March 11, 2003
zvorran wrote: jag undra hur jag ska installera SCSI hårrdiskar, såsom Seagate Cheetah, vilka kablar ska jag använda etc.. :bok:
Du behöver ett kontrollerkort, då det är sällan att moderkorten har SCSI integrerat. Kablar går att köpa, eller följer med till kontrollern.
Frågan är väl varför man idag vill ha SCSI? Det är ju inte längre lika överlägset som det var för säg 5 år sedan.
August 1, 2001
nej scsi diskar är inte snabbare för wks! Tyvärr ! en raptor 150 är det snabbaste som pengar kan köpa i hdd väg!
annars så är iRAMs vägen att gå! 🙂
läs mer på http://www.storagereview.com/a.....board.html
Desktop / Single-User Western Digital Raptor WD1500 Lowest Price:
$219.00
WD's newest Raptor delivers the best single-user performance one can buy regardless of interface and spindle speed. For about the same price, Hitachi's Deskstar 7K500 sacrifices some speed but offers over three times the Raptor's capacity while remaining a peppy performer in its own right.
August 7, 2003
SCSI-diskar är snabbare på vad man främst använder SCSI-diskar till... SCSI är ju "middle to high-end". High-end är väl Fibre channel diskar.
Önskar fortfarande man slutade använda "snabbare" som beskrivning utan att tala om på vad. Snabbare ned i soptunnan? Snabbare Sustained throughput? Snabbare döktid? Snabbare???
15k.5 Seagaten har iaf den högsta sustained throughput (135 MB/s) jag sett hittills och det är ju poppis bland alla raid-0are här iaf *ler snett*
http://www.storagereview.com/p.....evCnt=2%5D
Jämförelse mellan raptor & 15k.5 (gick inte få till URL med beskrivning snyggt)
August 7, 2003
SCSI-diskar är snabbare på vad man främst använder SCSI-diskar till... SCSI är ju "middle to high-end". High-end är väl Fibre channel diskar.
Önskar fortfarande man slutade använda "snabbare" som beskrivning utan att tala om på vad. Snabbare ned i soptunnan? Snabbare Sustained throughput? Snabbare döktid? Snabbare???
15k.5 Seagaten har iaf den högsta sustained throughput (135 MB/s) jag sett hittills och det är ju poppis bland alla raid-0are här iaf *ler snett*
August 1, 2001
Laglorden wrote: SCSI-diskar är snabbare på vad man främst använder SCSI-diskar till... SCSI är ju "middle to high-end". High-end är väl Fibre channel diskar.
Som jag skriver så passar SCSI diskar inte till en workstation, access mönstret är inte det samma på en server och en workstation.
Interfacet har inget med hur "snabb" en disk är, fibrechannel som du tror är highend använder man när man har väldigt många diskar i stora SANs tex. Och fc är fortfarande SCSI diskar det är inget "magiskt" över dessa diskar, de är exakt samma diskar med annat interface. man har annat interface bla för att kabellängden inte räcker för U160 ...
Ja snabbare är inte specielt definierad, men eftersom vi talar som en hårdisk till en singleuser så är raptor överlag snabbare. Raptor är det snabbaste som pengar kan frambringa i HDD väg för singeuser!
även om scsi diskar har lite lägre accesstid samt högre STR.
15k.5 har högst str ja, men om du läser reviewn på storagereview.com så ser du att tex fujistsus senaste disk fortfarande är snabbare i många avseenden. 15.k5 disken har alltså inte bättre prestanda utan är bara en uppgradering av kapaciteten istort sätt.
Jag har själv haft bla 15k.3 diskar och kört dessa i raid0 så jag vet vad jag talar om. Jag har använd 4 olika raidkort från LSI, AMI och mylex ...
så snälla vill man ha snbb IO prestanda i hemmaburken så köpt en raptor för OS och en raptor för spel.
behöver man specifikt STR för någon applikation så kör2 vanliga stora SATA diskar i raid0.
SCSI diskar är helt enkelt inte optimerade för singeluser miljöer! De är optimerade för server miljö!
1 Guest(s)