August 6, 2001
Jag och mina kompisar ska köra LAN någon gång och om vi ska köra CS på internet ska vi köpa en switch eller en hub!?
Sen ska jag och min brosa koppla ihopp våra datorer vad ska vi ha switch eller hub????
snälla hjälp mig!!
p.s får man med instruktioner hur man kopplar ihopp när man köper en hub eller switch 🙂
June 18, 2001
Nä du din beskrivning av en hub/switch var helt fel!!!
De du beskrev är AUTOSENSE !!! som finns på de flesta moderna hubbar och switchar.
Om någon tankar mellan 2 datorer på en hub, så blir de andra på samma hub lidande oxå, pågrund av att i en hub så skickas signalerna till samtliga datorerna eftersom en hub inte har någon "inteligens" och därför inte vet vart de skall routa dessa signaler. En switch så händer detta bara en gång, första gången, sedan kommer switchen ihåg att data från ett mac nummer som skall till ett annat mac nummer och kopplar ihop dessa macnummer med portarna på switchen portarna och blandar då inte in de andra datorerna överhuvudtaget (så vida inte datorerna accessar varandra för första gången).
KÖP EN SWITCH, för mycket bättre prestanda.
En hub duger max till ett hemma nät!
Det är nästan ingen skillnad i pris heller!
Köp en Netgear FS108, drygt 1000:- inkl. moms 8 portar + autosense (ifall nu det fortfarande finns nådon som kör med 10Mbit)
/Mikael
June 18, 2001
Att koppla ihop är inga problem.
Se bara till att ni köper bra grejer och inga hashibashi kort hos hederlige harry!!!
3Com är väl lite överdrivet, men det funkar alltid.
Netgear, DLINK & Intel funkar alltid bra, de 2 första är oxå extremt billiga. KÖP 100Mbit kort oxå!!!!
Sedan installera korten, installera TCP/IP protokoll. Koppla nätverkskablarna, TP RJ-45 raka. Se att både switch och nätverkskort lyser på 100Mbit.
Sedan skriv in följande uppgifter.
IP: 192.168.0.x (då x=1-254 och måste vara unik för varje dator)
Submask: 255.255.255.0
That's it.
Öppna sedan kommando tolken, skriv: ping 192.168.0.x (x=någon annans nummer) och se att det svarar.
/Mikael
1 Guest(s)