March 10, 2003
Detta problemet vi disskuterar här dme är att vid nyinstall på en S-ata disk stöter man
på allehanda problem som igentligen inte borde finnas.
Dessa ligger till grunden då WinXP är för gammalt för att kunna
veta vad en S-ata disk är/sitter någonstans. Svårt att fatta kanske
men XP börjar bli gammalt på ett sådant vis att det inte känner igen komponenter i datorn längre.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 11, 2001
kithiva wrote: Måste man installera SATAn i installationen av windows även om man inte ska ha windows på den?
T.e.x. om jag ska ha 1st WD160gb IDE och en WD200gb SATA.
Xp ska ligga på 160gb:aren.. Måste jag även då trycka f6 för o installera SATAn eller?
Nej, men det är bekvämare att göra så.
July 1, 2003
Ok, få se om jag har förstått detta rätt. För att kunna installera XP på en SATA disk måste man ha två disketter (som tydligen följer med moderkortet). När XP installationen frågar om man vill installera en SCSI eller RAID enhet så trycker man F6 och sen stoppar man in disketterna en efter en.
Något jag missat?
June 11, 2001
Qual wrote: Ok, få se om jag har förstått detta rätt. För att kunna installera XP på en SATA disk måste man ha två disketter (som tydligen följer med moderkortet). När XP installationen frågar om man vill installera en SCSI eller RAID enhet så trycker man F6 och sen stoppar man in disketterna en efter en.
Något jag missat?
Precis! Du kommer att få information om att det finns en enhet som windows inte känner igen eller så står det att det inte finns några drivrutiner tillgängliga och att du kan ladda dessa själv. Då skall du använda dig av diskettterna.
August 26, 2002
Sebbe wrote: [quote=Blizzard]Hur ska jag gå tillväga??
När jag nu har s-ata hårdisk till min DIGN-HV-5 (HTPC-chassi) Man ska ju trycka F6 vid installation av XP,o skicka in floppy...Men vad gör jag eftersom jag ej har någon diskett station på HTPC,n ..går det inte att smaska in filerna från cd-rom??? 👿
Nej, det går inte. Däremot skulle det gå att installera os på en PATA-disk och sedan installera drivrutinerna från windows. Då måste du dock ha SATA-disken som en andra disk.
Hmm!!! Undra om det går att skicka drivrutirnerna från ett USBminne eller göra på nåt annat sätt?
Någon som har ett förslag eller testat?
February 4, 2005
man kan göra en "slipstream" cd av Windows som man installerar från, då kan man lägga in sata drivrutinerna så slipper man diskett & grejer.
Man behöver inte ens trycka F6, har inte testat det själv men har en länk:
http://unattended.msfn.org/
eller snabb länk (samma sida):
http://unattended.msfn.org/int.....s/raid.htm
Lycka till!
July 17, 2001
Blir så förbannat vansinnig att jag skulle kunna reducera mitt skrivbord till pinnved med bara händerna...
Så här har det varit från typ WinNT3.5, att man måste ha ett diskettfanskap. Hur vore det med att kunna ladda det från cd i nödens århundrade 2000?
Blir tvungen att köpa en diskett och sitta med en gammal station i handen bara för att installera WinXP.
Ibland undrar man om det är någon hemma i hjärnroutningskontoret.
January 26, 2005
hjälp får inte igång min seagate sata på mitt av8
kör sata driver från diskett men efter ja formaterat c å datorn ska starta om med windows grafiska installation så kommer det ett felmedelande typ stop xxxxxxxxx07932 nått sånt
om ja fattat rätt måste ja göra detta
(Note that if you choose to format the partition in the NTFS file system during setup, you cannot copy the newer OEM driver into the System32Drivers folder after text-mode setup finishes. This is because the Windows Setup program formats the partition as NTFS before copying files. To work around this limitation, install Windows into a file allocation table (FAT) partition that is less than 2 GB in size or into a FAT32 partition that is less than 32 GB in size. Doing this allows access by using a startup disk from Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me)
finns det inget lättare sätt??
July 17, 2001
sXs wrote: (Note that if you choose to format the partition in the NTFS file system during setup, you cannot copy the newer OEM driver into the System32Drivers folder after text-mode setup finishes. This is because the Windows Setup program formats the partition as NTFS before copying files. To work around this limitation, install Windows into a file allocation table (FAT) partition that is less than 2 GB in size or into a FAT32 partition that is less than 32 GB in size. Doing this allows access by using a startup disk from Microsoft Windows 98 or Microsoft Windows Millennium Edition (Me)
Som jag tolkar det har detta inget att göra med ditt problem. Beskrivningen ovan är avsedd för en manuell kopiering av drivrutiner efter man kört igenom den där textbaserade första delen av installtionsprogrammet. Jag tror inte det är riktat specifikt till hårdiskar utan även annan hårdvara som windows XP inte känner igen, men som du måste ha drivrutiner till för att du skall kunna installera över huvudtaget (om man har någon specialdator eller liknande).
Har du sett till att din SATA disk är satt till bootdisk i ditt BIOS?
EDIT: En dum fråga. Sorry, men jag måste för säkerhets skull 🙂 Kom du ihåg att ta ut disketten med drivrutinerna innan den textbaserade installtionen startade om datorn? Vissa disketter kan resultera i märkliga felmeddelanden...
January 26, 2005
jodå har gjort det du sa men får det felmedelande som texten beskriver
åvan
när den börjar installera på c så står det att den inte kunde kopiera viaraid.sys .inf osv sen fortsätter den att instalera windows
men när den startar om å ska gå in i windows installationen (den grafiska med tid kvar osv) så får ja detta felmedelande
stop: 0x0000007b vilket är vad texten är till
July 17, 2001
Hittade info här http://support.microsoft.com/d.....-us;324103
Du får nog gå igenom allt det och kolla om du kan hitta något som passar in/funkar för dig :/
June 11, 2001
sXs wrote: hjälp får inte igång min seagate sata på mitt av8
kör sata driver från diskett men efter ja formaterat c å datorn ska starta om med windows grafiska installation så kommer det ett felmedelande typ stop xxxxxxxxx07932 nått sånt
om ja fattat rätt måste ja göra detta
Du kan ha valt fel drivrutin, prova en annan om det finns flera. Titta efter SATA, RAID och XP
January 14, 2003
kanske dum fråga.
Har en AMD med Epox EP-8RDA3+ Moderkort.
Har 2 st IDE hd 120 Gig's
Vill ha mer nu å ja har ju sata uttag på detta.
Kan jag bara lägga in en Sata disk? 200 gigs.
Tänker köra windovs XP På min ide disk endå.
Behöver bara mer plats till va ja nu har 🙂
E de bara stoppa in en Stata disk å de lär funka utan massa Drivers osv?
Fråga 2 ja har 2 ST 512 Minne som går i Dual.......Vad händer om man stoppar in ett 512 till på minnes plats 3 ?
Går de i dual endå eller inte ?
Sorry för mina idiot frågor men men :;)
Mikka
June 11, 2001
Mikka wrote: kanske dum fråga.
Har en AMD med Epox EP-8RDA3+ Moderkort.
Har 2 st IDE hd 120 Gig's
Vill ha mer nu å ja har ju sata uttag på detta.
Kan jag bara lägga in en Sata disk? 200 gigs.
Tänker köra windovs XP På min ide disk endå.Behöver bara mer plats till va ja nu har 🙂
E de bara stoppa in en Stata disk å de lär funka utan massa Drivers osv?
Fråga 2 ja har 2 ST 512 Minne som går i Dual.......Vad händer om man stoppar in ett 512 till på minnes plats 3 ?
Går de i dual endå eller inte ?Sorry för mina idiot frågor men men :;)
Mikka
1: Installera drivrutinerna i windows från moderkorts-CD:n
2: Du blir av dual eftersom 3 > 2.
dupont wrote: Kan jag installera en SATA-disk i windows 2000? Och hur ska jag i så fall gå till väga?
John
samma som när man installerar i Windows XP.
1 Guest(s)