June 16, 2004
Hur tror ni att AMD och Intel's nya APU'er eller vad man nu kallar det (CPU + GPU kombo), kommer att påverka datormarknaden?
Är de såpass kraftfulla att vi kommer se laptops som inte innehåller t. ex Radeon 5450, Nvidia 320M osv utan att man enbart trycker in en Sandy Bridge APU?
Är det troligt att nya Macbook familjerna blir av med 320M och enbart får en APU?
Hur mycket energi sparar man på detta egentligen?
Jag tror ju inte att deras kraft att rendera grafik är lika värdefull i stationära datorer, men att det kan bli riktigt grymt i HTPC's / Laptops, eller har jag fel?
March 10, 2003
Yes, lär bli så, blir billigare att bygga dator runt den APUn när den redan sitter på CPU. Bara dyrare modeller som inte innehåller APU som jag fattat det som.
Sedan även om intels är snabb enligt benchmarks så lär den ändå inte vara bra för spel om man skall gå efter deras tidigare kretsar/drivrutiner.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 14, 2001
Förhoppningsvis kommer det billiga och bra itx-kort, eller mindre, med dessa kretsar som kommer passa väldigt bra i tex HTPC. Hur strömsnål de är lär väl visa sig men man kan ju hoppas att det är mer strömsnål är vad som går att åstadkomma med enkla medel nu. Däremot är väl frågan hur populär de blir, jag menar strömsnåla HTPC verkar ju inte många bry sig om, det finns ju hur många som helst som har HTPC med värre hårdvara än datorn jag kodar x264 med, enormt överdrivet...
1 Guest(s)