusler i kondensatorn och ger dig mer eller mindre 12V ut. Allt beror dock på kondensatorns storlek och "duty cycle".
I den 4 pinskontakt som sitter på moderkortet finns följande spänningar och signaler. (om man kollar på kontakten med låsklacken neråt är pinne 1 till vänster)
1 Jord
2 12 V
3 Vartalssignal
4 PWM-styrning
Det fungerar så att fläkten får en signal från PWM-styrningen på moderkortet, en logisk etta eller nolla 0.8V-~5V, som styr fläktens duty cycle (hur ofta den är igång, typ 50%). Antaligen därifrån CTRL fått 5V ifrån.
Resten av kontakterna är som för en vanlig fläkt.
Med andra ord bör du kunna koppla ihop flera fläktar på sättet som din bild ovan visar.
Kan ju tilläggas att även fast det endast finns en 3-pins kontakt på moderkortet så styr fläkten nästan alltid med PWM, om det uttaget stödjer relgering av fläkten då, fast allt sköts på moderkortet istället för i fläkten.
July 20, 2004
Tack för det tydliga svaret Snorch, var precis det jag ville veta.
Nu en följdfråga:
Om man kopplar in som bilden nedan visar. Kommer de två fläktarna på 7V varva sit "7V maxvarv" när den vanliga 12V varvar max, kommer båda varva 50% av sit max när PWM-kabeln säger 50%.
[Image Can Not Be Found]
Och en till sak, kan man koppla in "7V fläkrarnas" kablar på det här sättet. Eller ska man istället använda sig av jord som i någon av dessa konfigurationer:
1. Jord och +5
2. Jord, +12 och resistor?
Och en sista sak, skulle man kunna kopla in fläktar av olika modeller på det här sättet, jag ser själv inga hinder med att göra så, bara de har PWM kontakter.
//Philip
March 14, 2001
Det bör fungera så, men det är ju ingen garanti för att det gör det.
Vet heller inte hurvida varvtalssignalen har något med pwm-styrningen att göra heller, om den måste ge någon signal eller inte.
Fläktarna kan man koppla som 7V, 12V (gul) till plus och 5v (röd) till minus på fläkten.
Man bör kunna koppla in flera olika fläktar bara det stödjer pwm, det finns ju standarder för hur detta styrs.
Men för att vara på den säkra sidan så skulle jag första prova med två identiska fläktar, för att sedan utöka med flera av olika modeller.
När du testar två identiska fläktar skulle du kunna koppla varvtalssignalen från den andra fläkten till någon annan fläktkontakt på moderkortet för att se om varvtalen är detsamma på det två fläktarna, är det det så bör allt fungera. Gör även detta när du kopplar in fläktarna på 7V.
July 20, 2004
Vad jag undrade när jag frågade om det var möjligt att koppla fläktarna som jag hade illustrerat menar jag inte om det skulle få fläkten att snurra.
Som du nämde tidigare arbetar PWM signalen med spänning på 0.8V-~5V, som styr hastigheten, vad jag undrar är om PWM signalen kommer tolkas rätt när jorden i fläkten nu är +5V istället för 0V. Det skulle enligt mina teorier innebära att fläkten skulla tolka PWM-signalen som -4,8 och 0.
Vilket vad jag tror skulle få fläkten att tolka signalen omvänt och stanna när den andra fläkten står på full effekt och omvänt.
Har jag rätt?
March 14, 2001
Jo "jord-potentialen" ändras ju men tror inte det spelar någon roll. Styrkretsarna i fläkten fungerar nog ändå, den får bara dessa pulser, av/på (etta/nolla), som styr duty cycle.
Men har inte provat detta själv och vet inte hur fläktarnas elektronik fungerar. Men tvivlar på att något går sönder om du provar.
En annan sak som jag kom på är att denna PWM-signal från moderkortet har en ganska låg max belastning på 5mA.
Hur mycket fläktarna drar från denna signal är svårt att veta, men knappast mycket och tror nog minst fem fläktar inte ska vara något problem.
1 Guest(s)