October 14, 2010
Hej!
Tanken är att jag ska koppla in Nvidia G210 grafikkortet via TV HDMI ingång. Då får man ljud och bild genom den kabeln. Men vill även ha ljud till förstärkaren och den använder vanlig vit-röd ljudkontakt. Kan man på något sätt koppla HDMI kabeln mellan grafikkort och TV och sen skicka ljudet via datorns moderkort ( antar jag ? ) eller hur kan man lösa detta? Om ni vill att jag ska bifoga bild på datorns kontakter kan jag göra det.
Tacksam för svar!
October 14, 2010
Eroo;1284241 wrote: Gissar att du kör windows? Nere vid klockan har du en högtalar-ikon. Högerklicka och välj uppspelningsenhet eller vad det står. Där kan du välja vad som ska mata it ljudet.
Jag glömde skriva det. Nej jag kör Ubuntu 10.10 på den. Jo det hade man kunnat testa men känns inte värt att installera Windows 7 på denna.
-Tjalve-;1284255 wrote: Eller så kan du använda DVI->HDMI istället. Då kommer inget ljud.
Hade en sådan adapter och testade det. Det fungerade men då kom där inget ljud alls via det på moderkortet. Och Ubuntu hittar inte det integrerade ljudkortet så det kanske har pajat. Kollade runt i BIOS och försökte köra på den integrerade grafiken men där kom varken bild eller ljud. Visar sig sen också att den LCD TV inte har VGA utgång och heller ingen analog ljudutgång så man kan koppla den till förstärkaren med AUX ljud som jag kör själv. Nej så detta får nog vänta tills de inhandlar en ny TV.
Tack för er hjälp! 🙂
1 Guest(s)