hur man delar sin hdd|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
hur man delar sin hdd
black south
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 13, 2007 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!
jag undrar hur man delar sin hdd typ 10gb går till windows och resten går till filer.. tacksam för svar

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1147454
July 13, 2007 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

partition magic är ett enkelt program, som jag rekomenderar

sen skulle jag inte direkt rekomendera att dela upp 10Gb>Resten, eftersom spelfiler mm. ändå kommer hamna på C: där det behövs

jag hade själv ca 10Gb till Windows och program, efter ett tag ångrade jag det.

välj istället att ha en stor partition till Windows och allt som installeras (program, spel....) och en annan (mindre) partition till filer som du vill spara

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1147466
July 13, 2007 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kontrar här med att fullständigt och totalt avråda från "partition magic". Effektivare sätt att strula till en disk finns antagligen inte, och väldigt ofta slutar det med att viss eller all data försvinner och man åker på att formatera om alltihop ändå.

Finns det redan en partition på disken, och man vill krympa den för att få in en partition till, då är det kritiskt att all data ligger inom det område som blir kvar. Skulle filer, mappinfo eller annan data råka ligga inom det område man ska skapa nya partitionen på, då försvinner det datat när partition magic kapar av befintlig C: partition, och det räcker med att det är en enda sektor som försvinner, men ofta försvinner mycket mer än så.
Dessutom vill man ju helst ha windows tidigt på disken, d.v.s på C: om man har två partitioner, eller på mitten i D: om man har 3 partitioner. Detta för att korta ner accesstiderna.
NTFS är därtill inte ett "öppet" filsystem, microsoft vill ju inte avslöja hur det fungerar, så symantec som gör partition magic har fått gissa sig till hur NTFS fungerar. Det finns inga som helst garantier för att en ompartitionering med det programemt ska bli lyckad, men däremot finns mycket stora risker att nåt går snett.

På ofta förekommen anledning rekommenderar jag istället att disken partitioneras korrekt redan vid installationen, och det hjälper windows installationsverktyg till med. Det är det första men ser efter licensavtalet. Tryck "C" för att skapa en ny partition, ange storlek och installera windows där. Alla alternativen visas i menyn, bara att läsa, välja och trycka. Inga konstigheter.

När windows sedan är installerat på den där 10-gig delen, använd diskhanteraren (compmgmt.msc) för att skapa en partition av resterande utrymme. Mer info här: http://support.microsoft.com/kb/309000
Det tar högst 2 sek att skapa partitionen. Sedan väljer man att formatera, och det tar betydligt längre tid (välj inte snabbformatering).
När den proceduren är klar är disken indelad precis så som man ville ha den, och UTAN att man riskerar strul orsakad av partition magic.
Klart.

Angående "10 GB" tycker jag det är på tok för lite. Betänk att ALLT i windows ska få plats där. Själva operativet, växlingsfil, "mina dokument", "skrivbordet", cache, och sedan alla installerade program. Själv har jag en 74-gig disk varav de första 4 är för uppstart, återställning och en del lite speciella saker. De resterande 70 är för windows. Av dessa 70 gig används just nu 32, och det är efter 1.5 års användning och med rätt många program installerade. Jag skulle inte råda till en windowspartition mindre än 40 GB, och även den kan bli väldigt trång om man behöver installera spel mm.

Det är inte speciellt bra att ha windows på t.ex C: och sedan installera en massa program på D:

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1147482
July 13, 2007 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

har aldrig haft problem med PM, men jag har iofs bara använt det i samband med nyformaterade diskar, det första jag gjort efter jag installerat windows och så har jag mergat D: till C: (båda på samma disk) när D: var formaterad

men visst, det du säger kan nog stämma

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1147528
July 14, 2007 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft 10GB till Windows nu i snart 3 år och inte tyckt det är för lite. "Mina dokument" har jag flyttat till en annan drive (D:) (inklusive skrivbordet)

Program och spel installerar jag också på annan drive (P:) (vilket modernt program får man INTE välja lägga var man vill?)

En av anledningarna till att ha en C: för bara Windows är ju kunna blåsa den utan förlora något viktigt data.

Temp-filer har jag också annorstädes, osv... Inte ens Windows är 10 GB ännu.

10 GB räcker alltså, men diskutrymme är ju relativt billigt så visst, säg 20 GB ...

När du installerar Windows så kan man partitionera utrymmet... Jag skulle också avråda från "partition magic". Jävla sugprogram... Den säger IOFS "ta backup ta backup" men vad är då meningen med själva programmet, då är det ju lättare backa upp, fixa allt, läsa tillbaka backupen.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1147558
July 14, 2007 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara läge att ta i lite mer än 10-20GIB om du planerar att skaffa Vista, eftersom det tar MYCKET mer plats än XP 😛 wink

Niklas Brandin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 264
1148204
July 19, 2007 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Har själv heller aldrig haft probs med PM.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 228
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL