Hur kommer Sandy Bridge / Brazos påverka marknaden?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur kommer Sandy Bridge / Brazos påverka marknaden?
roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2010 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur tror ni att AMD och Intel's nya APU'er eller vad man nu kallar det (CPU + GPU kombo), kommer att påverka datormarknaden?

Är de såpass kraftfulla att vi kommer se laptops som inte innehåller t. ex Radeon 5450, Nvidia 320M osv utan att man enbart trycker in en Sandy Bridge APU?

Är det troligt att nya Macbook familjerna blir av med 320M och enbart får en APU?

Hur mycket energi sparar man på detta egentligen?

Jag tror ju inte att deras kraft att rendera grafik är lika värdefull i stationära datorer, men att det kan bli riktigt grymt i HTPC's / Laptops, eller har jag fel?

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
1258051
November 20, 2010 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

då 90% av dom som köper laptops bara surfar och spelar farmville så kommer cpu + gpu kombo = perfekt om priset är lägre.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1258061
November 20, 2010 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Yes, lär bli så, blir billigare att bygga dator runt den APUn när den redan sitter på CPU. Bara dyrare modeller som inte innehåller APU som jag fattat det som.
Sedan även om intels är snabb enligt benchmarks så lär den ändå inte vara bra för spel om man skall gå efter deras tidigare kretsar/drivrutiner.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1258091
November 21, 2010 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Förhoppningsvis kommer det billiga och bra itx-kort, eller mindre, med dessa kretsar som kommer passa väldigt bra i tex HTPC. Hur strömsnål de är lär väl visa sig men man kan ju hoppas att det är mer strömsnål är vad som går att åstadkomma med enkla medel nu. Däremot är väl frågan hur populär de blir, jag menar strömsnåla HTPC verkar ju inte många bry sig om, det finns ju hur många som helst som har HTPC med värre hårdvara än datorn jag kodar x264 med, enormt överdrivet...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 420
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL