Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.|Page 4|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hur man installerar en SATA-disk i windows XP.
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
sp_UserOfflineSmall Offline
905090
June 7, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Filerna finns i CDROM:driverssata.

AshtrayY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
905898
June 9, 2005 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

Finns ingen SATA-mapp. Finns en som heter Promise och under den finns
64_bit
378ATA
378RAID
Netware
PAM
Setup

Är det 378ATA jag ska använda??? Kan man använda en extern diskettenhet, eller måste den vara intern??? Kan man inte installera Windows med hårddisken i en annan dator och sen flytta över den???

/Ash

Fickis
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
940831
August 23, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har satte ihop en helt ny dator igår kväll, och idag så installerade jag windows.

Hårddisken är en Samsung SATA2 200gb och jag installerade winxp genom skiva, och formaterade genom densamma.

Det är första gången jag har med sata att göra, så jag installerade aldrig några extra sata drivrutiner, när jag kommer in i windows så ser jag "säker borttagning av maskinvara" ikonen, och här kan jag välja att ta väck sata hårddisken. :cy:

Känns väldigt mysko.. och undrar nu om det finns några här som har svar på varför det blir så här, och om jag måste formatera och installera om allt igen för att få in sata drivisar.

Har en Amd athlon64 3500+, 1gb corsair och ett MSI K8n Neo4 moderkort.

Ni får gärna beskriva hur jag ska gå till väga då jag inte är allt för insatt.

AndreasC
Medlem
Forum Posts: 45
941980
August 25, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan man kopiera av en helt vanlig IDE-disk till en S-ATA mha av ghost och sedan bara installera moderkortets drivisar för SATA eller måste man installera om hela XP om man ska byta från IDE till SerialATA?

Sebbe
Member
Medlem
942830
August 27, 2005 - 11:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte byter moderkort eller någon annan viktig del, går det att genomföra.

Gör så här:

1. Aktivera SATA i bios.
2. Anslut hårddisken.
3. Installera drivrutinerna för moderkortet.
4. Starta om och kolla att windows identifierar hårddisken.
5. Kör ghost, kopiera hårddisken raw, med ALLT.
6. Ändra boot-inställningen i bios till SATA.
7. Klart.

Ett smartare trick är att bara ansluta disken och använda den som rent lagringsutrymme. Då informationen du har redan är nedlusad med windowstjafs.

Ytterligare ett trick är att installera om windows på den nya disken och inaktivera bootfunktionen på den gamla disken och sedan plocka bort windows från den gamla, men detta kräver att alla drivrutiner och program installeras om.

PsychoSweden
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
976395
November 12, 2005 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag försöker installera XP över 2k. Jag har en SATA HD, trots att ja sätter drivrutinerna på en diskett så hittar inte XP HD'n. Drivrutinerna hittade jag på Moderkorts skivan. Den läser filerna på disketten, men hittar inte som skrivet HD'n..
Vad ska ja göra för att lösa problemet?
Min HD är en Maxtor Plus9 120GB 8M SATA
Om det är till någon hjälp så är mitt Moderkort en Asus K8V/GD K8T800 S754...
Jag har kollat på de länkarna som fanns i första 'posten', men hittar inget. Förstår inte vilka drivrutiner ja ska ha. E inte så bra på de här med SATA diskar...
När ja installerade 2k så hitta en polare drivrutiner som fungerade, men jag vet inte var. Över 1 år sen nu. Och jag kan inte få tag på honom nu =/
Jag har testat me de disketterna också, men de står på var o en av dem att de e ett fel på nån av filerna...

Tacksam för svar snarast möjligt!

Rille330
Medlem
Forum Posts: 11
981379
November 22, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ominstallerade precis XP Pro (SP2) på en ny, tom och oformaterad
S-ATA disk. Bara att boota CDn som vanligt, inga disketter, inga extra
drivrutiner, inga mystiska tangenttryckningar? Inga problem.

Moderkortet är ASUS A8N-E (nForce4 Ultra).

Sebbe
Member
Medlem
981478
November 22, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SP2 klarar att identifiera SATA på dom nyare moderkorten. Därför behövs inte drivrutinerna.

cmdr_keen
Medlem
Forum Posts: 12
982770
November 25, 2005 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Bygger ny dator med A643000, MSI K8N Neo4 och Maxtor sata 200gb och fick en ny upplevelse:

I de 2 senaste byggena har WInxp inte hittat sata:n wink men denna gången hittades den utan att installera med floppy. Men windows identifierade den som IDE. Tyvärr bara 131 GB av 200!!. Men jag ska installera om allt igen och tänker låna diskettstation från en gammal burk under installationen. Borde gå bra om man läser denna tråd 😎

cmdr_keen
Medlem
983141
November 26, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Funkade bra! :-({|=

Men när jag tar bort floppyläsaren så stannar bootningen vid uppstart och man får trycka F1 för att gå vidare. Den "saknar" diskettstationen

Vad göra? :-k

Sebbe
Member
Medlem
984333
November 28, 2005 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

cmdr_keen wrote: Funkade bra! :-({|=

Men när jag tar bort floppyläsaren så stannar bootningen vid uppstart och man får trycka F1 för att gå vidare. Den "saknar" diskettstationen

Vad göra? :-k

Ändra inställningen i bios till Disabled

cmdr_keen
Medlem
984534
November 29, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Yepp, det funkade bra. :vit:

Alexandro
Medlem
Forum Posts: 6
986943
December 4, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, jag har läst igenom alla trådar men kunde inte hitta något som kunde hjälpa mig.

Jag har precis köpt mig en dator i delar som jag byggt. Men när jag ska instalera windows XP står det att den inte kan hitta någon hårddisk.

Jag har följande:

160GB HDD med massa saker på som jag int vill bli av med.
400GB WestenDigital. SATAII

Jag vill instalera WinXP på 400Gb hårddisken, hur gör jag?

När jag har startat med winXP-skivan tryckt på F6, fixat disketen där jag kan välja mellan 4 olika val, valt en och sedan? vad ska jag göra sedan? trycka retur och låta WINxP läsa in massa skit och sedan trycka retur, där strå det att ingen HDD ÄR INSTALERAD!!!!

HJÄLP! JAG BER ER!!

Moderkort: MK Intel D955XBK
HDD: 400GB wD SATA II 16MB

MVH: Alexandro Munteanu

hagstrom
Medlem
Forum Posts: 7
987651
December 5, 2005 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Alexandro wrote: Hmm, jag har läst igenom alla trådar men kunde inte hitta något som kunde hjälpa mig.

Jag har precis köpt mig en dator i delar som jag byggt. Men när jag ska instalera windows XP står det att den inte kan hitta någon hårddisk.

Jag har följande:

När jag har startat med winXP-skivan tryckt på F6, fixat disketen där jag kan välja mellan 4 olika val, valt en och sedan? vad ska jag göra sedan? trycka retur och låta WINxP läsa in massa skit och sedan trycka retur, där strå det att ingen HDD ÄR INSTALERAD!!!!

HJÄLP! JAG BER ER!!

Alexandro,

Jag antar att efter att du fått sata-disketten att läsa in drivisarna så skall du köra ny bootning innan du gör ngt annat. Annars funkar det inte. Win läser inte nya drivisar utan omstart.

Din gamla ATA-disk bör inte vara kopplad innan du fixat SATA-disken som bootHD och lagt in Win på SATA:n, samt satt SATAN som prime boot i BIOS.

Har gamla ATA:n kvar boot-systemfilerna till Win? Sätt den i så fall inte som primary på ATA-kabeln, för säkerhets skull.
Kan också vara så att du kan bygla ATA-disken som slave o kör den på primary-kontakten, alt på slave-kontakten. Inte säker på vilket som funkar.

Det finns ngt dos-kommando som du kan använda för att bara deleta de fåtaliga boot-system-filerna som finns med på gamla disken.
Hittar inte just nu commandot.

Hör av dig om du hittar commandot, jag skall göra samma sak som du denna vecka.

Alexandro
Medlem
Forum Posts: 6
987778
December 6, 2005 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

hagstrom wrote: [quote=Alexandro]Hmm, jag har läst igenom alla trådar men kunde inte hitta något som kunde hjälpa mig.

Jag har följande:

HJÄLP! JAG BER ER!!

Alexandro,

Jag antar att efter att du fått sata-disketten att läsa in drivisarna så skall du köra ny bootning innan du gör ngt annat. Annars funkar det inte. Win läser inte nya drivisar utan omstart.

Din gamla ATA-disk bör inte vara kopplad innan du fixat SATA-disken som bootHD och lagt in Win på SATA:n, samt satt SATAN som prime boot i BIOS.

Har gamla ATA:n kvar boot-systemfilerna till Win? Sätt den i så fall inte som primary på ATA-kabeln, för säkerhets skull.
Kan också vara så att du kan bygla ATA-disken som slave o kör den på primary-kontakten, alt på slave-kontakten. Inte säker på vilket som funkar.

Det finns ngt dos-kommando som du kan använda för att bara deleta de fåtaliga boot-system-filerna som finns med på gamla disken.
Hittar inte just nu commandot.

Hör av dig om du hittar commandot, jag skall göra samma sak som du denna vecka.

Words! words! tackar tackar!! löst det nu.. !

Cultman
Medlem
991257
December 14, 2005 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Går det att efterinstallera drivarna? har redan xp på min SATA disk men vill köra den som SATA och inte som Prim. IDE som den är nu. Antar att det är därför jag inte kan köra en IDE som slave nu på IDE1.

Tacksam för svar.
mvh Jonas

Sebbe
Member
Medlem
991584
December 15, 2005 - 1:13 am
sp_Permalink sp_Print

Du kör en vanlig installation från den diskett eller CD som var med moderkortet.

Cultman
Medlem
991689
December 15, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick ingen speciell cd till moderkortet då jag köpte detta datapaket utan bara en massa cds med div grejor varav en av dom var det drivers och program på, men inget som hjälper mig att få s-atan att fungera som den ska. Vad heter drivarna? så kanske jag hittar dom på nätet.

Tackar på förhand.
mvh Jonas

Fritte85
Medlem
Forum Posts: 22
1005529
January 20, 2006 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Har stora bekymmer..

Byggt ihop min första dator, och efter att kraschat 1 ide disk o en disk station står jag nu med en Sata disk och försöker installera win xp user edition 3.0!

Moderkortet är ett Abit AX8. Det hittar min Hårddisk, SATA disken. Dock när jag trycker F6 och lägger in drivisar, (som ja hittat på viaarena.com) så verkar allt funka prima. Dock när jag valt att formatera disken och windows install kommer igång Händer PROBLEMET :((.

Cannot copy viaraid.sys, viaraid.inf, viaraid.cas. Jag har testat att lägga in alla möjliga drivisar på diskett men inget funkar!!:( och när jag escapar filerna och endå installerar windows får jag bluescreen när jag startat upp win.

Jättebekymmer! Snälla någon som varit med om samma problem?? Jag vill ju bara ha igång min dator innan helgen nu när de endå kommer in snöoväder o allt =/;

tack å¨förhand om någon vet något om detta blir jag evigt tacksam /fritte

megax
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
1006091
January 21, 2006 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har gjort som det stod i anvisningarna o allt fungerade så långt men varför kan jag inte få upp min Sata hdd när jag ska installera winxp när man bootar från skivan "trck på valfri tangent för att starta med skivan" där inne hittar den bara min IDE hdd :S why?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL