July 18, 2003
Sitter nu med en raid 0 array som består av 2*250 spinpoint sata. Nu vill jag slänge in en till 200 gb spinpoint sata men hur då :S
Den detecktas i nvida raid manager samt F10 vid boot, men jag kan inte se den och formatera den som en vanlig disk. Inte så haj på detta med sata men jag har ju drivsar och allt, trodde det var plug and play då som på pata:(
Såhär står det i Nvidia NVraid manager:
"This disk can only be allocated as a spare disk for, or rebuilt inti, a mirroting stripe mirroring array"
:S
Hur gör jag för att få igång den utan att köra något raid på den :/
Har kollar runt lite men hittar inget vettig , Kryper nu till korset !
July 18, 2003
Rune wrote: Prova högerklicka på "den här datorn" och välj "hantera" sedan välj "diskhantering" och se om du hittar disken där och isf "aktivera" den sedan formatera. Hoppas det hjälpte? 😀
Tss... Så nybörjare är jag inte 😉
Nej, jag ser den inte där alls 😐 Det som är lite jobbigt, även testat externa program etc utan att lyckats.
Men jag ser den ju i "raid manager" etc. Måste jag köra raid på den också :S Blir ju dyrt att köpa en till hdd 🙁
Men tack för svar !
Edit; Så det ska inte vara att göra något extra, utan den ska bar pluppa upp ?
July 18, 2003
Tja... Löste det nu i alla fall, men inte på så smidigt sätt tror jag.
Lösning:
Tryckte F10 vid boot och kom in på raid sidan, skapade en ny Raid 0 array på min ensamma 200 gb hdd, körde på spanning på en hdd så det blir ju ingen skillnad 🙂
När jag väl kommer in i windows ser jag att den finns vid diskhanteraren och jag aktiverar den.
:S Så nu är jag en av de få som kör 2 st raid 0 arrayer på enbart 3 st hdd !
1*raid 0 stripping (2 st hdd)
1*raid 0 spanning (1 st hdd)
September 13, 2005
Hmm... Lånar tråden lite. Har införskaffat en Raptor, måste jag formatera för att kunna använda den? Tänkte köra Windows på den (dah ;D)
Ska jag köra Raid0 eller 1 eller vad? :S
Det är, än så länge, den enda S-ATA disk jag har.
Kan jag installera en ny S-ATA disk (som lagringsdisk) utan att formatera sen?
2 Guest(s)