July 26, 2007
Hejsan, det är såhär att min fläkt som sitter innuti en låda ovanför usb portarna osv. har börjat väsnas väldigt högt. Jag har provat med rengöra och sedan olja det men det funkade inte. När jag slår till den håller den tyst i någon timme, men sedan börjar den väsnas igen, därför har jag bestämt mig att köpa ett nytt fläkt men har ingen aning om hur jag ska koppla den. Är det enkelt eller behöver man speciella verktyg för att utföra detta. Fläkten är 80x80 mm.
December 27, 2003
beror på fläkten du köper
på vissa fläktar sitter det vanliga 3-pin kontakter, som kopplas in på moderkortet eller nätagget direkt.
Anda kommer med 4-pin molexkontakter (av samma typ som sitter på AGP-grafikkort, hårddiskar mm.)
andra kommer utan kontakt helt (ganska ovanliga), de kopplar du in själv hur du önskar. Gul+Svart = 12V
Röd+Svart = 5V
December 27, 2003
ajda wrote: Ja, men han ser ju vilken sort om han öppnar chassit o kollar, sen om du känner dig osäker kan du ju koppla ur hela fläkten och ta med den till en pc-affär och fråga om de har en likadan.
absolut. men även om den han har nu är en 3-pin kan han ju fortfarande köpa en med 4-pin och det går precis lika bra och tvärtom
July 26, 2007
Ok jag öppnade precis nätagget och såg att min fläkts kablar var fast där, så det går inte att ta ut de
Någon som vet vad jag kan göra? Går det att bara klippa bort kablarna till den gamla fläkten och montera bort den, sedan koppla den nya till moderkortet eller vart det ska gå?
2 Guest(s)