Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.|Page 3|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.
dupont
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
sp_UserOfflineSmall Offline
868152
April 3, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en SATA hårddisk till mitt A8n-sli deluxe motherboard. Men jag är osäker på vilken diskett jag ska skapa. Är det någon som har samma moderkort som kan ge några förslag? Det finns ett alternativ på cd:n som medföljde "Make Silicon SATA/RAID Driver disk" ?

Dupont.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
869075
April 5, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova med den, kolla annars efter alla disketter som heter något med SATA eller RAID.

När du använder disketten under installationen kolla efter en drivrutin som heter något med XP, 2000 eller W2K.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
873812
April 15, 2005 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ganska knäppt.
Köpte nyligen 2x80GB Barracuda S-ATA för att få lite skjuts på datorn.
Var tvungen att köra F6-trycket för att installera drivers förståss.
Tänkte att jag för ovanlighetens skull skulle konsultera handboken för moderkortet då.
Jodå, där stod att läsa att det var bara att sätta i CD'n som följde med moderkortet och sökväg till "makedisk.exe"...
Nu var det bara det att den filen inte är exekverbar i Dos..
Så om man köper nya grejjer och inte har tillgång till en burk med windows installerat + diskettstation så kan man vara ganska rökt..
Ett jäkla bestyr blev det, som slutade med en snabbinstallation av winME för att kunna tillverka denna "F6-driverdisk"..
Hade väl lite tur också, visste inte ens om den framletade diskettstationen över huvet taget fungerade.
Men nu är diskarna på plats i RAID-0 iaf, och jag måste erkänna att jag är nöjd med prestanda/hastighetsökningen.

*Edit*
Kan väl tillägga att jag inte är nån fena på Dos, annars kanske man hade kunnat kopiera över de nödvändiga filerna till disketten i Dos iaf..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Glidan
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
882253
May 1, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

I detta forumet får jag tacka Rudie o ctrl ,Jag blev lite skraj över allt snack om raid,F6 o floppy .Det visade sig att jag egentligen redan hade drivrutinerna inne.Jag hade bara inte LETAT upp disken i Datorhantering Diskhantering.Sedan formatering så letar datorn själv upp drivisarna.Jag pratar om en satadisk som förstärkning till 2st ide.

curl88
Medlem
Forum Posts: 27
885490
May 7, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Har en gammal dator som jag inte har nån aning om vad det är för moderkort i, hur kan jag få reda på det?
Jag ska intallera en till hårddisk utöver den som windows ligger på, och om jag har fattat allt rätt så är det bara att starta datorn med win skivan, trycka på F6 och sen sätta i disketten som jag inte har?

Jack Worm
Medlem
885646
May 7, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket bra tråd.

Precis köpt ny dator (se nedan) och lyckades först missa strömadaptern till sata´s nya strömkontakt. Snabb tripp till stan och köpte adaptern - trodde allt var bra så. Men då hittades ju inte de nya sata-hdd i w2k 😮

I brist på kunniga bekanta eller internetuppkoppling så blev det en till sata för att utesluta fel på 1:a hdd + en ide 100 hdd så man inte stod utan dator under hela helgen. Så just nu kör jag på ide disken (och w2k tills kompisen behagar lämn tillbaka min xp-skiva).

Men nu sökte jag här så nu vet jag lite mer iaf.

En fråga dock. Var på cd´n till moderkortet (asus k8v-x) hittar jag drivrutinerna? Via menyn eller ska jag utforska cd´n?

Instämmer med tidigare talare att det är skit att man ska behöva ha en 1,44 floppy år 2005.

Tack på förhand.

Mvh

Jack Worm
Medlem
885789
May 8, 2005 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom jag inte har någon floppy installerad och är osäker på vilka drivrutiner som ska ligga på disketten så kör jag diskhantering i w2k.

Windows hittar mina 2 sata hdd och formaterar dem. Om jag inte tillåter datorn boota på ide, kan jag då få igång en sata och installera xp eller är jag ute och cyklar?

Mvh

Jack Worm
Medlem
885922
May 8, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var ute och cyklade *skratt*. Fick koppla in gamla floppyn och installera vid xp-installationen.

Skulle jag installerat båda sata hdd? Nu körde jag bara den xp skulle ligga på.

Fråga sata hdd nr 1 som xp ligger på och ide hdd (nr 3) är båda blå i diskhanteraren - "standard". sata hdd nr 2 är grön (?) och "dynamisk". Hur får jag den blå? 😕

Mvh

n00b

Sebbe
Member
Medlem
886247
May 8, 2005 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tömmer den och skapar om den, sedan så använder man Partition Magic eftersom det är bättre.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 350
896518
May 24, 2005 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

ska köpa asus s-presso deluxe, dvs utan diskettmöjligheter.

Förstår inte hur jag ska gå till väga för att få igång SATA-disken då?

Ska köra XP. Kan man använda sig av flickvännens dator med xp redan installerat då, eller?

Sebbe
Member
Medlem
898210
May 26, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan ge problem, vet att det nya moderkort jag använde kunde visa SATA-diskarna för windows utan drivrutiner men det blev ungefär dubbla prestandan om man använde disketterna istället för att installera drivrutinen i windows.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
898214
May 26, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag iaf en XP med sp2 på "slipstreamat" får jag hoppas!

då behöver jag inte ens trycka på F6 eller? ursäkta, men tyckte detta verkade onödigt krångligt.

hur ska "vanligt" folk som köper en barebone utan diskettstation lära sig detta! tur att man tycker det är kul iaf!

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
899706
May 29, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

*dubbelpost*

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
902617
June 2, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Så om jag har en skiva med SP2 på så behöver jag inte använda F6 när jag ska installera? Jag har ingen diskett station så.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
902656
June 3, 2005 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Det kan ge problem, vet att det nya moderkort jag använde kunde visa SATA-diskarna för windows utan drivrutiner men det blev ungefär dubbla prestandan om man använde disketterna istället för att installera drivrutinen i windows.

när jag installerade moderkorts-skivan så stod det ungefär "har du SP2 installerat behövs inga ytterliga drivrutiner för SATA"

Asus-kort för övrigt

AshtrayY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
903679
June 5, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag behövde inte någon diskett till min ena dator (ASUS A8N-SLI Deluxe), men nu verkar det behövas till min andra dator (ASUS A8V Deluxe). Snacka om inkosikvent. Blir skitförbannad. Har ju ingen diskettstation.

EDIT: Jag öppnade CDn, som följer med moderkortet, i en annan dator och där finns ingen funktion att tillverka en driver-diskett.

/Ash

metal82
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
903914
June 5, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej... jag måste fråga er om en sak.

Jag köpte min dator i julas 2004. Ni kan se i signaturen vad det är.

Jag köpte datorn i delar och monterade den själv. Jag kopplade in allt och satte i installationsdisken för WIN XP SP2 och installerade Windows. Allting gick bra, jag fick aldrig någon fråga om att sätta i någon diskett med drivrutiner för SATA (jag har en SATA disk). Det följde med en diskett med moderkortet där det står "SATA Driver" men den har jag aldrig behövt använda.

Installationen av Windows gick alltså bra och allting har fungerat bra.
Men när jag går in under Enhetshanteraren i kontrollpanelen och kollar under diskenheter och går in på hårddisken och kollar vad den använder för drivrutin så står det att drivrutinen är version 5.1.2535.0 från 2001-07-01. Det finns även en flik som heter "Volymer" där man kan se vad det är för "typ", och där står det bara "standard".

Betyder detta att jag inte kör SATA? Jag är lite förvirrad? Det är ju en SATA disk, men jag behövde aldrig installera några drivrutiner speciellt för hårddisken under installationen.

Sebbe
Member
Medlem
904615
June 6, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

AshtrayY wrote: Jag behövde inte någon diskett till min ena dator (ASUS A8N-SLI Deluxe), men nu verkar det behövas till min andra dator (ASUS A8V Deluxe). Snacka om inkosikvent. Blir skitförbannad. Har ju ingen diskettstation.

EDIT: Jag öppnade CDn, som följer med moderkortet, i en annan dator och där finns ingen funktion att tillverka en driver-diskett.

/Ash

Det går att autoboota från ASUS CD-skivan och skapa disketterna där.

WmB
Kommer du hit ofta?
Medlem
904763
June 7, 2005 - 6:28 am
sp_Permalink sp_Print

men var och HUR i enhetshanteraren ser man att den faktiskt går och läses som en SATA-disk?

jag har inte ens scsi & raid i enhetshanteraren! uppdaterade däremot ultra DMA något igår till något 2004 istället för 2001

Om den nu inte går som SATA, är det ominstallation som gäller?

skulle det funka att göra en ghostdisk till min gamla IDE-disk, starta upp med den istället. Sen sätta i min SATA, formatera och sen Ghost-disca tillbaka?

fan så krångligt. ska jag ta mig till?

AshtrayY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
905056
June 7, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=AshtrayY]Jag behövde inte någon diskett till min ena dator (ASUS A8N-SLI Deluxe), men nu verkar det behövas till min andra dator (ASUS A8V Deluxe). Snacka om inkosikvent. Blir skitförbannad. Har ju ingen diskettstation.

/Ash

Det går att autoboota från ASUS CD-skivan och skapa disketterna där.

Behövs inte ens bootas med ASUS-CD till detta moderkort. Stöd för SATA ligger inlagt i BIOS, och hårdisken hittas som den ska utan drivrutiner.

Men jag måste komma på ett annat sätt än med diskettstation till min ASUS A8V deluxe. Men om jag nu MÅSTE ha med diskettsation, exakt vilka drivrutiner ska jag ladda in på disketten då??? Fattar ingenting av ASUS hemsida, och medföljande CD-skiva innehåller ingen funktion som tillverkar en sådan diskett.

/Ash

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 140
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL