October 20, 2007
Hej,
Jag har en digitalbox med en IDE hårddisk. Den gamla kraschade för en vecka sedan. När jag köpte en ny sa expediten att IDE-diskar inte var så vanliga längre. Det fick mig att fundera; byts "standarden" ut så att IDE-diskar är på väg att försvinna? Boxen var inte gratis och disken har kraschat efter 1,5 år. Jag behöver kanske köpa en reservdisk redan nu i så fall om den nya också kraschar snabbt. Eller är det bortkastade pengar nu?
Tacksam för hjälp! 😀
/Lars
August 11, 2005
okim wrote: Vad grundar du ditt påstånde på.
Grundar det i att det finns för många datorer idag med IDE-hdd:n för att det ska gå att "fasa ut" den typen på typ 2-3 år. Även om de flesta datorer säljs med SATA så kommer markanden för IDE inte försvinna p et tag, av ovan nämnda anledning.
Som sagt, jämförde även med disketter som trots många mycket smidigare medier fortfarande håller i sig och produceras och säljs fastän många datorer idag (och ännu fler användare) inte har en diskettstaion.
Edit: notera även att jag skrev "tror", dvs det är vad jag tror inte något hårdkokt fakta.
May 9, 2001
Så länge det finns datorer som har anslutning för IDE-hårddiskar lär de nog säljas.
Men det kan bli svårare att få tag på i framtiden.
Diskettstationen lär nog inte dö ut så länge man använder raidkort mm till Win XP, Win Server 2000/2003.
Då behövs det en diskett för drivrutinerna vid installation bla.
August 7, 2003
Ett bra tag till lär de säljas. De flesta nya diskar kommer ju fortfarande med en SATA-version och en IDE-version. Du vill nog byta ut din box innan de slutar säljas skulle jag tro. De flesta 2.5" diskar är ide fortfarande ex. vis.
Dessutom borde de gå konvertera sata -> rätt lätt om de skulle behövas.
2 Guest(s)